2011-01-21, 06:37
Medlem
OffensiveShits avatar
Kan jag ha vinterkräksjukan?

Tja..sambon har insjuknat i vinterkräksjukan och jag har varit väldigt noggrann med hygienen osv när jag är nära henne...inga kramar, minimal kroppskontakt osv.

Gick å la mig i en annan säng men kunde inte sova för jag hade sån jävla magont. Vaknade upp nyss och kände mig lite yr och får lust att spy men bara gaser kommer ut och magen är skitsvullen eftersom jag tror den är full av diarre LOL!

Kan jag ha blivit smittad?
Citera
2011-01-21, 06:53
Medlem
RickyMcFlys avatar
Mitt professionella svar som icke-läkare lyder: Ja, möjligheten finns väl.
Citera
2011-01-21, 06:58
Medlem
Evelors avatar
Vinterkräksjuka smittar väldigt lätt, så; ja, antagligen.
Citera
2011-01-21, 08:12
Medlem
det krävs bara någon liten liten partikel, Typ en promille av en droppe för att man ska bli smittad.
Smittan sprids både som dropsmitta och direktkontakt vilket mao betyder att det är nästintill omöjligt att skydda sig utan starka desinfektions medel så som tex vircon
Inkubationstiden för calici är 48h så har det gått längre tid än så sedan du utsattes för smittokällan är det antagligen något annat.
Citera
2011-01-23, 11:53
Medlem
jockelos avatar
Vad är detta, vinterkräksjukan?

Hej!

21:00 åt vi igår (köpmat) och strax efter så började hon klaga på att hon kände sig hängig.

22:00 fortsatt hängig men inget illamående eller så.

00:00 Hon beskriver att hon känner sig uppblåst i magen och har en smärta i magen, typ som magkatarr. Ganska långt upp. Sedan börjar hon känna sig lite bättre och lite piggare. Inget direkt illamående

00:30 Fortsatta magkatarr-känslor. Hon säger att hon känner sig bättre och piggare men helt plötsligt kommer illamåendet kommer snabbt och hon måste gå och kräkas.

Sedan har kräkningarna fortsatt under hela natten. Ungefär en gång i timmen. Hon känner sig inte dålig, inte dålig i magen, ingen diarré utan mellan kräkningarna känner hon sig ganska så frisk och pigg. Det var nu 4 timmar sedan hon kräktes sist, och hon känner sig inte illamående utan bara hungrig, väldigt svag och törstig!

Det låter inte alls som vinterkräksjukan så som jag upplevde den för länge sedan! Vad säger ni experter? Är det matförgiftning (vi åt olika saker)? Salmonella?
Citera
2011-01-23, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Hej!

21:00 åt vi igår (köpmat) och strax efter så började hon klaga på att hon kände sig hängig.

22:00 fortsatt hängig men inget illamående eller så.

00:00 Hon beskriver att hon känner sig uppblåst i magen och har en smärta i magen, typ som magkatarr. Ganska långt upp. Sedan börjar hon känna sig lite bättre och lite piggare. Inget direkt illamående

00:30 Fortsatta magkatarr-känslor. Hon säger att hon känner sig bättre och piggare men helt plötsligt kommer illamåendet kommer snabbt och hon måste gå och kräkas.

Sedan har kräkningarna fortsatt under hela natten. Ungefär en gång i timmen. Hon känner sig inte dålig, inte dålig i magen, ingen diarré utan mellan kräkningarna känner hon sig ganska så frisk och pigg. Det var nu 4 timmar sedan hon kräktes sist, och hon känner sig inte illamående utan bara hungrig, väldigt svag och törstig!

Det låter inte alls som vinterkräksjukan så som jag upplevde den för länge sedan! Vad säger ni experter? Är det matförgiftning (vi åt olika saker)? Salmonella?

Vad åt hon? Låter som att det är en vanlig matförgiftning för skulle hon ha vinterkräksjukan så skulle även du ha det.
Citera
2011-01-23, 12:03
Bannlyst
Det är ett sälsynt fall av Blue Waffle.
Citera
2011-01-23, 12:06
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsBombastic
Vad åt hon? Låter som att det är en vanlig matförgiftning för skulle hon ha vinterkräksjukan så skulle även du ha det.

Hon åt pasta med chilimarinerade kräftstjärtar i någon sås sås med rödlök och ruccola, typ!

Visst det är troligt att jag också skulle få vinterkräksjukan, om det är det. Men det tar ju längre tid att bli smittad än så här. Kanske får mitt utbrott i morgon!
Citera
2011-01-23, 12:11
Medlem
jockelos avatar
Hon säger att hon känner sig helt återställd nu! Hon ligger och suger på Läkerol för att hon känner sig äcklig i munnen. Det går även bra att dricka vatten men jag ska ändå gå till apoteket och köpa vätskeersättning nu tänkte jag. Bara för att vara på den säkra sidan!
Citera
2011-01-23, 12:27
Bannlyst
Då vet vi
Citera
2011-01-23, 20:16
Medlem
wääuus avatar
Så nu har det snart gått ett dygn sedan hon blev sjuk. Vinterkräket dröjer 1/2 - 2 dygn innan symptom bryter ut, 36 timmar är vanligast tror jag. Har du blivit smittad?

Om det var matförgiftning (rätt snabb isåfall, första symptom 1 h efter maten) så borde ni definitivt klaga på restaurangen eller anmäla dem till typ miljö och hälsa.
Citera
2011-01-23, 22:38
Medlem
Jahapp, från att endast ha läst lite löst om "vinterkräksjukan" i tidningen så fick man själv det igår. Spydde kanske var 15-30e minut i nio timmar och jävlar vilken befrielse när man upptäckte att man inte skulle spy mer! Var på krogen när jag upptäckte det, och hade ätit buffe tidigare under dagen under en fotbollscup, så risken finns väl att man smittat andra, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in