Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-12, 17:26
Medlem
Prostreet32s avatar
Finns det verkligen inget symptom på vinterkräksjukan? Man kan helst plötsligt bara spy på bussen eller klassrummet?

Står man ska undvika bufféer, antar skolmaten räknas som det då man får ta åt sig själv?

Hade skiten för 2 år sedan. Jag dör hellre än att få den där skiten.
Citera
2010-01-16, 00:09
Medlem
hairgels avatar
Har fobi mot att spy.. Åkte på vinterkräksjukan rätt ofta när jag var mindre, men har inte haft det på snart 10 år.
Det jag undrar är, kan jag ha blivit immun mot det eller är det något man föds med?
Citera
2010-01-16, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hairgel
Har fobi mot att spy.. Åkte på vinterkräksjukan rätt ofta när jag var mindre, men har inte haft det på snart 10 år.
Det jag undrar är, kan jag ha blivit immun mot det eller är det något man föds med?

det är genetiskt, så ja du föds med immunitet, det är ingenting kan kan få senare livet. Sprids ju allra bäst på förskolor och skolor så ganska normalt att man får den mer och mer sällan när man blir äldre, tills man får småbarn och då glatt får inse att barnen kan dra hem den 2-3ggr om året
Citera
2010-01-23, 14:29
Bannlyst
Vinterkräksjukan...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6477802.ab

Har alltid hört tals om denna sjuka, men jag har aldrig blivit drabbad av denna kruka.

När jag klickar på "dagens fråga" så gör jag det med en upphetsning över att få känna mig utvald, då jag aldrig har haft denna sjuka. Till min stora förtret så ser jag att 78% av de som har svarat, delar denna gåva, med mig. Nu känner jag mig inte längre lika utvald och jag är beredd att ifrågasätta statens konspiration.

Finns det ens någon vinterkräksjuka?
Citera
2010-01-23, 14:32
Medlem
Flashbackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6477802.ab

Har alltid hört tals om denna sjuka, men jag har aldrig blivit drabbad av denna kruka.

När jag klickar på "dagens fråga" så gör jag det med en upphetsning över att få känna mig utvald, då jag aldrig har haft denna sjuka. Till min stora förtret så ser jag att 78% delar denna gåva, med mig. Nu känner jag mig inte längre lika utvald och jag är beredd att ifrågasätta statens konspiration.

Finns det ens någon vinterkräksjuka?

Den finns nog men...

30% av svenskarna är immuna.
Media förstorar upp det mycket.

SÅ den är nog inte så spridd och brutal som media vill få oss att tro(min teori)
Citera
2010-01-23, 14:32
Medlem
Förkastlig Tants avatar
Det är möjligt att vänner som varit hemma i vinterkräksjukan bara har legat hemma och slappat, i enighet med en större, mörk vilja.

...det är en konspiration som får mig att känna mig tacksam över att jag aldrig har haft den! Skandal!
Citera
2010-01-23, 14:33
Medlem
TheAlamos avatar
Jag vet inte vad det är för skillnad på vinterkräksjukan och vanlig maginfluensa. Maginfluensa ficka jag typ en gång varje vinter upp till jag var cirka 14 . Omöjligt att veta om det var vinterkräksjukan dock.
Citera
2010-01-23, 14:52
Medlem
Jag tror att jag fick den någon gång förra vintern. Kaskadkräktes och hade världens rännskita i en vecka.
Det var nästan så att man inte hann till toaletten ibland när man skulle skita, och jag bor i en ganska liten lägenhet. Det är max 6-7 meter från sovrummet till toaletten.
Jag har fan aldrig varit så sjuk i hela mitt liv
Citera
2010-01-23, 14:56
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Jag har heller aldrig drabbats av detta, men det är min livs värsta och enda fobi de där med att kräkas. Så jag är extremt försiktig i dessa tider. Får hellre dödlig cancer än vinterkräksjukan
Citera
2010-01-23, 15:55
Medlem
Vinterkräksjuka är ett samlingsnamn för magsjukor som orsaks av Calici/norovirus (är mer en virusgrupp så själva virusena som sprids kan vara ganska olika) som främst dyker upp under november-april. Behöver inte bli sjukare än vid en "vanlig magsjuka" (som det egentligen inte finns något som heter) även om vissa blir mer sjuka, symptomet kan skilja sig stort från person till person då viruset är ganska instabilt och kan se ganska olika ut, så en vanlig magsjuka vid vintern kan vara en "vinterkräksjuka".

Dock verkar det så som att viruset muterar så att immunitet inte längre funkar om man får tro svenska forskare.

Citat:
Eftersom den muterade formen av Noroviruset drabbar även dom som tidigare haft ett visst skydd, ungefär 20 procent av befolkningen, är det en aggressivare form av vinterkräkssjuka.

– Den har en förmåga att utöver att kunna infektera de här 80 procent av befolkningen, kan de också inkludera de sista 20 procenten och det betyder att fler kan drabbas i Sverige, i Europa i Nordamerika, berättar professor Lennart Svensson vid Universitetssjukhuset i Linköping.

http://www.sr.se/cgi-bin/ostergotland/nyheter/artikel.asp?Artikel=3391797
Senast redigerad av Morkevicius 2010-01-23 kl. 16:10.
Citera
2010-01-23, 15:58
Medlem
Denna sjuka har det skrivits om i tidningarna i några år nu. Varje vinter stänger den några sjukavdelningar, stoppar intag till sjukhus osv.

Intressanta är att jag kan svära på att jag inte hört talas om denna sjukdom innan år 2002 plus/minus något år.

Var kommer det en ifrån? Någon som har dess historik? Hur har den utvecklats? Hur kom den hit?

Drabbad? Nej, inte jag. Inte varit i kontakt med någon som drabbats heller. Immun? Ingen aning.

Kännetecknande för vinterkräksjukan ska vara plötsligt insjuknande, kraftiga kräkningar och diarré. påminner med andra ord om andra magsjukdomar.
Citera
2010-01-23, 16:36
Medlem
Lensflares avatar
Pressen försöker skrämma upp oss igen.

Läser man tidningarna nu så låter det som att ALLA svenskar kommer få kräksjukan i vinter men så illa är det nog inte.

För mig är det här ungefär som med svininfluensan.
En enda av ca 40 vänner och familjemedlemmar har haft kräksjukan (förra vintern), åldrarna ligger mellan 25-65 år så dom här lirarna har haft gått om tid att utsätta sig för viruset.

Det är ju ingen pandemi vi talar om precis, det är bara skräckrubriker som vanligt för att skrämma brallorna av befolkningen.
Att vårdavdelningar och andra inrättningar får "epedemier" är ju inte så konstigt, men att oroa sig för att få kräksjuka av folk man möter på gatan är nog lite överdrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in