Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-21, 10:58
Medlem
warp10s avatar
Har Telenor kampanj på surfmängden dom erbjuder till kontantkorten eller har dom så mycket?
20gb till 249kr. Fan 4ggr så mycket som jag får av Telia.
Senast redigerad av warp10 2018-06-21 kl. 11:01.
Citera
2018-07-30, 11:33
Medlem
Otems avatar
Hej! Hade betalt min telefonfaktura den 26 Juli som skulle va betald 30 Juli.
Alltså fyra dagar innan. Nu på morgonen får jag ett skumt sms att jag inte
betalt, det ser inte äkta ut står typ ''Det är så lätt att missa ibland, inga konstigheter''
Låter skumt som fan, så skriver dom väl inte? och det står ''Hej från Telenor'' på slutet
istället för typ ''Med vänliga hälsningar'' så är det ett ocr nummer osv.

Morsan har med fått detta. Är detta fejk? Går dessutom inte att komma in
på Telenors hemsida. Den verkar ligga helt nere.

Hjälp. Någon mer som fått detta?
Citera
2018-07-30, 15:41
Medlem
Japp, samma här:

"En betalning saknas
Vi saknar en betalning på 1.267,00 kr. Den skulle varit betald 2018-07-30.
Det är så lätt att missa ibland. Inga konstigheter.
Betala bara till BG 5331-1338 och ange OCR #############.
Har du precis betalat fakturan kan du lugnt bortse ifrån detta sms.
Hej från Telenor!"

Överflödigt att säga så är räkningen betald i tid och via autogiro.
Vid försök att ringa upp kundtjänsten blir jag nedkopplad 5 ggr i rad. Det går dessutom inte att komma fram till deras hemsida. Telenor har skitit i det blå skåpet.
Citera
2018-08-14, 23:44
Medlem
6ix9iines avatar
Har Vimla och Telenor samma värdelösa täckning eller Telenor har bättre?
Citera
2018-08-15, 00:51
Medlem
gudrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6ix9iine
Har Vimla och Telenor samma värdelösa täckning eller Telenor har bättre?

Samma täckning, förstås. Vimla är ju Telenors varumärke.
Citera
2018-08-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinvaxjo
Så bra att jag hittade denna tråden för jag tyckte inte jag fick bra svar i den tråden jag startade: (FB) Anser ni att Telenor ett klandervärt omoraliskt företag?

Min mamma som börjar bli en liten aning dement blev övertygad att skriva kontrakt på en Huawei Honor 8 från en butiksföreståndare som kallar sig "Ari Abdullah" på Telenor i Kristianstad. Hon trodde på rekommendation från en vän att Telenor var ett bra företag och vänster som hon är har hon inga fördomar eller efterdomar mot utlänningar.

Telefonen verkade fungera men hon kunde inte ringa på den. Givetvis skulle hon gått tillbaka direkt med den, men hennes man är cancersjuk så det fick vänta. Telefonen såldes INTE inplastad, enligt både henne och hennes man. Jag litar på deras vittnesmål och ställde frågan flera gånger för att vara ordentligt säker.

Fråga 1: Är försäljningen av en icke-inplastad telefon tagen ur förpackningen en indikation på att telefonen är stulen?

Jag provade telefonen och insåg att telefonen var låst och att endast gästsessionen fungerade efter omstart. Jag gick med henne till butiken och "Ari Abdullah" beskyllde henne för att ha låst telefonen med en kod, men sade att han kunde låsa upp den för 350kr.

Fråga 2: Kan det ha varit "Ari Abdullah" som låst den för att tjäna extrapengar?

Jag frågade “Ari Abdullah” om han och de anställda hade provision. Han svarade Nej.

Fråga 3: Kan någon bekräfta eller dementera ifall Telenor verkligen har försäljare som arbetar helt utan provision? Det verkar märkligt.

Nåväl. Båda jag och min mor var förbannade. Vi har vissa principer.

