2013-12-31, 16:47
Medlem
puckots avatar
Om det finns någon som jobbar på Telenor här och som läser tråden, så har jag en fråga angående WyWallet. Vad är egentligen anledningen till att Telenor har valt att stänga ut sina kunder från möjligheten att göra sina sms-köp direkt från kontantkortets saldo?

Vad jag förstår så är det bara Comviq och TRE som erbjuder sina kunder den möjligheten idag via WyWallet, om kontantkortet är registrerat. Innebär det någon nackdel för Telenor att öppna upp den möjligheten för sina kunder eller finns det någon annan orsak?

Det känns ju lite trist på ett sätt, när man trots allt har möjligheten med Telenors kontantkort, tillskillnad från vissa andra operatörer att spara sitt saldo och bygga en buffert för kommande månader, som sedan kan användas till andra saker.

Att man då kan tycka att det känns lite meningslöst när man fryser möjligheten för sina kunder att utföra diverse sms-köp direkt med kortet, om man tidigare har bunkrat upp med lite extra pengar av kanske just den orsaken, innan det här påhittet med WyWallet kom till.
Senast redigerad av puckot 2013-12-31 kl. 16:51.
Citera
2014-01-01, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Om det finns någon som jobbar på Telenor här och som läser tråden, så har jag en fråga angående WyWallet. Vad är egentligen anledningen till att Telenor har valt att stänga ut sina kunder från möjligheten att göra sina sms-köp direkt från kontantkortets saldo?

Vad jag förstår så är det bara Comviq och TRE som erbjuder sina kunder den möjligheten idag via WyWallet, om kontantkortet är registrerat.
Du har både fel och rätt. Comviq var en av de första och spärra, den allra första surprice surprice Telia. Det är en kartell alla operatörer äger wywallet tillsammans, tyvärr!
Det handlar om money money money, du ska tvingas ha 2 saldon plötsligt och saldon du inte ens får nån ränta för, dessutom osäkert som fan är väl bara bakom ett lösenord?!
Dock borde operatörerna just förlora pengar i o med att folk tankar in mindre. Men det har dom ju löst med sin basprislista som alla kör förutom Telenor (om man laddar enkel) + alla möjliga fastpris grejs där man inte ens får saldo.
Sms köp var nåt riktigt bra i början även om alla tog överpriser, men smidigt betala små summor på. Var väldigt smidigt också betala p-avgift man fick påminnelse att tiden går ut osv och bussbiljett var också smidigt. Tror dom tjänade på det också då man hellre betala från överflödpengarna än plankade.
Frågan är dock vem som orkar hålla på med wywallet svamlet, tycker det var redan dödsdömt från början! Dom som använde sms köp var ofta för att just tömma överflödiga pengar, så gjorde iaf jag. Men numera är det Visa kortet som gäller! Där man får tom ränta för sina pengar och bonus på alla köp, dessutom är det säkrare och funkar stort sett överallt. Så de där wywallet är bara skit som sagt. Men finns väl så många wt och alla möjliga wannabes som vill verka så häftiga med sina mobiler.
Dock måste jag säga en sak där Telenor gjort bättre, om du äger en android telefon så kan du numera köpa appar och priset dras från vanliga saldot. Bara ett tips. Dock verkar det vara nån spärr att dyrare appar går ej köpa.
En annan grej jag inte förstår är det här med data där har också alla operatörer mer eller mindre samma avtal, kvoter, ingen ip telefoni, ingen fildelning.
Citera
2014-01-01, 03:24
Medlem
Saolas avatar
Jag har har en 2G lur bunden till Telenor o ca 500:- kvar att ringa på men sätter jag in det ABB på en smart phone så vill det sig INTE. hur göra?
Citera
2014-01-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
Jag har har en 2G lur bunden till Telenor o ca 500:- kvar att ringa på men sätter jag in det ABB på en smart phone så vill det sig INTE. hur göra?
Är smartphonen verkligen olåst? Det låter som att smartphonen är operatör låst till nån annan operatör.
Vad är det för smartphone? Köpt i Sverige eller utland? Vissa utländska mobiler funkar inte i våra svenska nät och vise versa.
Hur gammal är Telenorkortet? Om det är 3g du försöker få in och kortet ej stödjer går det inte heller, men då borde Telenor byta kortet gratis åt dig! Men gsm nät borde du ändå få om kortet funkar på en gsm mobil!
Citera
2014-01-01, 11:49
Medlem
Saolas avatar
Luren inköpt på MediaMarkt en sån där vikbar Samsung ÄKTA 2G köpt för 99:- SEK o 500:- SEK ringpott , när jag sätter in det i min S Galaxy Spica så blir det si o så , men saldot minskar någon krona.
Citera
2014-01-01, 12:51
Medlem
Citat:
Luren inköpt på MediaMarkt en sån där vikbar Samsung ÄKTA 2G köpt för 99:- SEK o 500:- SEK ringpott , när jag sätter in det i min S Galaxy Spica så blir det si o så , men saldot minskar någon krona.

