2014-04-15, 19:36
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Tackar. Intressant läsning så här på morgonkvisten. Synd att det inte stod mer om livsmedlen, man är liksom lite nyfiken på hur det blivit fel för både oliverna och laxen. Jag föreställer mig hur det kan bli fel när egentligen livsmedelsokunniga fiskare röker lax, vakuumpackar och säljer vid vägkanten. Kylkedjan bryts nog ett oändligt antal gånger. Själv har jag i princip slutat köpa gravad och kallrökt lax, men inte av det skälet (är så pass roligt att göra själv).

Oliverna verkade det vara svårt att hitta hur och varför de blivit dåliga. Med fisken antar jag precis som du att det rört sig om gravt felaktig tillredning och förvaring. Finns några andra botulismfall där det handlat om personer som själva höftat till proportionerna vid gravning/inläggning. Livsfarligt.

Låter intressant med din egna kallrökta lax. Har du skrivit om det på bloggen eller finns det andra enkelt tillgängliga källor till vad man behöver?
Citera
2014-04-16, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Oliverna verkade det vara svårt att hitta hur och varför de blivit dåliga. Med fisken antar jag precis som du att det rört sig om gravt felaktig tillredning och förvaring. Finns några andra botulismfall där det handlat om personer som själva höftat till proportionerna vid gravning/inläggning. Livsfarligt.

Låter intressant med din egna kallrökta lax. Har du skrivit om det på bloggen eller finns det andra enkelt tillgängliga källor till vad man behöver?

Med oliverna skulle man kanske kunna tänka sig att något storföretag har fuckat upp så det hade varit intressant.

I en av sveriges största matbloggar så diskuterade han som har den kring vakuumpackning och hur dyrt det är med vakuumpåsar. Han rekommenderade att man ska återanvända påsarna. Jag kommenterade att det verkar förbannat dumt och att det måste vara en reell risk för butulismutveckling då. Vet inte hur det blev med det inlägget men det var iaf rätt så korkat.

Jag återkommer efter helgen om rökningen, ska testa en ny metod att kallröka fisk (och oxfilé) och om det blir lyckat skriver jag om det. Jag har en sån här som jag brukar använda:
http://barariktigmat.se/images/blogg.../IMG_1887b.jpg
men nu ska jag testa en annan metod som jag har fått tips om här på FB. Ska också trassla till det lite mer med fisken och se om det går att göra det ännu bättre.
Citera
2014-04-17, 14:42
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att mindre än ett dygn så riskerar det att bli rätt segt. Beror såklart på kvaliten på biten, men en del bindväv måste man räkna med. Att köra länge så att det blir riktigt mört är ju en del av grejen med högrev sous vide. Du får prova och jämföra, så hittar du säkert det som du gillar bäst. 58 grader eller lägre är en smaksak, går du lägre blir det mer rosa vilket inte alltid går hem hos hustrun.

Hur är det med ljudnivån på Polyscience? Jag har ett öppet kök mot matplatsen och är fundersam på om den skulle kunna uppfattas som störande? Skulle man kunna sitta och samtala i normal ton med gäster samtidigt som cirkulatorn är igång utan att besväras?

Jag tycket att ljudnivån är mycket låg. Som en mycket tyst fläkt.

Ok, ska ta och prova minst ett dygn nästa gång på högreven. Tackar!
Citera
2014-04-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizstrict

Du hade en Creative va? Jag har precis fått klart med en Polyscience Chef series som jag får hem snart. Undrar vad skillnaden är. Bra att höra att din är tyst.
Citera
2014-04-17, 21:59
Medlem
Citat:
Du hade en Creative va? Jag har precis fått klart med en Polyscience Chef series som jag får hem snart. Undrar vad skillnaden är. Bra att höra att din är tyst.

Yes, creative.
Den största skillnaden är väl att chef series klarar större mängder vatten tack vare en starkare pump.
Dvs den komponenten som låter.. så den skulle kunna låta mer låta mer.. men om jag förstod det rätt så är pumpen också reglerbar i den modellen.
Chef series ska klara 30 liter vatten och pumpa 12 liter per minut medan creative ligger på 20 liter och 6 liter per minut.