Fråga 4: Är det rimligt att min gamla mor betala för att reparera en telefon som inte fungerar från första början?

Vanja Florid på Telenor centralt verkade få order av sin chef att inte låta köpet gå tillbaka eftersom min mor väntat mer än två veckor p.g.a. att hennes man är cancersjuk. Jag tycker Telenor kunde gjort ett undantag.

Fråga 5: Anser ni att Telenor är ett omoraliskt klandervärt företag som inte gör ett undantag i detta fall?

Nåväl. Jag är maskiningenjör så jag beslöt att försöka öppna telefonen själv. Till slut fick jag upp SIM-kortshållaren med en bakvänd nål och en fingerborg trots att inget verktyg medföljt i lådan. Simkortet fanns i alla fall på plats.

Fråga 6: Ska inte ett SIM-kortsverktyg ligga i lådan?

Jag sökte på nätet och fann snabbt Youtube hur man gör en hårdvarureset. Tog 5 minuter att genomföra. Enkelt.

Fråga 7: Är inte 350kr ockerpris för 5 minuters arbete?

När jag fortsatte insåg jag att någon måste ha loggat in på telefonen förrut (Kanske den förra ägaren? Kanske någon annan som varit i kontakt med telefonen efter köpet?) och att man måste använda en e-postadress för att ens kunna använda telefonen. Min mamma hade ingen e-postadress.

Fråga 8: Måste inte försäljaren undersöka nivån på personens IT-intresse innan denne prånglar på en äldre dam en modern Smartphone?

Nåväl. Jag skapade en e-postadress åt henne, men saken blev nu betydligt knivigare. Google hade nämligen låst telefonen, men tillslut fann jag:

BYPASS GOOGLE Account HUAWEI Mate 8, Honor 8, P8, P9, Lite | Remove
Factory Reset Protection FRP
https://www.youtube.com/watch?v=eiGDRlM91sQ

Fy fan. Det tog ca en timme att utföra för mig.

Fråga 9: Vad hade detta kostat att utföra tror ni?

Jag. Fick stoppa och spola tillbaka ofta och några varningar under processen fick mig aningen misstänksam.

Fråga 10: Är detta förfarande tryggt? Är telefonen säker nu? Hur vet jag det?

Jag har rekommenderat morsan att endast använda telefonen för att surfa, maila och ringa, men inte till bankärenden eller inköp tills vidare.

Fråga 11: Anser ni att Telenor ett klandervärt omoraliskt företag eller är det min lite dementa mor med en cancersjuk man som är klandervärd?

Tacksam på förhand för era kompetenta svar på mina frågor.

Jag inser att det här är ett väldigt sent svar för dig, men jag tänkte att du samt andra kanske vill ha kvar på dessa frågor.

Jag jobbar på Telenor och har gjort i ett par år. Jag ser mig inte som säljare men jag började i Kundtjänst. Numera jobbar jag ut mot butikssäljarna och hjälper dom när det skiter sig, jag kan inte svara på allt men jag gör så gott jag kan.

Fråga 1: Är försäljningen av en icke-inplastad telefon tagen ur förpackningen en indikation på att telefonen är stulen?

Inte troligt, antagligen en telefon som blev tillbakalämnad av tidigare kund, i regel ska dessa givetvis inte säljas, men jag vet att det har hänt.

Fråga 2: Kan det ha varit "Ari Abdullah" som låst den för att tjäna extrapengar?

Om min tidigare teori stämmer kommer det nog från den kunden.

Fråga 3: Kan någon bekräfta eller dementera ifall Telenor verkligen har försäljare som arbetar helt utan provision? Det verkar märkligt.

Går att säga både ja och nej på detta egentligen. Dom får "värde" för allt dom säljer, och om ett kluster dvs de närliggande butikerna, kommer upp i uppsatta totala värden så får alla säljare som nått sin personliga budget en bonus.

Fråga 4: Är det rimligt att min gamla mor betala för att reparera en telefon som inte fungerar från första början?

