2015-03-28, 21:01
Medlem
Har också köpt Anderssons maskin från net on net och har samma fel med min display, den visar inte korrekt temperatur. Maskinen håller rätt temp i förhållande till vad man ställer in den på, men ska man reklamera kanske?
Citera
2015-03-29, 11:31
Medlem
Funderar på att antingen köpa en sous vide maskin eller en cirkulator.

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med dessa?
Citera
2015-03-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rife
Funderar på att antingen köpa en sous vide maskin eller en cirkulator.

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med dessa?
Med sous vide-maskin antar jag att du menar en vattenugn?

Fördelen med cirkulator för min del är att jag kan ha större bad (t.ex i en kantin), temperaturkontrollen är bättre (eftersom den cirkulerar vattnet), och dessutom är det smidigt att kunna stoppa in den i ett skåp om man har ont om plats. Dock måste jag ju plocka fram en stor gryta/kantin och fylla varje gång.

Traditionellt sett har cirkulatorer varit dyrare än vattenugnar. Nu finns det dock ganska billiga cirkulatorer (Anova, Sansaire osv). Å andra sidan finns det en hel del billigare vattenugnar också.

Fördelen med en vattenugn är väl mest att det är smidigt med en allt-i-ett-lösning. Sedan brukar dom också vara välisolerade och ha ett passande lock osv.

Personligen hade jag nog valt en cirkulator. Jag bytte till en sådan från en Sous Vide Supreme och har aldrig ångrat mig.
Citera
2015-03-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Med sous vide-maskin antar jag att du menar en vattenugn?

Fördelen med cirkulator för min del är att jag kan ha större bad (t.ex i en kantin), temperaturkontrollen är bättre (eftersom den cirkulerar vattnet), och dessutom är det smidigt att kunna stoppa in den i ett skåp om man har ont om plats. Dock måste jag ju plocka fram en stor gryta/kantin och fylla varje gång.

Traditionellt sett har cirkulatorer varit dyrare än vattenugnar. Nu finns det dock ganska billiga cirkulatorer (Anova, Sansaire osv). Å andra sidan finns det en hel del billigare vattenugnar också.

Fördelen med en vattenugn är väl mest att det är smidigt med en allt-i-ett-lösning. Sedan brukar dom också vara välisolerade och ha ett passande lock osv.

Personligen hade jag nog valt en cirkulator. Jag bytte till en sådan från en Sous Vide Supreme och har aldrig ångrat mig.

Det var väl ungefär det jag trodde. Då får det bli en cirkulator.
Vilken är det du har och hur stor/liten kastrull kör du den i?
Citera
2015-03-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rife
Det var väl ungefär det jag trodde. Då får det bli en cirkulator.
Vilken är det du har och hur stor/liten kastrull kör du den i?
Jag har en Addelice Swid som jag haft i ungefär 2.5 år. Anledningen att jag köpte den var att den hade ett väldigt bra pris på den tiden jämfört med andra cirkulatorer. Nu finns det dock många andra väldigt bra, och betydligt billgare, på marknaden. Jag hade nog köpt en av de där för 199 dollar, Sansaire osv, sålänge du inte vill ha 50-liters vattenbad.

När jag bara lagar till några få personer så använder jag IKEAs 10-litersgryta. För större bad så använder jag ett ~30-literskärl som är anpassat för Swid, men det finns nog många kantiner som är betydligt mer prisvärda. Vet inte riktigt var de finns men har för mig det finns en svensk sida för kantiner.
Citera
2015-03-29, 14:05
Medlem
Ryttarens avatar
Som total novis men med brinnande matintresse så blir jag självfallet intresserad av Sous Vide.

Jag har årlig tillgång till älgkött, hjortkött och köttboskapen Charolais och Angus.
Även privatfångad vildlax och torsk då och då.

Med detta som grund finns ingen tvekan i ide'n att köpa en god utrustning.

Ser att det finns diverse märken på marknaden...så istället för att gå igenom hela tråden så undrar jag:

Vilken maskin ska jag köpa ?

Budget: 6000:-

Matgästerna varierar normalt mellan 2-10 pers.

Privat bruk.
Citera
2015-03-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttaren
Som total novis men med brinnande matintresse så blir jag självfallet intresserad av Sous Vide.

Jag har årlig tillgång till älgkött, hjortkött och köttboskapen Charolais och Angus.

Ser att det finns diverse märken på marknaden...så istället för att gå igenom hela tråden så undrar jag:

Privat bruk.
Polyscience har ju en del trevliga cirkulatorer, den billigaste ligger strax över 3000 och den dyraste på runt 10 000. Addelice Swid är också trevlig (runt 4000 kr), och klarar ganska stora vattenbad på runt 50 liter. Själv har jag alltid klarat mig med ca 25 litersbad, även för 8-10 personer. Om du vill lägga 6000 så är Polyscience Chef ett väldigt bra val. Den klarar 30 liter tror jag.
Citera
2015-03-29, 23:09
Medlem
Ett bra och prisvärt alternativ är http://www.coolstuff.se/Sansaire-Sous-Vide-Maskin
Citera
2015-04-03, 12:45
Medlem
Försök två med sidfläsk. Förra gången körde jag 72H på låg temp, resultatet blev gott men konsistensen blev lite för smörig för min smak. Denna gång gick jag upp betydligt i temp (77C) och 10H. Fortfarande väldigt mört och smakrikt, men mer klassisk textur på fläsket. Till detta serverade jag potatispure, karmalliserad rödlök och en mayo-sky som lagades på skyn från köttet (marinerade köttet). Gott!
Citera
2015-04-04, 10:15
Medlem
Testade (mest av lathet) att göra pommes purée sous vide igår. Slängde ner skivad potatis, en massa smör samt lite mjölk i en påse och lagade i 90 grader tills potatisen mjuknat (runt 40 minuter tog det). Hällde ner hela innehållet i påsen i en finmaskig sil och pressade igenom potatisen. Blev väldigt bra faktiskt. Postade en bild i bildtråden.
Citera
2015-04-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttaren

Privat bruk.

Jag har använt en Sansaire i ganska exakt 1 år nu och är super nöjd har tillagat kött för 23 personer som mest och pris ligger runt 2000 kr nu, och jag rekommenderar den starkt !
Citera
2015-04-06, 10:30
Medlem
Någon som gjort en porterstek?
Startade en Facebook sida för att där också kunna dela recept och annat kul!
Sous vide Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in