2011-02-13, 17:51
Medlem
Jag hade en gång en extern föreläsare till en fe-kurs. Modern som han var använde han Google Chrome som webbläsare. Tja ni fattar väl redan. Chromes startsida består av miniatyrer av användarens mest besökta sidor. Många härliga siter med nakna kvinnor ploppade upp på topp 5 medan föreläsaren febrilt smattrade in en webbadress
Citera
2011-02-13, 17:58
Medlem
Lite roliga anekdoter från min tid hittills på Linköpings universitet: Nu på matteföreläsningarna finns det en MENA-kille som ställer en hel del riktigt dumma och elementära frågor i stil med "är vinkeln i grader eller radianer?", "vad händer med 5 när man deriverar?" (i andra kursen i envariabelanalys, och detta är sådant som borde sitta när man har gått MaD). Förut (innan jul) fanns det en annan rolig och gräsligt ful kille/gubbe (satt alltid längst fram på föreläsningarna och ställde tillika dumma frågor) som jag tror går/gick lärarprogrammet. Han hade ett rejält skägg och talade sin dialekt med besserwisser-aktigt tonfall jämt och ständigt (han ställde de flesta och dummaste frågorna).
Citera
2011-02-13, 18:09
Medlem
apanola IIs avatar
Jag minns vissa föreläsare, gärna dom som höll på att doktorera eller var ny disputerade, som led av Asperger i olika stadier av gravhet.
Minns speciellt en mupp som var totalt oförmögen att lära ut. han satt där och stirrade hotfullt på oss med sitt kala huvud och ett snett grin i ansiktet. Säkert hur kunnig som helst i sitt ämne, men det kom tyvärr aldrig fram.

har också gått kurser där en eller ett par studenter varit disputerade eller haft högre akademisk examen samt Asperger störningar. Duktiga analytiska människor men som var helt omöjliga i sociala sammanhang.

Men märkliga saker under föreläsningen, studenter som ställt de mest korkade frågor som gjort att man vred sig av olust i stolen eller visat att dom inte fattat ett skit av de mest enkla resonemang eller frågeställningar. det har varit saker som fått läraren att bara stirra chockat på dom...

Men å andra sidan så har jag haft förmånen att ha haft Allan Larsson (ej gamle finansministern) som föreläsare i ekonomisk historia.
Fullständigt briljant som föreläsare, underhållande, intressant, och med en märklig förmåga att aldrig glömma ett namn eller ansikte.

Imponerande minne som sagt speciellt då det sitter 100-110 studenter i en storsals föreläsning och han tilltalar folk med förnamn. Han berättade också att han sparade alla närvarolistorna hemma under alla de år som han föreläste. Så ibland kunde han ta upp närvarolistorna och läsa namnen och minnas varje enskild person, hur dom såg ut, hur dom var som personer...kusligt!

Allan Larsson fick f.ö pedagogiska priset 1993, väl värt http://www.su.se/om-universitetet/huvudstadens-universitet/priser-utmarkelser/pedagogiska-priset/tidigare-individuella-pristagare-1.7966
Lite mer om Allan Larsson http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1164301
Senast redigerad av apanola II 2011-02-13 kl. 18:14.
Citera
2011-02-13, 18:10
Medlem
Hade en gästlärare under en kurs som var någon halvviktig filmproducent från stockholm. Riktigt skön kille måste tilläggas, hade jobbat med en hel del större filmproduktioner i norden. Under en föreläsning hade han sin dator kopplad till en projektor och visade lite olika bildspel etc.

Rätt som det är så kommer det upp en liten notis nere i högra hörnet, en liten bubbla från en ikon som alla kände igen; uTorrent!

"2012.DVDRIP.ETC.ETC.BLA.BLA har laddat klart!"

Tyckte detta var ganska komiskt med tanke på hans yrke!
Citera
2011-02-13, 18:15
Medlem
Blå Rutas avatar
En masterkurs där en del handlade om neurologi. Vi var bara ett fåtal i den klassen (var precis när alla masterkurser introducerades, vilket gjorde att antalet i varje ibland kunde vara löjligt lågt)

Man kunde tro att när det bara 6 stycken i klassen så borde det vara hög närvaro eftersom lärarna trots allt lär sig känna igen en. Men så var förstås inte fallet.