Har du mobildata aktiverat på din Galaxy Spica. Då beror det på att den kopplar upp sig och att du då betalar för användningen.

För du får väl inte tillbaka de pengar som minskat när du satt in den i din 2G-telefon?
Citera
2014-01-01, 13:03
Medlem
Citat:
Som Cammen säger så har du nog mobildata aktiverad, android lurar brukar per automatik ha de aktiverad. Förlorade själv en gång 2 euro när jag satte ett finskt kort i luren. Var pga data var aktiverad från början fast mobilen inte ens begärt eller gett någon valfrihet sätta på data, (kanske var det gammal inställning då jag haft telia med data på där förut). Ladda kortet med fri eller ännu bättre köp dom där laddkoderna för 100kr där du får 500kr och ännu bättre fri data!
Innan du gjort det kan du stänga av mobildata i luren!
Funkar det annars bra eller var det här bekymret var eller var det något annat när du skrev att det blir lite si o så för först skrev du ju att det ej fungera?
Anväder du inte data så kan du ju ha det bara stängt o ringa sms som vanligt, vilket jag inte riktigt förstår att man behöver en smartphone till som bara drar mer batteri än en enkel ring mobil.
Citera
2014-01-01, 15:50
Medlem
Saolas avatar
Det blir en hel del SMS från Telenor som vill att jag reggar numret o får även en mängd datatrafik som följd , det är väl så att SIM-kortet känner av att den sitter i en bättre lur helt enkelt , nu har det gått i ca 7 månader så en påfyllning på kortet så det inte stängs av efter 1 år bara.
Citera
2014-01-01, 15:59
Medlem
Citat:
Det blir en hel del SMS från Telenor som vill att jag reggar numret o får även en mängd datatrafik som följd , det är väl så att SIM-kortet känner av att den sitter i en bättre lur helt enkelt , nu har det gått i ca 7 månader så en påfyllning på kortet så det inte stängs av efter 1 år bara.
Nja det är väl snarare mobilen som känner att det finns nytt simkort. Hur det funkar tekniskt är jag kass på att säga, då man i gamla lurar var tvungen själv sätta in datainställningar manuellt. Telenor känner väl av att du använt data och därav alla sms. Det kan löna sig att registrera kortet om du får bättre villkor! Då gamla villkor är i stilen 15kr/mb när då på nya får maxtaxa 9kr/dag. Sedan kan du som sagt avaktivera mobil data och bara använda trådlösa wifi för att ladda hem och använda appar som kräver internet.
Citera
2014-01-01, 19:09
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Du har både fel och rätt. Comviq var en av de första och spärra, den allra första surprice surprice Telia. Det är en kartell alla operatörer äger wywallet tillsammans, tyvärr!
Det handlar om money money money, du ska tvingas ha 2 saldon plötsligt och saldon du inte ens får nån ränta för, dessutom osäkert som fan är väl bara bakom ett lösenord?!
Dock borde operatörerna just förlora pengar i o med att folk tankar in mindre. Men det har dom ju löst med sin basprislista som alla kör förutom Telenor (om man laddar enkel) + alla möjliga fastpris grejs där man inte ens får saldo.
Sms köp var nåt riktigt bra i början även om alla tog överpriser, men smidigt betala små summor på. Var väldigt smidigt också betala p-avgift man fick påminnelse att tiden går ut osv och bussbiljett var också smidigt. Tror dom tjänade på det också då man hellre betala från överflödpengarna än plankade.
Frågan är dock vem som orkar hålla på med wywallet svamlet, tycker det var redan dödsdömt från början! Dom som använde sms köp var ofta för att just tömma överflödiga pengar, så gjorde iaf jag. Men numera är det Visa kortet som gäller! Där man får tom ränta för sina pengar och bonus på alla köp, dessutom är det säkrare och funkar stort sett överallt. Så de där wywallet är bara skit som sagt. Men finns väl så många wt och alla möjliga wannabes som vill verka så häftiga med sina mobiler.
Dock måste jag säga en sak där Telenor gjort bättre, om du äger en android telefon så kan du numera köpa appar och priset dras från vanliga saldot. Bara ett tips. Dock verkar det vara nån spärr att dyrare appar går ej köpa.
En annan grej jag inte förstår är det här med data där har också alla operatörer mer eller mindre samma avtal, kvoter, ingen ip telefoni, ingen fildelning.

Jo, jag misstänkte nästan att det hade med pengar att göra. Allt handlar ju oftast om det. Att suga ut så mycket pengar som möjligt ur sina kunder. Men vad jag förstår efter att ha läst runt lite på nätet så var dom tydligen delvis tvugna till dessa förändringar pågrund av någon lagändring? Så man kanske inte enbart ska lägga skulden på operatörerna, även om det känns lite svinigt att dom uttnyttjar tillfället för att försämra för sina kunder och bara för att tjäna lite extra pengar.

