2011-02-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mlleMardou
Många roliga inlägg här. Jag minns ett tillfälle när jag gick på arkitekturutbildningen på KTH. Vi hade några gästlärare i åk 2 som inte alltid hade koll på gruppledarskapet. Efter inledande prat om ett nytt projekt sa de precis innan fikapausen: Ja, nu har vi bara fem ämnen och ni är ju indelade i sex grupper på den är årskursen. Så om ni kunde ta och göra om er från sex grupper till fem innan vi träffas igen om tjugo minuter vore det bra.

Det kaos som utbröt när 68 studenter skulle göra om sig från 6 grupper med 8-12 medlemmar till fem grupper med, ja hurdå många medlemmar (?), kan inte beskrivas i ord. Vissa grupper ville inte skiljas alls, andra grupper ville passa på att göra sig av med ganska många misshagliga gruppmedlemmar.

När föreläsarna kom tillbaka efter fikapausen fanns det en grupp med typ 28 medlemmar som fylkat sig runt poppisgänget på kursen, ett antal satelitgrupper med allt från 2 till 10 medlemmar som inte riktigt visste om de gjort rätt eller fel, och så minst 14 personer som inte fick vara med någonstans!

Det blev ett riktigt och avslöjande socialt experiment av det hela som avslöjade saker INGEN ville veta. Och föreläsarna visste inte vad de skulle ta sig till!

Haha. Jag skrattade gott när jag läste detta. På något vis beskriver det många studenter ganska så bra. De är bra på att läsa och sitta och lyssna men när det kommer till något praktiskt så blir det kaos

Citat:
Ursprungligen postat av JosefS
Det var Endimensionell Analys föreläsning på LTH och det var minst 150 personer i salen. Som alltid var det jävigt trist men man försökte hålla sig vaken. Helt plötsligt börja ett par hångla våldsamt med stön och allt. Alla tittade och det blev märklig stämning i salen. Detta gjorde inte att de slutade utan tjejen började istället runka killen innanför byxorna som om folk inte skulle märka det. Väldigt pinsamt, framförallt för tjejen tyckte jag. Ingen av dem gick kvar efter någon månad och jag har sett att att tjejen sitter i kassan på ICA nu för tiden.

ICA Malmborgs?
Citera
2011-02-13, 16:22
Medlem
AckaDemikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Äh, händer nästan på de flesta föreläsningar att någon nickar till - ta det inte personligt.
Nickar till, ja... men han SOMNADE.. jag gick fram och petade på honom och frågade vad han ansåg om saken, varpå han yrvaket tittade upp med sömndruckna ögon... "Ångest, ångest är min arvedel" som Lagervist sa..
Citera
2011-02-13, 16:29
Medlem
Fictionals avatar
Det roligaste jag varit med om var en föreläsning där hon som föreläste hade ENORMA svettlökar under båda armarna. Jag och mina polare kunde omöjligt hålla oss för skratt då hon sträckte på armen för att peka på vita duken och blottade en svettfläck som täckte hela sidan av hennes tröja
Citera
2011-02-13, 16:32
Medlem
Jag hade en lärare i kultur-och idéhistoria som tog konst på ganska stort allvar, och han hyste en väldig passion för ämnet.
En dag skulle vi läsa om konst i mellanöstern (eller något sånt), och in traskar läraren i full shejkmundering och kolsotade ögon och börjar föreläsa som om ingenting trots att alla elever skrattar och börjar fota honom.
Tror inte att det låg några pedagogiska skäl bakom, han ville nog bara göra en rolig grej. Han blev riktigt omtyckt efter det, speciellt eftersom vi kände oss lite utvalda då han bara gjorde sin shejk-grej för vår klass.
Citera
2011-02-13, 16:42
Medlem
TheBITs avatar
Fuskföreläsning säger jag bara.
Citera
2011-02-13, 16:43
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Detta hände visserligen inte mig själv, men min farfar berättade om en incident som utspelade sig på ett anrikt svenskt universitet där han studerade någon gång under 30/40 - talet.

