2011-11-15, 23:02
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdratik
Då försöker jag med ett litet fall:

Du har fått en remiss från urologen. Urologen har önskat preoperativ medicinering på denna 87-åriga kvinna

Hjärt-kärlsjuk kvinna, tidigare Waran-behandlat förmaksflimmer, beh dock utsatt nu pga relativ indikation? .Op cancer uterus 2006 recidivfri. Vårdad vid två tillfällen nu under våren bl a p g a uremi, digitalisintox. . Utredning har visat nytillkommen uretärsten hö sida. Avlastad med nefrostomi. Planeras nu endoskopisk åtgärd för att avlägsna stenen med förhoppningen att kunna dra pats nefrostomi. Tacksam bedömning och ställningstagande till med optimering inför detta!

Utanför ditt mottagningsrum finner du en smal kvinna sittandes i rullstol. Medföljer gör en ung kvinna. Vad vill du börja med att ta reda på och undersöka?

Är jag narkosläkare, eller medicinare?

Rent allmänt, så brukar man vilja ha lite mer kardiellt på fötterna(med tanke på hjärt-kärlsjuka), inför operationer, men då måste vi också få reda på vad för operation som åsyftas? Blockad, eller helnarkos?

Förutom hjärtat och ev anginavalörer, så är det väl det vanliga. Gallsten, clearance(tidigare uremisk), pk/aptt, blod och el-stat.

Om vi skall optimera patienten, så måste vi veta allt detta och dessutom naturligtvis vad patienten redan har för medicinering.
2011-11-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Är jag narkosläkare, eller medicinare?

Rent allmänt, så brukar man vilja ha lite mer kardiellt på fötterna(med tanke på hjärt-kärlsjuka), inför operationer, men då måste vi också få reda på vad för operation som åsyftas? Blockad, eller helnarkos?

Du är medicinläkare, men det föll bort i introt.

Du har enbart informationen i remissen, och tycker att det är för lite. Du sätter dig och läser igenom gamla journaler. Du finner att Ulla haft en episod av förmaksflimmer, samt tidigare nämnda cancersjukdom. Tidigare har hon haft Waran, men det sattes ut.

I den databaserade journal som du har tillgång till ser du att den operation som avses är en behandling mot njursten, som har blockerat avflödet från ena njuren.
2011-11-15, 23:46
Medlem
Citat:

Du har enbart informationen i remissen, och tycker att det är för lite. Du sätter dig och läser igenom gamla journaler. Du finner att Ulla haft en episod av förmaksflimmer, samt tidigare nämnda cancersjukdom. Tidigare har hon haft Waran, men det sattes ut.

I den databaserade journal som du har tillgång till ser du att den operation som avses är en behandling mot njursten, som har blockerat avflödet från ena njuren.

Varför fick hon waran?
2011-11-19, 19:14
Medlem
Heller78s avatar
Citat:

Kanske lite anal fråga: men vad för kirurgi är det som ska utföras? Antar att vi inte pratar om ESVL eller uretäroskpoi+extraktion, men är det PCNL eller öppen kir som avses? Nefrektomi?

Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Varför fick hon waran?
Pga förmaksflimmer.
2011-11-20, 00:16
Medlem
Litenklens avatar
Är det bara jag som funderar på sköldkörteln?.....
2011-11-20, 00:18
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Kanske lite anal fråga: men vad för kirurgi är det som ska utföras? Antar att vi inte pratar om ESVL eller uretäroskpoi+extraktion, men är det PCNL eller öppen kir som avses? Nefrektomi?
Stryk frågan. Såg nu att svaret var givet.
2011-11-20, 17:09
Medlem
Den gamla damen framför dig ler lite försiktigt mot dig. "Varför är jag här?", frågar hon.
2011-11-20, 19:42
Medlem
Citat:
Pga förmaksflimmer.

Fast det finns ju inget som säger att en tant måste på waran bara för det, och dessutom verkar man ju dessutom ändrat sig. Så jag undrade om det var av specifik orsak, eller slentrianmässigt
2011-11-20, 22:31
Medlem
Citat:
Fast det finns ju inget som säger att en tant måste på waran bara för det, och dessutom verkar man ju dessutom ändrat sig. Så jag undrade om det var av specifik orsak, eller slentrianmässigt

I det här fallet hade man slutat med det då man upplevde att risken för fall var för hög.
2011-11-22, 20:38
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Den gamla damen framför dig ler lite försiktigt mot dig. "Varför är jag här?", frågar hon.
Något i systemet om känd demenssjukdom? I annat fall en presentation och några trevare kring minnesfunktion. Om bekräftad demens; "du är här för en läkarundersökning." Hoppas att urologen inte har remitterat en dement patient utan att rodda i problematiken lite närmare, eller ens ange det i remissen? Har nån utredning gjorts rörande ev primär hyperparathyreoidism?

Citat:
En sån här patient har garanterat hög stroke-risk. Därför skrev jag så. Sen får man hoppas att inte allt för många med receptblock sätter in Waran slentrianmässigt. Insättning (ska) föregås av en risk/nytta-värdering.
2011-11-24, 23:56
Medlem
Citat:
Något i systemet om känd demenssjukdom? I annat fall en presentation och några trevare kring minnesfunktion. Om bekräftad demens; "du är här för en läkarundersökning." Hoppas att urologen inte har remitterat en dement patient utan att rodda i problematiken lite närmare, eller ens ange det i remissen? Har nån utredning gjorts rörande ev primär hyperparathyreoidism?

En sån här patient har garanterat hög stroke-risk. Därför skrev jag så. Sen får man hoppas att inte allt för många med receptblock sätter in Waran slentrianmässigt. Insättning (ska) föregås av en risk/nytta-värdering.

Du samtalar lite med patienten, och finner att hon är orienterad till plats och person, men inte tid. Hon känner till det mesta av sin sjukhistoria, men säger att minnet blivit sämre sedan hon bröt höften för ung ett halvår sedan. Sedan dess har hon varit inneliggande på sjukhus två gånger, bl a för avlastning av njurarna, men annars är hon frisk, säger hon.

Du lyssnar på hjärta och lungor,klämmer på magen och gör erundligt fysstatus. Hon är något torr i munnens slemhinnor, ser normalbyggd till mager ut och har ett bt på120/80. Ett ekg visar sinusrytm med frekvens 55.

Du finner inga uppgifter om att hin skulle ha blivit utredd för hyperparathyroidism.
2011-11-29, 22:40
Medlem
Jag försöker att locka lite liv till i det här fallet.

Du bestämmer dig för att komplettera det hela med lite prover.

Hb 134
Na 142
Krea 179
K 6.1
CRP 2
Glukos 5.2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in