Sedan är dom ju förstås lite olika till utseendet.. det är faktiskt en sak jag retar mig på med min modell.
Min display kan man bara läsa av ifall du står lutad över den och ofta står den dessutom under en lampa/spot vilket för att det reflekterar ganska illa.
Citera
2014-04-18, 10:55
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizstrict

Tack för informationen. Har haft blickarna på Polyscience rätt länge nu men inte slagit till ännu.

Citat:

Tacksam för recension när den kommit. Har som sagt långt gångna planer på en Polyscience. Tänkte också skaffa deras kantiner.
Citera
2014-04-18, 15:36
Medlem
Citat:
Tack för informationen. Har haft blickarna på Polyscience rätt länge nu men inte slagit till ännu.

Tacksam för recension när den kommit. Har som sagt långt gångna planer på en Polyscience. Tänkte också skaffa deras kantiner.

Det lovar jag att det kommer. Vad får dig att vara mer sugen på polyscience än t ex Anova och Sansaire?
Citera
2014-04-20, 00:31
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Det lovar jag att det kommer. Vad får dig att vara mer sugen på polyscience än t ex Anova och Sansaire?

Bra fråga med lite pinsamt svar. Enligt min mening är såväl Anova som Sansaire både fula och rätt skrymmande. Främsta skälet att välja någon av dem är ekonomiskt. Jag har privilegiet att inte vara så styrd av budget och kan välja det jag tycker verkar bäst.

Vad är dina skäl?
Citera
2014-04-22, 08:52
Medlem
Citat:
Bra fråga med lite pinsamt svar. Enligt min mening är såväl Anova som Sansaire både fula och rätt skrymmande. Främsta skälet att välja någon av dem är ekonomiskt. Jag har privilegiet att inte vara så styrd av budget och kan välja det jag tycker verkar bäst.

Vad är dina skäl?

Jag har väl lite samma skäl som dig. dessutom har den apparaten funnits på marknaden ett tag så jag hoppas att den ska vara förhållandevis fri från barnsjukdomar. Det blir mycket intressant att se hur ljudvolymen är.
Citera
2014-04-25, 09:23
Medlem
Har en lite småakut fråga.

Vad tror ni om nötytterlår? Hur länge för att få den så där satans mör som ni håller på med emellanåt?

24-30 h i 56 °C, kan det räcka? För de som ska bjudas på mat är 56 °C bra tillagningstemp men hur är det med tiden? Inte kan den väl behöva 48 h? Jag skulle tro att kvaliteten är skapligt bra (Lövstakött).
Citera
2014-04-25, 14:24
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Har en lite småakut fråga.
Vad tror ni om nötytterlår? Hur länge för att få den så där satans mör som ni håller på med emellanåt?
24-30 h i 56 °C, kan det räcka? För de som ska bjudas på mat är 56 °C bra tillagningstemp men hur är det med tiden? Inte kan den väl behöva 48 h? Jag skulle tro att kvaliteten är skapligt bra (Lövstakött).

Har aldrig lagat nötytterlår sous vide. Tror dock att 24 h borde räcka. Är ju inte så väldiga mängder kollagen på en fin bit.
Citera
2014-04-25, 14:31
Medlem
Citat:
Har aldrig lagat nötytterlår sous vide. Tror dock att 24 h borde räcka. Är ju inte så väldiga mängder kollagen på en fin bit.

Tackar så mycket. Min erfarenhet är annars att ytterlår är nästan lika tuggigt som högrev, fransyska däremot är väl lite mörare. På det hela taget tycker jag det är rätt svårt att laga fransyska då det inte riktigt lämpar sig för långkok heller, men sous vide lagom lång tid borde fixa biffen.

Jag kör på 24-30 h så får vi se vad det blir med ytterlåret. Ytterlår har ju fördelen att det är rätt rent kött. Högrev är ofta knepigt styckat så de olika musklerna ligger bredvid varandra. Det var därför jag ville testa ytterlår. Hittar inte "högrevshjärta" någonstans i Uppsala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in