En ung student, vi kan kalla honom Kenneth, kastar av okänd anledning en sten modell grusgång på lektorn. Denne ilsknar till, plockar upp stenen och lägger den i en byrålåda. Varpå han informerar Kenneth om att lektorn minsann ska gå och hämta rektorn, så att rektorn med egna ögon får se vad för djävulskap Kenneth hittar på under föreläsningarna.

När lektorn lämnar rummet får Kenneth en snilleblixt och hoppar ut genom fönstret. För att fly skulle man kunna tro, men icke. Strax kommer Kenneth tillbaka med en stor gatsten och byter ut den lilla stenen i byrålådan. Han skyndar sig tillbaka till sin plats.

Efter en liten stund kommer mycket riktigt lektorn tillbaka med rektorn i släptåg. Lektorn säger "Titta här så ska du få se vad han kastade på mig." och öppnar lådan..

Kenneth blev relegerad.
Citera
2011-02-13, 16:47
Medlem
zickans avatar
Var på en föreläsning i psykologi där föreläsaren, efter frågor och kritik från mig, säger:
- Det är bra att du sätter på mig.

Meningen var så klart att det skulle vara "ställer på mig..." Alla bryter ut i skratt, inklusive föreläsaren, som inser att alla tolkar det som en Freudiansk felsägning.
Citera
2011-02-13, 17:06
Medlem
En vimsig kemilärare med en dödslängtan:

Gymnasiet - 1:a ring.

Tanten får med pipfalsett klassen att upprepa HHELIBEBKNOFNENAMGALSIPSCLAR (ämnena eller whatever) för att sedan visa vad som händer om man blandar natrium med vatten.
Jajävlar hon kastade i en för stor bit och halva klassrummet exploderade..

En annan gång skickade hon runt en ämnesbehållare som alla skulle lukta på. När min vän bredvid sniffar så upptäcker jag att det är en fet dödskalle på sidan med texten "MYCKET GIFTIGT".
Min vän blev lagom glad

Bästa minnet är när hon försvinner in i förrådsrummet bakom klassrummet, följt av ett jävla krash då hon tappar en bricka fullastad med provrör i golvet. Bedrövad traskar hon ut med gråt i rösten och säger "Ibland gör man fel". Under resten av lektionen får vi höra: "Det är okej att fela ibland, så länge det inte är emot andra människor"
Citera
2011-02-13, 17:20
Medlem
Tenshiis avatar
Kan inte påstå att något överdrivet galet har hänt någon gång men det finns ändå en del episoder som har fått ganska många i klassen att dra på smilbanden.

Jag studerar med en smått förvirrad person som ganska ofta inte tänker hela vägen fram. Väldigt blyg och introvert, har nog inte bytt många ord med allt för många i klassen men ändå så är det alltid hon som ska svara först på precis allt.

En gästföreläsare bad oss att försöka komma på lite saker som har bidragit till Facebooks popularitet, vad som gör att de har ett så högt användarantal osv. En millisekund senare sitter hon där och vevar med sin arm var på föreläsaren ger henne ordet. Då kläcker människan ur sig:
- Kan det vara för att så många kanske inte loggar ut när de går från sin dator?

Vid en annan föreläsning hade föreläsaren (åter igen en gästföreläsare) gått igenom skillnaden på arbetet med en tidning idag mot hur det var förr. Vilka roller som har försvunnit, vilka som har uppstått osv. Hon ställer sedan frågan varför vi tror att det är vanligare med stavfel och allmänt dåligt språkbruk i en tidning idag mot hur det var förr. För alla normalbegåvade var det en ganska enkelt att besvara den frågan om man hade varit lite vaken, klassens spån hade nog inte varit det då hon åter igen kläcker ett svar som får övriga salen att dö lite innombords:
- Kan det vara för att folk skriver fortare idag när det är datorer, så kanske man tycker att det nog inte är så noga, kanske att ingen ser?