I detta fall skulle jag helt klart säga nej.

Vanja Florid på Telenor centralt verkade få order av sin chef att inte låta köpet gå tillbaka eftersom min mor väntat mer än två veckor p.g.a. att hennes man är cancersjuk. Jag tycker Telenor kunde gjort ett undantag.

Jag håller med, Telefonen var uppenbarligen inte ens återställd. Vet inte hur tydliga ni var med detta. Finner ni er i situationer där ni inte kommer någonstans, ring till kundtjänst och be att få prata med Chef/ansvarig, dessa har mest mandat att göra undantag och är väldigt medgörliga.

Fråga 5: Anser ni att Telenor är ett omoraliskt klandervärt företag som inte gör ett undantag i detta fall?

Nej det skulle jag inte säga. Jag skulle säga att Telenors regler kring byten av telefoner som inte fungerar är rätt bra. Hade hon kommit in med telefonen innan hade hon fått en ny på plats om man kommit fram till att det var fel på telefonen.

Fråga 6: Ska inte ett SIM-kortsverktyg ligga i lådan?

Det gör det till de flesta telefoner, men detta är upp till tillverkaren.

Fråga 7: Är inte 350kr ockerpris för 5 minuters arbete?

Känner inte att jag kan ge något bra svar på detta.

Fråga 8: Måste inte försäljaren undersöka nivån på personens IT-intresse innan denne prånglar på en äldre dam en modern Smartphone?

Nej det måste man inte. Men jag tror att alla överrens om att man kommer fram till det bästa om man förstår vad kunden är ute efter.

Fråga 9: Vad hade detta kostat att utföra tror ni?

Inte en blekaste.

Fråga 10: Är detta förfarande tryggt? Är telefonen säker nu? Hur vet jag det?

Jag skulle inte oroa mig, det verkar som att det är tidigare kund som varit inloggad på telefonen.

Fråga 11: Anser ni att Telenor ett klandervärt omoraliskt företag eller är det min lite dementa mor med en cancersjuk man som är klandervärd?

Som tidigare, nej. Sen stöter man alltid på måndagsexemplar i form av representanter för företaget.

Har ni fler frågor, hit me up.
Citera
2018-09-16, 15:01
Medlem
Funderar på att byta till Telenor från Tele2 pga Telenor Change. Ni som använt det, hur upplever ni att det funkar?
Citera
2019-01-01, 14:09
Medlem
Hej!

Jag har Telenor frihet och när jag va inne hos er butik idag så fick Jag frågan om jag inte skulle byta till ett nya abonnemang. Jag tackade nej för det verkade märkligt.

Tjänar jag på att byta till er nya abonnemangstyp?
Citera
2019-01-02, 11:25
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
Hej!

Jag har Telenor frihet och när jag va inne hos er butik idag så fick Jag frågan om jag inte skulle byta till ett nya abonnemang. Jag tackade nej för det verkade märkligt.

Tjänar jag på att byta till er nya abonnemangstyp?
Varför ställde du inte frågan i butiken? Är ju omöjligt för någon flashbackare att svara på.
Citera
2019-01-13, 20:57
Medlem
Har ett skit gammalt telenorkort i min telefon, tappar ibland täckningen, tror ni det kan bero på kortet?
Citera
2019-01-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Har ett skit gammalt telenorkort i min telefon, tappar ibland täckningen, tror ni det kan bero på kortet?

Troligtvis inte, men det skadar ju inte att beställa ett nytt att prova med. Säg att du bytt telefon så får du det nog gratis, det funkade så tidigare i alla fall.
Citera
2019-01-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FickleOcelot
Troligtvis inte, men det skadar ju inte att beställa ett nytt att prova med. Säg att du bytt telefon så får du det nog gratis, det funkade så tidigare i alla fall.

Yes var inte och bytte kort, men verkade inte göra saken bättre... Ska felsöka när jag får mer tid, säkert någon inställning som spökar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in