2009-02-07, 09:49
Medlem
MattssonXDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koka
kan fan inte få till den att kännas. Har testat några gånger och aödrog lyckats. Är det någon speciell teknik?
Tänk på hur du utför övningen, Vilken muskel du ska använda osv. tänker du på att dra ner dig med hjälp av mag musklerna så tar det på dom också, Även som nån annan sa i tråden så kör långsamt i den Excentriska (när du går tillbaka upp) fasen då är du starkast!
Citera
2009-02-07, 15:32
Medlem
moderatswings avatar
Sammanfogade lite trådar och gör härmed denna tråd till den officiella magtråden så vi slipper massvis av trådar om samma sak.

/mod
Citera
2009-02-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoTiX
http://www.exrx.net/WeightExercises/...BSideBend.html är en klassiker.

Jag testade köra den här en dag, men jag kände inget i magen utan blev bara väldigt trött i armarna. Är bara mina obliques överlägsna mina armar eller kan jag ha gjort något fel?
Citera
2009-02-08, 17:05
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawiron
Jag testade köra den här en dag, men jag kände inget i magen utan blev bara väldigt trött i armarna. Är bara mina obliques överlägsna mina armar eller kan jag ha gjort något fel?
Bra fråga. Se över teknik och fokusera på att kontrahera motsatt sidas obliques under lyftet.
Citera
2009-02-08, 17:24
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Nu är det ju så att obliqerna tränas vid raka crunches effektivt. Ensidig anspänning av obliqerna, dvs ex. inre högra tillsammans med yttre vänstra kommer inte nämnvärt påverka kroppens rotationsrörelse utan en mer "diagonalrak" rörelse. Den främsta rotationsrörelsen kommer från ryggens små diagonala muskler, med en viss assistans av magens obliqer.

Sidoböjningar kommer främst att betona den fyrkantiga ländmuskeln (quadratus lumborum) Dubbelsidig anspänning av dessa muskler kommer resultera i en ryggextension. (ryggresning)
Citera
2009-02-08, 19:22
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoTiX

http://www.exrx.net/WeightExercises/...BSideBend.html är en klassiker.
Nån som kör den med två hantlar?
Citera
2009-02-08, 19:28
Medlem
pezrulezhaakons avatar
schabo-labo

Två hantlar i ena handen? En hantel i varje hand är tämligen meningslöst. Hoppas du kan förstå varför!?!
Citera
2009-02-08, 19:31
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Två hantlar i ena handen? En hantel i varje hand är tämligen meningslöst. Hoppas du kan förstå varför!?!
En hantel per hand... men det blir ju rätt meningslöst. Tänkte att man kan slå två flugor i en smäll och därmed köra båda sidor samtidigt.
Citera
2009-02-08, 19:39
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Axon

Visst assisterar obliquerna något vid rotation, men inte nämnvärt i sig själva. Skulle du helt eliminera multifidernas funktion finns i princip inget kvar i obliqerna som kan utföra en horisontalrotation. Det enda som finns kvar är en mycket begänsad "sidoförflyttning" vid en rak crunch. Och då är den böj/roterande övningen inte alls nyttig för diskarna. Ska du sedan utföra den diagonalraka crunchen måste du vrida ländryggen ca 30 grader åt det hållet du tänker göra chrunchen, och fixera höften där, eftersom ländryggens 5 (6) kotor inte alls är duktiga på att tillåta sidböjning. Den 30-gradiga vridningen gör att ländkotorna hamnar i en rak crunch.
Citera
2009-02-08, 19:40
Medlem
pezrulezhaakons avatar
schabo-labo

Visst kan du köra båda samtidigt, men då blir det en vanlig ryggresningsövning istället. Alltså ingen sidböjning.
Citera
2009-02-08, 20:04
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Visst kan du köra båda samtidigt, men då blir det en vanlig ryggresningsövning istället. Alltså ingen sidböjning.
Jag tänkte på "dumbell sidebend" alltså ståendes där man böjer överkroppen med hantel i handen. Men när jag tänker efter blir det som en vågskål, när jag drar i ena sidan så väger ju den andra sidan lika mycket alltså blir det densamma som att köra med 0kg.

Men å andra sidan när jag väl kört denna övning med två hantlar så brukar jag köra 3x20 med 40kgs och den biter rejält (inbillar jag mig). Får väl testa att köra ena sidan i taget med 10-15kg..
Citera
2009-02-08, 20:43
Medlem
Ska man låt axeln följa med i rörelsen, eller ska "lyfta" upp den samtidigt? Någon som förstår vad jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in