Klockan närmade sig 8.20 och föreläsningen skulle börja. Jag var den ende eleven som var där. Läraren hade kommit precis innan och vi hade tyst väntat och hoppats att iaf några till skulle dyka upp innan lektionen skulle börja. Klockan blir 8.20, fortfarande ingen annan elev. Hyfsat tryckt stämning. Klockan blir 8.30 och vi väntar fortfarande. Föreläsaren utbrister plötsligt: "Jag tänker fan inte hålla en föreläsning bara för dig!". Jag svarar något i stil med "Näe..." Det är ju knappast så att jag kan göra något åt det, jag var ju ändå där i tid och allt. Efter ytterligare några minuter kommer en tjej in och vi börjar.
Citera
2011-02-13, 18:35
Medlem
Storfurstinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuXL
Kul! Jag har lagt märke till att den där studenten alltid är ett återkommande faktum bara en klass är tillräckligt stor!

Tror varje klass jag haft över 100 elever så har det alltid varit en sådan. Tror de att de får extrapoäng för upprepningar? Eller är de så dumma att de måste få konfirmerat att de tänkt rätt? Är de döva? Fattar de inte att de stör alla andra elever otroligt?

Jag är en av dem och gör det helt enkelt för att jag inte förstår annars. Måste upprepa, utveckla och sedan få en bekräftelse på att det är rätt innan jag ta till mig det läraren sagt. Vet att många tar mig för besserwisser, buhu.

Men nog finns det dem som gör det enbart för att glänsa.
Citera
2011-02-13, 18:43
Medlem
Litetmongobarns avatar
Detta var någon gång i 7-9 i högstadiet när vi hade hemkunskap (en lektion som var på ca 3 timmar). Den var upp delad med först 1.5h teori och sedan 1.5h praktiska övningar.

Denna lektionen skulle vi gå igenom att stryka och tvätta kläderna etc. Efter ca 1h 15mins så skulle lärarinnan som förövrigt var feminist summera ihop teorin och frågade oss ''Hur skall man göra för att få sina kläder rena'' varpå jag räcker upp handen och svarar kallt ''En fru''. Lärarinna blir galen och börjar skrika att jag aldrig kommer få en fru om jag har den inställningen etc. Medan resten av klassen brister ut i skratt och det slutar med att jag blir hemskickad.

Efter den lektionen så var man ju inte precis lärarinnans favorit elev.
Citera
orkarNs avatar

Moderatormeddelande

Postat av orkarN 2011-02-13, 19:33
Medlem
Nästa person som antingen tycker att det är relevant för tråden att citera ett helt inlägg och sen skriva namnet på en skola i hopp om att få ett "jalol går du också där!!!", och nästa person som tycker att det är relevant för tråden att citera ett helt inlägg och sen skriva "HAHAHAHAHAHAHAHAHA" åker på tillsägelser.

/mod
2011-02-13, 19:34
Medlem
Var på en föreläsning i aulan för civilingenjörsstuderande i Uppsala där läraren skulle visa det fantastiska med gravitationen, varav han tar sin nyckelknippa och slänger den högt upp i luften. Den fastnade dock på en lampa 5m upp och var helt omöjlig att få ner. Det krävdes till slut en skylift .

En annan sak jag minns var när en av de mindre smarta på mitt program hade en presentation om det smart att pumpa upp vatten för vattenkraftverk, för då kunde man ju få tillbaka all energi när man släppte ut det igen. Efter det så kunde ingen ta han på allvar igen.
Citera
2011-02-13, 19:41
Medlem
CaptainHeros avatar
Hade en redovisning på högskolan framför mina kursare 60+, Jag är nervös som bara den stammar mig igenom arbetet och märker till min förvåning att lärarhelvetet har somnat mitt i min jävla redovisning. Slutade med att jag sparkade på ett bord och han vaknade till liv igen.
Citera
2011-02-13, 19:44
Medlem
FM11s avatar
I sjuan till nian hade jag en helt efterbliven NO-lärare, hon var hatad av alla och kunde inte lära ut för fem öre. Kan läggas till att hon dessutom grät konstant

I alla fall, så sitter jag och tre kompisar i klassrummet och pratar rent allmänt. En av mina kompisar berättar något kul varpå en av killarna säger "haha, lol". NO-läraren i fråga kommer springandes och säger "det är helt otroligt att datorspråken börjar ta över vårt samhälle!" jag, som hatade henne sen dag ett, sa "men du, nu är det så att ingen här bryr sig, äckel." Läraren springer ut ifrån klassrummet storgråtandes, för att tio minuter senare komma tillbaka med rektorn som ber om att få prata med mig..
Läraren satt med vid hela mötet och grät, medan jag satt och storflinade hela tiden. Roligaste mötet i hela mitt liv
Citera
2011-02-13, 20:04
Medlem
min lärare rapade mitt i en mening. "nämen oj, står jag här och rapar!" utbrast hon sedan. har tyvärr inte varit med om något galnare än så vad gäller föreläsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in