2011-01-23, 23:37
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag hade vinterkräksjuka kombinerat med influensa. Då var man inte mycket till människa. Jag hade hallucinationer och trodde att jag skulle dö.

Rådet jag fick var att dricka en tesked vätskeersättning var 15:e minut tror jag. Jag hade feber, så jag var tvungen att dricka. Fast drack jag så spydde jag.

Det är helvetet t&r. Det är lite läskigt att inkubationstiden kan vara så kort som 12 timmar tror jag. Viruset kan man ha latent med.

Man ska vara hem två symtomfria dagar. Jisses vad det kostar staten med sjukdagar p.g.a. det här. Det är läge för vaccinutveckling tycker jag.

Skatteskolk
Citera
2011-01-28, 15:45
Medlem
MissElons avatar
Sitter med helvetet right as we speak. Åt första biten mat nu, och har än så länge lyckats behålla det. Resten av maten/drickan idag har hamnat dirr i toaletten. Nu, perfekt till helgen, har man fått det. Och jag vill festa. FMLFMLFML
Citera
2011-02-12, 10:41
Medlem
Vinterkräksjukan

Ni som har åkt på det här eländet nyligen, kan ni snälla berätta hur årets symptom ser ut?

Jag började må illa för någon dag sedan (dock inte kräkts) och satte det i samband med nya p-piller, men vårdmottagningen tror att det är vinterkräksjukan och sa att det är vanligt att man kan må illa ett par dagar innan man sätter igång och spyr?
Citera
2011-02-12, 10:51
Medlem
clas_ohlssons avatar
Jag hade det i förra veckan.

Jag kände på fredagen att jag generellt var mer kall och började frysa lättare än vanligt. Kände mig lagom ruggig men inget jag reflekterade mer över. Kände mig faktiskt inte dålig över huvud taget. Jag gick dock och la mig redan vid 10 men det berodde mer på trötthet efter en aktiv heldag utomhus.

I vilket fall som helst, på natten vaknade jag ett flertalet gånger om att jag började känna mig mer och mer illamående. Tillslut kunde jag inte hålla tillbaka längre (kunde inte "svälja" känslan längre) så sprang till toaletten. Kan säga att det kom lika mycket där bak som där fram. Så höll det på hela natten tills magsäcken var tömd. Efter en längre sovmorgon kände jag att illamåendet var borta men då hade jag istället fått ont i huvudet och en lättare feber. Kan tilläggas att jag knappt åt något heller den helgen av säkerhetsskäl.

Jag var lagom frisk på måndagen för att kunna gå iväg på föreläsningarna jag hade och kände mig helt återställd på tisdagen. Det var då magen var återställd igen så att säga (från diverse diaré). Men själva kräkningarna gick över på en dag bara.
Citera
2011-03-13, 20:56
Medlem
RonaldoUtds avatar
Har haft kräksjukan en gång tidigare och då vara den endast i två dagar. Tror jag har det nu igen. Går det alltid över lika snabbt?
Citera
2011-03-14, 07:34
Medlem
Limpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Har haft kräksjukan en gång tidigare och då vara den endast i två dagar. Tror jag har det nu igen. Går det alltid över lika snabbt?

Är nog lite olika, men inkubationstiden verkar inte lång alls.
Man blir smittad & pang så ligger man plakat med kräkningar som är fruktansvärda !

När jag har fått detta har jag legat i 3-4dagar & kunnat börja äta ytterst lite efter ca 5-6 dagar.
Man blir riktigt sjuk om det är Vinterkräksjukan.
Citera
2011-03-26, 10:27
Medlem
spoilers avatar
Har själv aldrig drabbats och blev lite nyfiken på att prova ett test som säljs på Apoteket:

http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=243745

Vill prova mest för skoj skull - är det någon som vet om det är tillförlitligt? Finns det andra liknande produkter?
Citera
2011-03-26, 12:24
Medlem
Snoppvermares avatar
Under tiden jag jobbade i vården och dessa magsjukeepidemier satt igång svalde vi hel vitpeppar på studs och klarade oss alltid trots att man torkat spya och skit i över 10 timmar på ett dygn.

Många förväxlar vinterkräksjukan med matförgiftning som är väldigt lika men sitter i längre... Äter man buffé och sen blir sjuk är det mer troligt med en förgiftning.
Citera
2011-03-26, 18:21
Medlem
GeneralGibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Har själv aldrig drabbats och blev lite nyfiken på att prova ett test som säljs på Apoteket:

http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=243745

Vill prova mest för skoj skull - är det någon som vet om det är tillförlitligt? Finns det andra liknande produkter?

Den produkten du länkat till är samma som man kan beställa på http://www.dynamiccode.se

Det finns ett annat företag som säljer i princip samma produkt. Det skickas till samma laboratorium och det baseras på samma forskning från Linköpings Universitet.

Jag har beställt hem testet. Jag är extremt nyfiken. För min del är det mest troligt att jag är immun. Men det är alltid kul att veta.

Enligt Dynamic Code är det 99,5% säkerhet att man får ett korrekt resultat på sitt DNA-test.
Citera
2011-03-26, 20:36
Medlem
wääuus avatar
Men visar testet med 99,5 % säkerhet om du är immun, eller är det bara så säkert att du har "ökad benägenhet" för att vara immun?
Citera
2011-12-27, 20:30
Medlem
wääuus avatar
Nu är det säsong igen!

Statistiken från smittskyddsinstitutet visar på en ovanligt segstartad säsong, både inom vården och i samhället (vårdguiden-sökningar). Kanske beror detta på det milda vädret, men vintern 2009/2010 som var mycket kall och snörik såg liknande ut till en början och tog sedan ordentlig fart runt nyår, för att sedan se riktigt hemsk ut enligt vårdguide-sökningarna.

Ovanligt få trådar här i forumet tyder också på att det går ganska lugnt till i stugorna. Är det någon som är eller har varit smittad och kan berätta om årets sjuka?
Citera
2011-12-30, 03:16
Medlem
Sitter nog med skiten nu...Har sedan 18 i går kväll tät diarre och nyss la jag min första pizza i toaletten. Än känns det okej men det lär jag inte tycka om ett dygn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in