2011-12-16, 18:42
Medlem
Adjutors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Nu jobbar ju inte jag som läkare längre, men jag skulle aldrig ge pro-epanutin till en bradykard kardiogen chock med anoxiska hjärnskador.

Jag måste nog inte hålla med dig här, självklart är det inte drömläge och en relativ kontraindikation men har du igång extern-pacing och inotropt stöd med ett MAP över 75 är du nog illa tvungen att ge pro-epanutinet på vitalindikation. Framförallt på en förstagångskrampare som varken svarat på stesolid eller glukos (ifall det nu mot förmodan skulle varit diabetesen som var boven)

Den cerebrala hypoxin som uppstått och troligen är orsaken till kramperna kommer endast förvärras om inte pro-epanutinet ges. Men som sagt är det allt annat än det första man tänker på, men jag är endast läkar-student med ssk examen så jag är allt annat än säker på min sak.
2011-12-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjutor
Du tittar på patienten som ter sig välvårdad och utan spritdoft, inget hos patienten får dig att tänka etyliker så du ordinerar 30% glukos-bolus iv. Efter ca 3 min p-glukos 5,2 utan påverkan på patientens allmäntillstånd. Således ej inuslinkoma. På vitalindikationen och med status ep som arbetsdiagnos ger du 1200 mg över 6 minuter, krampen bryts men ingen påverkan på vakenhetsgrad nu RLS 8. Noradrenalin startas och narkossyrran frågar med ytterst oskyldiga ögon om man inte också skall sätta igång dobutamin då detta ändå verkar vara en kardiogen orsak till att patienten är dålig? Artärnål, CVK och KAD sättes. Du hyperventilerar och patienten stiger i saturation, 95 % på 100 %02, i och med det startade inotropa stödet så börjar även cirkulationen komma igång och på artärkurvan får du ett MAP på 80 mmhg.

Prover du drar visar nu CRP: 1 HB 140 TPK 230 LPK 14,0 ASAT ALAt ALP bili och GP samtliga förhöjda men detta torde bero på den försämrade cirkulationen patienten dragits med dom senaste 2 timmarna. p-k 1,4 APTT u,a Tropponin-t > 10 000 Etanol och metanol i serum negativt, övrgia drogprover i urin och hår får du vänta tills labbet är färdiga.

Ny blodgas visar fortfarande på sur patient ph 7,1 pa02 10,00 pCO2 4,4 BE -10

Du börjar nu fundera kring hur du skall gå vidare? Att patienten är behov av intensivvård är knappast något man behöver fundera 2 gånger på, men vad skall hända först? Hon har en pågående cirkulations-chock, akut högerkammarsvikt. En extern pacemaker håller igång rytmen, Nyss genomgånget status ep, är 3-kärlssjuk med en inferior STEMI, samt en tricuspinsuf 3/4 och har säkerligen ett förhöjt PA-tryck.
Samt nästan en garanterad aspirations pneumoni på halsen, även om den inte är kliniskt manifest än så länge.
Vad gör du?

Jadu, jag överväger starkt att sätta 0-HLR, stänga in mig på expeditionen ihopkrupen i fosterställning och låta liemannen avsluta vår patienten samtidigt som jag hoppas att HSAN är på bra humör.

Nä, inte än. Dobutaminet har nog som du säger bättre inotrop effekt, så det lägger vi till. Var lite inne på aortaballongpump men annars är väl ändå ett MAP på 80 helt okej och borde ge hyfsad perfusion till hjärnan. Föutsätter att patienten inte stått på några steroider, annars hade man kunnat överväga en skvätt Solu-Cortef. Hursomhelst börjar starkt misstänka ett massivt hjärnödem som orsak till den djupa medvetslösheten och inser att prognosen är rätt så urusel. Hur ser pupillerna ut nu? Iallafall fortsatt hyperventilation och även tribonat då patienten nu verkar ha en betydande metabol acidos på basen av hypoxi och multiorgansvikt. Jag påbörjar därefter kylbehandling på IVA i respirator enligt PM med fortsatt inotropt stöd och fortsatt volym så länge patienten inte börjar låta jävligt på lungorna. Antar att det inte är läge att rulla iväg på någon CT-hjärna när vi har en såpass sannolik orsak till medvetslösheten. Förutsätter att kardiologen insatt adekvat STEMI-behandling, ser ingen kontraindikation till trombocythämning i nuläget. Antar att man kanske ordnat med transvenös pacemaker när man satte CVK. Ny blodgas om en stund. Här måste jag säga att jag känner att mina IVA-kunskaper börjar kännas något otillräckliga.
2011-12-16, 23:00
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Jag måste nog inte hålla med dig här, självklart är det inte drömläge och en relativ kontraindikation men har du igång extern-pacing och inotropt stöd med ett MAP över 75 är du nog illa tvungen att ge pro-epanutinet på vitalindikation. Framförallt på en förstagångskrampare som varken svarat på stesolid eller glukos (ifall det nu mot förmodan skulle varit diabetesen som var boven)

