Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-18, 20:34
  #2653
Medlem
carminaburanas avatar
Vi gjorde annka h'romdagen, det blev super, körde på 54 grader i 1.5 timmar. vi hade ett ankbröst vi inte orkade äta, så vi vakumförpackde det obrynt och frös in det. Så hur gör jag bäst nu? jag förstår att det inte kommer bli lika gott som fresch, men jag tänkte att man tinar det, och värmer i stekpannna på svag värme tills innertempen är uppe i 45, plockar ur, smälller upp värmen och sen steker ett par min på skinnsidan tills det fått önskad krispighet, sen nån minut eller 90 sekunder på andra sidan.
Citera
2023-06-17, 11:48
  #2654
Medlem
Har för första gången gjort rostbiff i Sous vide, det blir ganska mycket köttsaft kvar i påsen, någon som har förslag på vad göra med det?
Citera
2023-06-17, 12:17
  #2655
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larssoncj
Har för första gången gjort rostbiff i Sous vide, det blir ganska mycket köttsaft kvar i påsen, någon som har förslag på vad göra med det?
Koka och sila (kan bli en del levrat blod här). Använd i sås.
Citera
2023-06-24, 23:15
  #2656
Medlem
carminaburanas avatar
Fråga: Jag har ett fryst och sous viddat ankbröst (54 i 1.5 timme ) som jag tänkte tina och steka. hur gör jag bäst för att uppnå rätt innertemp igen? jag har ej tillgång till sous viden här
Citera
2023-06-24, 23:29
  #2657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Fråga: Jag har ett fryst och sous viddat ankbröst (54 i 1.5 timme ) som jag tänkte tina och steka. hur gör jag bäst för att uppnå rätt innertemp igen? jag har ej tillgång till sous viden här

Då det redan är tillagat behöver du inte nå samma temperatur igen, men du vill du ha det varmt. Stoppa in det i ugnen på 55 grader i 1-2 timmar. Har du termometer hemma?
Citera
2023-10-13, 15:59
  #2658
Medlem
Tjena, jag ska tillaga en större bit Rostas (ca 1,5kg) i sous vide, ca 54-55 grader så den kan stekas på och få fin färg. Funderar på om jag ska sous vida den hel eller skiva upp i rejäla portionsskivor innan den åker i plurret? Tänker att jag kan få mer smak om jag inte bara bryner runt om (som man gör när den är hel) utan bryner skivorna som man gjort om man köpt färdiga bitar. Het panna med smör, rosmarin och vitlök är tanken...
Har gjort hel bit tidigare, men inte testat att sous vida i skivor. What say you?
Ps. vad har ni för åsikter gällande att marinera köttet innan, tips/råd?
Citera
2023-12-15, 19:28
  #2659
Medlem
zepofans avatar
Är det något liv i den här tråden? Jag har köpt en cirkulator till mig själv i (tidig) julklapp efter att ha hört mycket gott om hur gott och enkelt det är. Tänkte göra första testet i morgon och det blir då tjocka revben, vilket fanns till bra pris på Willys när jag var och handlade. Biten är på knappt 0,7 kg och den är nu vaccad tillsammans med salt, svartpeppar, vitlökspulver och ett par matskedar Sweet Baby Rays.

Givetvis så hade jag inte läst på innan hur man ska göra med just tjocka revben och har nu förstått av bl.a. den här tråden att tjocka revben inte vinner något särskilt på sous vide, men nu är det som det är.
I gamla inlägg talas det om att köra så länge som 36 och ända upp till 72 timmar, men är det verkligen nödvändigt? Tyvärr hittar jag inga rekommendationer när jag googlar, kanske för att revben inte är en grej att göra. Min tanke var att köra 12 timmar på 62 grader och därefter glacea och bränna av i ugnen.
Bra eller anus? Andra förslag på tid/temperatur?
Citera
2023-12-15, 19:36
  #2660
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Är det något liv i den här tråden? Jag har köpt en cirkulator till mig själv i (tidig) julklapp efter att ha hört mycket gott om hur gott och enkelt det är. Tänkte göra första testet i morgon och det blir då tjocka revben, vilket fanns till bra pris på Willys när jag var och handlade. Biten är på knappt 0,7 kg och den är nu vaccad tillsammans med salt, svartpeppar, vitlökspulver och ett par matskedar Sweet Baby Rays.

Givetvis så hade jag inte läst på innan hur man ska göra med just tjocka revben och har nu förstått av bl.a. den här tråden att tjocka revben inte vinner något särskilt på sous vide, men nu är det som det är.
I gamla inlägg talas det om att köra så länge som 36 och ända upp till 72 timmar, men är det verkligen nödvändigt? Tyvärr hittar jag inga rekommendationer när jag googlar, kanske för att revben inte är en grej att göra. Min tanke var att köra 12 timmar på 62 grader och därefter glacea och bränna av i ugnen.
Bra eller anus? Andra förslag på tid/temperatur?


Låter som lång tid för 0.7 kg. Jag har kört bitar på kilot i 4-5 timmar. Blir alldeles utmärkt. Skippa ugnen och lägg den på grillen alternativt stekpanna i några minuter för yta.
Citera
2023-12-15, 19:43
  #2661
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Låter som lång tid för 0.7 kg. Jag har kört bitar på kilot i 4-5 timmar. Blir alldeles utmärkt. Skippa ugnen och lägg den på grillen alternativt stekpanna i några minuter för yta.
Jävlar vad snabbt svar! Okej, det låter bra, det hade blivit att kliva upp tidigt i morgon annars. Så 62 grader och 4 h borde räcka?

Grilla har jag inte möjlighet till nu, så det lutar väl åt stekpannan då, kanske bränna på lite med gasbrännaren också?
Citera
2023-12-15, 23:01
  #2662
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jävlar vad snabbt svar! Okej, det låter bra, det hade blivit att kliva upp tidigt i morgon annars. Så 62 grader och 4 h borde räcka?

Grilla har jag inte möjlighet till nu, så det lutar väl åt stekpannan då, kanske bränna på lite med gasbrännaren också?

Kör på stekpanna då, eller gasbrännare. Det viktiga är yta. Ingen idé att köra länge. Hög temp och kort stund.
Citera
2023-12-15, 23:05
  #2663
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kör på stekpanna då, eller gasbrännare. Det viktiga är yta. Ingen idé att köra länge. Hög temp och kort stund.
Fast det talar väl mot själva grundtanken med sous vide? Grejen är väl att köra låg temp och lång tid?
Citera
2023-12-15, 23:07
  #2664
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast det talar väl mot själva grundtanken med sous vide? Grejen är väl att köra låg temp och lång tid?

Hög temp och kort stund efter du kört sous vide. Ursäkta otydligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback