Citat:
Ursprungligen postat av exjuvantibus
Jadu, jag överväger starkt att sätta 0-HLR, stänga in mig på expeditionen ihopkrupen i fosterställning och låta liemannen avsluta vår patienten samtidigt som jag hoppas att HSAN är på bra humör.
Nä, inte än. Dobutaminet har nog som du säger bättre inotrop effekt, så det lägger vi till. Var lite inne på aortaballongpump men annars är väl ändå ett MAP på 80 helt okej och borde ge hyfsad perfusion till hjärnan. Föutsätter att patienten inte stått på några steroider, annars hade man kunnat överväga en skvätt Solu-Cortef. Hursomhelst börjar starkt misstänka ett massivt hjärnödem som orsak till den djupa medvetslösheten och inser att prognosen är rätt så urusel. Hur ser pupillerna ut nu? Iallafall fortsatt hyperventilation och även tribonat då patienten nu verkar ha en betydande metabol acidos på basen av hypoxi och multiorgansvikt. Jag påbörjar därefter kylbehandling på IVA i respirator enligt PM med fortsatt inotropt stöd och fortsatt volym så länge patienten inte börjar låta jävligt på lungorna. Antar att det inte är läge att rulla iväg på någon CT-hjärna när vi har en såpass sannolik orsak till medvetslösheten. Förutsätter att kardiologen insatt adekvat STEMI-behandling, ser ingen kontraindikation till trombocythämning i nuläget. Antar att man kanske ordnat med transvenös pacemaker när man satte CVK. Ny blodgas om en stund. Här måste jag säga att jag känner att mina IVA-kunskaper börjar kännas något otillräckliga.
Hehe.. Hasan är sällan på gott humör, tur att din expedition är väl gömd
Dobutamin och noradrenalin går nu och patienten blir betydligt bättre i sin cirkulation nu artärtryck på 140/90 och då skruvar du ner det inotropa stödet men patienten håller sig stabil. Du tittar i patientens journal och ser att patienten är behandlad med metroprolol 200 mg x1 simvastatin 40 mg x1 och metformin 500 mg x3. Således inget spännande läkemdel som kan vara med och störa behandlingen. Kreatinenet är på snabbt stegrande och patienten börjar visa tecken på ödem-bildning då du vid det här laget har gett en hel del vätska samtidigt som patienten fram tills nu varit anurisk. Du ordinerar kortison och den ack så vänliga sköterskan håller upp en påse mannitol och frågar med sina rådjursögon om hon skall sätta igång den? Tribonat går nu och blodgas blir långsamt förbättrad, dock så stiger krea´t oroväckande snabbt och ligger nu runt 300 sträcket. Din kollega som egentligen skulle ha löst av dig för en timme sen tittar in med huvudet genom dörren och frågar lite sarkastiskt hur det går när du lägger kylplattorna på patienten och ordinerar en måltemp på 33 C. Kardiologbakjouren kommer in och ordinerar sedvanlig trombocythämning men säger samtidigt att han inte är riktigt van med IVA- förhållanden och tittar på alla slangar som går in och ut ur patienten.
1 timme senare är patienten fortsatt bättre i sin cirkulation, har lämnat pacemakerberoendet och går nu i ett av-block 1 med ett R-R på 70 och ett tryck på 150/90, utan inotropt stöd. Pro calcitoninet är dock på uppsegling och patientens njurar slackar efter.
hur fortsätter du?