Tja, nu har det ju gått några år sedan jag var i gamet, men jag hade aldrig gett ett stillestånd med cererbral ischemi och kramper pro-epanutin. hellre bada patienten i steso, alternativt diprivan. Detta passar ju också bättre om man verkligen skall satsa, då i kombination med hypotermibeh.

Om jag någon gång förutom diprivan skulle ens överväga att ge beh. som kan ge ytterligare hypotension, i synnerhet då det rör sig om en inferior och trekärlssjuka, så skulle det vara simdax.
2011-12-16, 23:49
Medlem
Citat:
Tja, nu har det ju gått några år sedan jag var i gamet, men jag hade aldrig gett ett stillestånd med cererbral ischemi och kramper pro-epanutin. hellre bada patienten i steso, alternativt diprivan. Detta passar ju också bättre om man verkligen skall satsa, då i kombination med hypotermibeh.

Om jag någon gång förutom diprivan skulle ens överväga att ge beh. som kan ge ytterligare hypotension, i synnerhet då det rör sig om en inferior och trekärlssjuka, så skulle det vara simdax.

Men det cerebrala problemet är ju där oavsett? Det ser jag inte som det mest centrala argumentet mot pro-epanutin, de är väl snarare den ganska brutala effekten på blodtrycket och i viss mån hjärtat som är det som avskräcker.
2011-12-17, 11:27
Medlem
Citat:

Så här i efterhand måste jag nog hålla med om att det hade vart ett bättre val att gå på propofolnarkos direkt. Båda medlen har ju otrevliga effekter på cirkulationen hos patienter som inte kan kompensera och vilket som är värst av dem två vet jag inte. Men propofol är ju åtminstone styrbart, medan pro-Epanutinet inte är något vi kan stänga av om effekten på cirkulationen är för stor. Så om patienten chockar ner så sitter jag med skägget i brevlådan. Propofol är ju dessutom förstahandssedering vid hypotermibehandling som sannolikt är det enda som möjligen skulle kunna rädda patienten tillbaka till ett någotsånär normalt liv. Enda fördelen nu är väl att vi bör kunna minimera propofolanvändningen under hypotermibehandlingen de närmaste timmarna då kramperna är under kontroll på cirkulerande pro-Epanutin.
2011-12-17, 12:41
Medlem
Adjutors avatar
Det är en intressant diskussion för eller emot pro-epanutinets vara eller inte vara. Dock blir det svårt att komma något längre med just den biten. Ang ytterligare behandling med simdax på denna patient så anser jag att det borde vara startat när man har misstanken inferior stemi med akut högersvikt, sedan verkligen på den kardiogena chocken ( med map över 75) och pacing 60. Men men.. Ytterligare behandling i fallet blir ju att flytta över till iva och då tappar vi lite av "tjusningen" med fallet. Jag kan dock spinna vidare på det utifrån det som vi har behandlat fram och få henne att må ännu sämre eller så har jag ihjäl henne nu så tar vi ett nytt. Ni får bestämma!
Senast redigerad av Adjutor 2011-12-17 kl. 12:45.
2011-12-17, 14:07
Medlem
Adjutors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exjuvantibus
Jadu, jag överväger starkt att sätta 0-HLR, stänga in mig på expeditionen ihopkrupen i fosterställning och låta liemannen avsluta vår patienten samtidigt som jag hoppas att HSAN är på bra humör.