Som tur är har jag förträngt större delen av allt som hon har kläckt ur sig. Det är svårt att beskriva hopplösheten man känner när man gång på gång får höra saker som det där.
Citera
2011-02-13, 17:21
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forhekset
...

Jag läste statsvetenskap på universitetet för ett par år sedan.
I min klass gick det enbart oerhört pryda, ordentliga och kristna tjejer med polo-tröja.
Den typ av tjejer som aldrig har sex, svär eller gör något olagligt.

Vi hade en tråkig föreläsning på temat "administration i sveriges departement", hur tråkigt som helst.

Saken var den att gubben som höll i föreläsningen var ca 40 år gammal, normal kroppsbyggnad, mycket tajta jeans, och under dem syntes klart o tydligt en riktigt stor grov fb-kuk, man såg tom ollonets struktur... Han såg ut som Mandingo där nere, och hade också en skitstor pung som tyntes tydligt genom dom oerhört tajta jeansen. Alla flickor fnittrade mer eller mindre hysteriskt under 45 minuter... Jag vet fortfarande inte om de var kåta eller livrädda, jag tyckte mest att det var pinsamt.
Senast redigerad av HeavyPop 2011-02-13 kl. 17:23.
Citera
2011-02-13, 17:31
Medlem
Har läst lite kurser på Komvux det senaste året och utan tvekan verkar det vara där vartenda ljushuvud i hela staden håller till.

I slutet av förra terminen satt vi på en mindre föreläsning i Biologi A. Läraren gick igenom något med djurens revirupprätande och berättade ungefär att:
"På våren kan ni testa att ta på er en röd mössa och gå på en skogspromenad. Jag kan loova er att ni kommer bli attackerade av rödhaken inom iallafall högst en halvtimme. Då ni inkräktar på hans revir... och om ni ändå inte skulle finna er en rödhake kan ni alltid spela in lite rödhake ljud och ta med en liten portabel CD spelare ut i skogen och sätta upp er röda mössa i ett träd i närheten.

Då slog en tjej bokstavligt hakan i bordet, gapandes som en fågelholk spärrade hon upp sina ögon och avbröt läraren med en förvånad stämma "MEN MEN MEN!!! SKOJJAR DU MED MIG??? KOMMER CD SKIVAN ATTACKERA MÖSSAN????!!!"

Det blev ganska tryckt stämning i salen, ingen visste egentligen om man skulle skratta eller gråta.
---------------------------------------------------------

En annan föreläsning i Psykologi B samma termin. Vi började 08.30 och en kille somnade ganska omgående och efter en stund började han snarka högt så klassen tog 20 minuters rast och lät killen sova.
När vi senare kom tillbaka satt han fortfarande på sin stol och drog timmerstockar. Till slut surnade läraren till och drog näven utav helvete i killens bord. Han for nog 20cm upp i luften och ramlade nästan av stolen

Med samma lärare och samma kurs satt vi några veckor efter det när en tjej kommer in i klassrummet och säger "Är detta Engelska C kursen?" jätte stressad över att vara sen rusar hon längst ner i salen och lägger iodning sina papper och läraren fortsätter "Yes of course, You´re welcome" och fortsätter att köra nästa tio minuter på Engelska innan han återgår till Svenska igen "Hmm, ja just det! Vart var vi någonstans, det Oidipala dramat ja" och tjejen hugger till och avbryter "Men var inte detta Engelska C???! - Nej tusan, Psykologi B, välkommen"
Citera
2011-02-13, 17:37
Medlem
Min polare berättade för mig om sina bravader i gymnasiet. Han gick in på scat.tk eller liknande en gång då läraren var ute för att hämta lite material. Då han kom tillbaka skulle han demonstrera en sak på datorn och när han drog ner fönster efter fönster kom det tillslut fram en bild på en person vars ansikte var täckt med avföring. Läraren chokades och stängde ner fönstret utan att säga ett ord varvid fönstrena poppade upp en efter en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in