Ja, jag kommer förmodligen hålla mig långt bort från WyWallet och endast använda det om jag absolut måste. Verkar bara vara en massa strul och krångel, plus att dom tydligen ska ta ut lite extra avgifter för vissa saker hit och dit, så att dom tjänar lite ytterligare pengar.

Men jag kommer nog fortsätta att använda Telenor i allafall. Dom är ju en av dom operatörerna som trots allt har dom förmånligaste kontantkorten jämfört med många av sina konkurrenter, som man kan spara en hel del pengar på. Jag brukar växla mellan Enkel och Fri, som båda är ganska schyssta alternativ. Lite beroende på mina behov och hur mina ring/sms-vanor ser ut för stunden. Även om dom har gjort endel ändringar och försämringar senaste åren, så är dom trots det fortfarande hyfsat förmånliga.

Det där med att man kan köpa appar med Telenors kontantkort visste jag inte. Jag har bara hört lite vaga rykten om något med Play Store och Telenor, men jag hade inte satt mig in i mera exakt vad det innebar. Tur att jag gillar android då, så det lär ju vara något som jag kanske utnyttjar isåfall. Tack för tipset!
Senast redigerad av puckot 2014-01-01 kl. 19:30.
Citera
2014-01-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Jo, jag misstänkte nästan att det hade med pengar att göra. Allt handlar ju oftast om det. Att suga ut så mycket pengar som möjligt ur sina kunder. Men vad jag förstår efter att ha läst runt lite på nätet så var dom tydligen delvis tvugna till dessa förändringar pågrund av någon lagändring? Så man kanske inte enbart ska lägga skulden på operatörerna, även om det känns lite svinigt att dom uttnyttjar tillfället för att försämra för sina kunder och bara för att tjäna lite extra pengar.

Ja, jag kommer förmodligen hålla mig långt bort från WyWallet och endast använda det om jag absolut måste. Verkar bara vara en massa strul och krångel, plus att dom tydligen ska ta ut lite extra avgifter för vissa saker hit och dit, så att dom tjänar lite ytterligare pengar.

Men jag kommer nog fortsätta att använda Telenor i allafall. Dom är ju en av dom operatörerna som trots allt har dom förmånligaste kontantkorten jämfört med många av sina konkurrenter, som man kan spara en hel del pengar på. Jag brukar växla mellan Enkel och Fri, som båda är ganska schyssta alternativ. Lite beroende på mina behov och hur mina ring/sms-vanor ser ut för stunden. Även om dom har gjort endel ändringar och försämringar senaste åren, så är dom trots det fortfarande hyfsat förmånliga.

Det där med att man kan köpa appar med Telenors kontantkort visste jag inte. Jag har bara hört lite vaga rykten om något med Play Store och Telenor, men jag hade inte satt mig in i mera exakt vad det innebar. Tur att jag gillar android då, så det lär ju vara något som jag kanske utnyttjar isåfall. Tack för tipset!
Nja det där är en halvsanning! Det Eu gjorde var att icke registrerade kunder skulle ej få köpa saker med sms, helt löjlig regel. Då det finns mycket smidigare sätt att tvätta pengar än via nåt sms köp. Men kriminella satt väl där med sina mosms konton och skicka 200kr åt gången dit sms och laddade deras anonyma telefoner med en hel massa skrapkoder. Nog finns det enklare sätt tvätta pengar på!
Men grejen handlade just om att telefonabben måste vara registrerade, INTE om wywallet. Okej att det har ställt till mycket skit den där eu regeln också som på mitt finska kontantkort kan jag inte heller göra köp längre i Finland har dom gjort så att bara dom som har en abb där de skickar hem en räkning får göra sms köp. Men då har dom ju inte sina kontantkort registrerade att det är därför. Men har du ditt kontantkort registrerat på dig i Sverige så funkar det ändå inte eller har abbonemang som lik förbannat är registrerat på dig. Alltså det enda som eu kräver i de här fallet! Så wywallet är bara ett sätt att tjäna extra, är lika löjligt som cash kortet (kommer ni ihåg det där kortet man ladda i förväg med pengar).

Håller med dig! Telenors kontantkort är det mest förmånligaste!
Kommer själv också använda dom ett bra tag, har ju laddkoder hela 2015 ut+inladdat överbliven saldo efter det, så ja ett bra tag lär man vara kund ;-) sen efter det får man ju hoppas nån erbjuder bättre datavillkor om inte dom själva inser att ändra nåt där då.

Varsågod för play tipset och gott nytt år!
Citera
2014-01-01, 21:46
Medlem
cavvemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken

Sjukt bra tips. Med tanke på att jag gått över till Hallon så har jag nu äntligen användning för mitt saldo på typ 1000 kronor hos telenor för appköp
Och tack vare cdon så är det ju ännu bättre deal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in