Nä, inte än. Dobutaminet har nog som du säger bättre inotrop effekt, så det lägger vi till. Var lite inne på aortaballongpump men annars är väl ändå ett MAP på 80 helt okej och borde ge hyfsad perfusion till hjärnan. Föutsätter att patienten inte stått på några steroider, annars hade man kunnat överväga en skvätt Solu-Cortef. Hursomhelst börjar starkt misstänka ett massivt hjärnödem som orsak till den djupa medvetslösheten och inser att prognosen är rätt så urusel. Hur ser pupillerna ut nu? Iallafall fortsatt hyperventilation och även tribonat då patienten nu verkar ha en betydande metabol acidos på basen av hypoxi och multiorgansvikt. Jag påbörjar därefter kylbehandling på IVA i respirator enligt PM med fortsatt inotropt stöd och fortsatt volym så länge patienten inte börjar låta jävligt på lungorna. Antar att det inte är läge att rulla iväg på någon CT-hjärna när vi har en såpass sannolik orsak till medvetslösheten. Förutsätter att kardiologen insatt adekvat STEMI-behandling, ser ingen kontraindikation till trombocythämning i nuläget. Antar att man kanske ordnat med transvenös pacemaker när man satte CVK. Ny blodgas om en stund. Här måste jag säga att jag känner att mina IVA-kunskaper börjar kännas något otillräckliga.

Hehe.. Hasan är sällan på gott humör, tur att din expedition är väl gömd

Dobutamin och noradrenalin går nu och patienten blir betydligt bättre i sin cirkulation nu artärtryck på 140/90 och då skruvar du ner det inotropa stödet men patienten håller sig stabil. Du tittar i patientens journal och ser att patienten är behandlad med metroprolol 200 mg x1 simvastatin 40 mg x1 och metformin 500 mg x3. Således inget spännande läkemdel som kan vara med och störa behandlingen. Kreatinenet är på snabbt stegrande och patienten börjar visa tecken på ödem-bildning då du vid det här laget har gett en hel del vätska samtidigt som patienten fram tills nu varit anurisk. Du ordinerar kortison och den ack så vänliga sköterskan håller upp en påse mannitol och frågar med sina rådjursögon om hon skall sätta igång den? Tribonat går nu och blodgas blir långsamt förbättrad, dock så stiger krea´t oroväckande snabbt och ligger nu runt 300 sträcket. Din kollega som egentligen skulle ha löst av dig för en timme sen tittar in med huvudet genom dörren och frågar lite sarkastiskt hur det går när du lägger kylplattorna på patienten och ordinerar en måltemp på 33 C. Kardiologbakjouren kommer in och ordinerar sedvanlig trombocythämning men säger samtidigt att han inte är riktigt van med IVA- förhållanden och tittar på alla slangar som går in och ut ur patienten.

1 timme senare är patienten fortsatt bättre i sin cirkulation, har lämnat pacemakerberoendet och går nu i ett av-block 1 med ett R-R på 70 och ett tryck på 150/90, utan inotropt stöd. Pro calcitoninet är dock på uppsegling och patientens njurar slackar efter.

hur fortsätter du?
2011-12-17, 14:24
Medlem
Citat:
Det är en intressant diskussion för eller emot pro-epanutinets vara eller inte vara. Dock blir det svårt att komma något längre med just den biten. Ang ytterligare behandling med simdax på denna patient så anser jag att det borde vara startat när man har misstanken inferior stemi med akut högersvikt, sedan verkligen på den kardiogena chocken ( med map över 75) och pacing 60. Men men.. Ytterligare behandling i fallet blir ju att flytta över till iva och då tappar vi lite av "tjusningen" med fallet. Jag kan dock spinna vidare på det utifrån det som vi har behandlat fram och få henne att må ännu sämre eller så har jag ihjäl henne nu så tar vi ett nytt. Ni får bestämma!

Jag lämnar gladeligen över patienten i ödets händer. Can't save em all Har bara sett Simdax användas någon gång och har tyvärr inte någon större koll på det men då har det använts vid akut försämring av kronisk svikt. I fass står det att det märkligt nog att användningen vid kardiogen chock inte studerats. Samtidigt står det på internetmedicin att det övervägs vid MAP under 60. Låter lite motsägelsefullt. Så jag har nog inte riktigt förstått hur det används, upplys mig gärna.

Hursomhelst klurigt fall, och Adjutor kan emotse ett "hämndfall" någon gång framöver

Next!
2011-12-17, 14:47
Medlem
Adjutors avatar
Citat:
Jag lämnar gladeligen över patienten i ödets händer. Can't save em all Har bara sett Simdax användas någon gång och har tyvärr inte någon större koll på det men då har det använts vid akut försämring av kronisk svikt. I fass står det att det märkligt nog att användningen vid kardiogen chock inte studerats. Samtidigt står det på internetmedicin att det övervägs vid MAP under 60. Låter lite motsägelsefullt. Så jag har nog inte riktigt förstått hur det används, upplys mig gärna.

Hursomhelst klurigt fall, och Adjutor kan emotse ett "hämndfall" någon gång framöver

Next!

Min erfarenhet är att simdax används som "sista chansen" på alla dåliga kardio-patienter som man kör fullt ut på. Både på IVA och HIA.

Jag tackar för visat intresse! Nu är min fantasi inte mycket kvar med så någon annan får hemskt gärna ta ett fall. Varför inte köra ett du? Akutfall eller klurig diagnostik spelar ingen roll, kul med båda

Är det inte ett fall igång tills imorgon så kör jag ett i alla fall, vill hålla liv i tråden..
2011-12-17, 14:48
Medlem
Citat:
Hehe.. Hasan är sällan på gott humör, tur att din expedition är väl gömd

Dobutamin och noradrenalin går nu och patienten blir betydligt bättre i sin cirkulation nu artärtryck på 140/90 och då skruvar du ner det inotropa stödet men patienten håller sig stabil. Du tittar i patientens journal och ser att patienten är behandlad med metroprolol 200 mg x1 simvastatin 40 mg x1 och metformin 500 mg x3. Således inget spännande läkemdel som kan vara med och störa behandlingen. Kreatinenet är på snabbt stegrande och patienten börjar visa tecken på ödem-bildning då du vid det här laget har gett en hel del vätska samtidigt som patienten fram tills nu varit anurisk. Du ordinerar kortison och den ack så vänliga sköterskan håller upp en påse mannitol och frågar med sina rådjursögon om hon skall sätta igång den? Tribonat går nu och blodgas blir långsamt förbättrad, dock så stiger krea´t oroväckande snabbt och ligger nu runt 300 sträcket. Din kollega som egentligen skulle ha löst av dig för en timme sen tittar in med huvudet genom dörren och frågar lite sarkastiskt hur det går när du lägger kylplattorna på patienten och ordinerar en måltemp på 33 C. Kardiologbakjouren kommer in och ordinerar sedvanlig trombocythämning men säger samtidigt att han inte är riktigt van med IVA- förhållanden och tittar på alla slangar som går in och ut ur patienten.

1 timme senare är patienten fortsatt bättre i sin cirkulation, har lämnat pacemakerberoendet och går nu i ett av-block 1 med ett R-R på 70 och ett tryck på 150/90, utan inotropt stöd. Pro calcitoninet är dock på uppsegling och patientens njurar slackar efter.

hur fortsätter du?

Nu blev våra inlägg i otakt men eftersom du gjort en så fin fortsättning så måste jag ju fortsätta. Då måste vi försöka bli av med patientens nu stora vätskeöverskott. Har man tur kan man kanske kicka igång njurarna med en okristligt stor dos furix iv vilket vi provar. Utvecklar patienten lungödem får man öka det konstanta motstående på respiratorn så att man får en CPAP-effekt och dialysera ut vätska. Vänder inte kreatininet får man fortsätta dialysera och vara beredd på en eventuell polyurisk fas och substituera denna. Pågick kramperna en längre tid kan man kolla CK för att se om patienten rhabdomyolyserat, isåfall får man när man har fått övervätskningen under kontroll fortsätta forecera diuresen. Metforminet innebär väl att patienten nu dessutom kan anses ha en laktaacidos men denna verkar ju vara under kontroll. Mannitol har jag övervägt men av narkoskollegor hört skall ha kort effekt och vara rätt värdelöst varför jag inte tog upp det, skulle nog fråga en neurolog eller neurokirurg om detta så jag inte vet hur det påverkar en multiorgansviktande patient. Vad händer exemeplvis med njursvikten? Procalcitonintet talar väl för för uppseglande aspirationspneumoni så vi sätter in bredspektrumantibiotika typ Meronem dossänkt för svår njursvikt.
2011-12-17, 16:34
Medlem
Adjutors avatar
Citat:
Nu blev våra inlägg i otakt men eftersom du gjort en så fin fortsättning så måste jag ju fortsätta. Då måste vi försöka bli av med patientens nu stora vätskeöverskott. Har man tur kan man kanske kicka igång njurarna med en okristligt stor dos furix iv vilket vi provar. Utvecklar patienten lungödem får man öka det konstanta motstående på respiratorn så att man får en CPAP-effekt och dialysera ut vätska. Vänder inte kreatininet får man fortsätta dialysera och vara beredd på en eventuell polyurisk fas och substituera denna. Pågick kramperna en längre tid kan man kolla CK för att se om patienten rhabdomyolyserat, isåfall får man när man har fått övervätskningen under kontroll fortsätta forecera diuresen. Metforminet innebär väl att patienten nu dessutom kan anses ha en laktaacidos men denna verkar ju vara under kontroll. Mannitol har jag övervägt men av narkoskollegor hört skall ha kort effekt och vara rätt värdelöst varför jag inte tog upp det, skulle nog fråga en neurolog eller neurokirurg om detta så jag inte vet hur det påverkar en multiorgansviktande patient. Vad händer exemeplvis med njursvikten? Procalcitonintet talar väl för för uppseglande aspirationspneumoni så vi sätter in bredspektrumantibiotika typ Meronem dossänkt för svår njursvikt.

Du startar 250 mg furix iv med 250 isoton lösning och hoppas att detta skall vara tillräckligt för att driva ut vätskan vi pytsat på henne när hon var cirkulatoriskt instabil. Efter två doser av detta är fortfarande timdiuresen under 40 ml/h och hon börjar rassla över lungorna och en bedside cor/pulm visar ca 3 cm pleuravätska och infiltrat. Du ställer in CPAP på initialt 10 cm h20 och avvaktar effekt. CRP är nu 80 och stigande, procalcitonin är också stigande och du sätter in meronem enligt pm. Total CK är förhöjt men inte så att det är något annat än en följd av patientens begynnande njursvikt och tidigare kramper. Metoforminet kryssas och du kör igång glukosinfusion, sondnäring och insulin i infusion efter p-glukos. Neruologen tycker nog att även om patienten är dålig så borde du köra igång mannitolet för att om inte patienten blir av med sin generlla hjärnödem så kommer det inte spela någon roll såvida vi inte planerar att patienten skall bli organdonator. Men neurologen (Jag) säger att han inte alls är hemma med mannitol och hur det påverkar en multiorgansvikt
Senast redigerad av Adjutor 2011-12-17 kl. 16:51.
2011-12-20, 13:01
Medlem
Adjutors avatar
Då kör vi lite sammanfattning. Vi har alltså greta 63 år som har drabbats av en inferior hjärtinfarkt i hjärtats högra kranskärl. Hon drabbas i samband med detta av ett hjärtstopp som återföljs av ett avblock 3 och en begynnande cerebral hypoxi. Vi försöker rädda henne med allt vi kan och de mest potenta läkemedel som finns. Hon får extern pacing och vi gör corangio för att vidga upp hennes sjuka kärl. Hon kräks dock i samband med kramper som utlösts av hennes hypoxi och aspirerar material från magsäck till lungor. Hon hamnar på IVA och får en kemisk lunginflamation (mycket allvarligt tillstånd) samt en akut njursvikt. Hon är mycket medicinskt krävande under ca 1 vecka men blir sedan bättre och kan väckas ur respiratorn efter 8 dagar på IVA. Hon blir aktuell för subakut CABG-operation som går bra och lever idag ett fullständigt normalt liv med sin make och tackar gud för varje dag som hon slipper att lekas med av flashbacks medcin-detektiver. Om hela upplevelsen säger hon att "Oh, det är något jag inte önskar min värsta finende! Vilken sjuk fantasi dom har dom där på flashback, och att dom torterar mig såhär bara för att de tycker det är roligt, vart är männskligheten påväg?!"

Med dom orden går vi raskt vidare till nästa fall.

Du jobbar som vik ul på akuten i en liten stad på vischan när uffe kommer in. Uffe är känd som en utav stans A-lagare, och enligt kerstin, en undersköterska som jobbat på akuten sen den öppnade har han alltid varit lugn och hållt sig därifrån men de sista två månaderna har han kommit in var eller varannan kväll. Ikväll är han ordentligt berusad och uppretad, viftar vilt omkring sig och han har en sprucken läpp och blöder näsblod.

Vad gör du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in