2011-12-30, 04:16
Medlem
swaydizzles avatar
Trådar sammanfogade.

MVH //mod
Citera
2011-12-30, 18:13
Medlem
kosiwagos avatar
Som jag har hört har rätt många varit sjuka runt jul och nu i dagarna. Själv blev jag sjuk i måndags, kräktes första dygnet men sen är det mest illamående, bubbel i mage/tarmar, halsbränna och diarré som fan.

Hur lång tid tar det innan det är bättre? Hjälper det med såna där "goda magbakterier"? Typ Bifolac, Probiotika osv.
Citera
2011-12-30, 19:09
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosiwago
Som jag har hört har rätt många varit sjuka runt jul och nu i dagarna. Själv blev jag sjuk i måndags, kräktes första dygnet men sen är det mest illamående, bubbel i mage/tarmar, halsbränna och diarré som fan.

Hur lång tid tar det innan det är bättre? Hjälper det med såna där "goda magbakterier"? Typ Bifolac, Probiotika osv.

Proviva hjälper magen snabbt, tar 1 dag ungefär
Citera
2012-04-16, 02:43
Medlem
puckots avatar
Om jag har förstått saken rätt så skapar kroppen immunitet och att man inte kan bli sjuk igen under en period av det virus man just drabbades av, efter det att man tillfrisknar.

Men om man skulle ha oflyt och utsättas av ett annat virus, kan jag då teoretiskt sätt bli sjuk i vinterkräksjukan igen efter kanske bara ett par dagar eller efter någon vecka? Hur stor är den risken isåfall?

Sen har jag läst någonstans att om man har otur, så kan man ha en "frisk" period några dagar, kanske 1-2 dagar och att symtomen kan blossa upp på nytt efter dessa 2 dagar av samma virus som man just drabbades av, inte så att man har blivit omsmittad, utan att det är pågrund av att man kanske inte är helt återställd? Stämmer det?
Senast redigerad av puckot 2012-04-16 kl. 02:53.
Citera
2013-02-05, 09:46
Medlem
enfindams avatar
Jag tror att jag har fått vinterkräksjukan. Ni som har haft den, vilka symptom har ni haft och hur länge höll det på?
Citera
2013-02-07, 13:43
Medlem
Fartgupps avatar
Har inte varit sjuk på flera år så jag trodde jag skulle klara mig men helvetet bröt ändå ut för mig tidigt igår morse.
Spydde ca 7 gånger under tolv timmar och mådde för jävligt. Jag låg i sängen hela tiden, när jag reste mig upp mådde jag mer illa och fick ont i huvudet.
Försökte få i mig vätska eftersom jag var helvetiskt törstig efter allt spyende (att äta något var bara att glömma), kräkte dock upp all vätska också. När jag hade slutat spy och bara mådde illa, var nog vätskebristen det som påverkade mig mest. Nu är jag trött, har ont i kroppen efter min hårda säng och magen känns sliten efter allt kräkande.
Har varit nära en som var smittad utan att jag först visste det, så det var väl för mycket att tro att jag skulle klara mig.
Tur i oturen är väl att kräksjukan håller i sig relativt kort tid (men när man väl har skiten så är varje timme tortyr).
Citera
2013-03-04, 15:35
Medlem
Zlaneks avatar
Kräktes och bajsade diarré hela natten. Min hittills värsta natt jag någonsin upplevt.
Har slutat att kräkas för 6 timmar sedan men bajsar fortfarande diarré. Nu när kräkningen upphört, så behöver jag väl inte oroa mig för mer kräkanfall? Eller kan de ha uppehåll för att sedan återkomma? Klarar allvarligt talat inte en natt till med helvetet
Citera
2013-03-20, 11:49
Medlem
I allmänintressets namn kan jag rätta en del sakfel och ge lite korrekta fakta om kräksjuka (calicivirus).

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vinterkräksjukan är till stor del luftburen så handsprit gör inte så stor nytta om man inte sprayar luften med handsprit..

Handsprit är närmast verkningslöst mot calicivirus på grund av att deras skal saknar fetter och bara består av proteiner. Däremot är klorbaserade rengöringsmedel mycket effektiva. Det är knappast något man tvättar händerna med men man ska alltid se till att sanera toaletter och andra ytor med Klorin.

Citat:
- Alla kläder och sängkläder etc måste tvättas i 60 grader på bomullstvättprogram (även om det är syntetkläder så måste man köra enzym-delen i bomullsprogrammet för att tvättmedlets enzymer skall kunna bryta ner viruset).

- Allt måste torktumlas eller köras i torkskåp på hög värme. Kläder som inte tål hög temperatur (t.ex. ylle) är bara att kasta.

Ett allvarligt fel som många gör är att de tvättar smittade syntetkläder i 40 graders syntettvätt med miljövänligt tvåltvättmedel och sen hängtorkar kläderna i låg temperatur. Detta gör att viruset förökar sig kraftigt i kläderna och smittar väldigt sen..

Virus kan inte föröka sig utanför människokroppen, så just det behöver man inte oroa sig för. Vidare är de proteinlösande enzymerna i tvättmedel mycket bra på att lösa upp virus även om det säkert inte skadar med varmtorkning efteråt. 70 grader brukar vara den temperatur då virus anses oskadliggjorda.

Om man, som i fallet med vissa yllekläder, inte har möjlighet att tvätta kläderna alls så ska man naturligtvis inte slänga dem. Virusen bryts ned av sig själv, det kan ta från några timmar till några dagar, även om det finns anekdotiska uppgifter om att calicivirus överlevt tre månader intorkade i en heltäckningsmatta. Även oroligt lagda kan alltså lägga undan sina kontaminerade kläder och använda dem utan risk nästa säsong.
Citera
2013-03-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag tror att jag har fått vinterkräksjukan. Ni som har haft den, vilka symptom har ni haft och hur länge höll det på?

Läste för några veckor sedan att vinterkräksjukan hade nått sin topp, och tänkte att skönt, då kanske man klarar sig även denna vinter. Kommer inte ens ihåg när jag fick den sist, måste ha varit 15 år sedan kanske.
Kommer hem från jobbet i tisdags, mår hur fint som helst. En polare ringer och frågar om vi ska ut och åka skridskor på sjön. Säger att jag bara ska samla mig lite först och glor på tv en stund.
Helt plötsligt känner jag en illamående känsla kommer krypande jäkligt fort, och jag måste springa till toaletten. Där spyr jag ut allt jag käkat under dagen och blir samtidigt akut skitnödig. Eftersom jag inte har hunnit ta fram någon hink tvingas jag sträcka mig till handfatet och spy samtidigt som det sprutar ur röven. Skitlukten gör att jag bara spyr ännu mer, försöker spola mellan varven så att det inte ska lukta så jävla mycket men det är inte så lätt när det sprutar ur alla hålen.
Sådär håller det på en gång i halvtimmen ungefär från 19-tiden på kvällen till 04 på morgonen. Efter varje spy och skit-attack blir jag bara mer och mer svag och vinglig, känner mig som en urvriden disktrasa. Försöker dricka lite men det är svårt att få i sig något. Under tidiga morgonkvisten är det bara vätska som kommer ut, magen och hela tarmsystemet är tömt på innehåll för längesen.
Äter inget under hela onsdagen, och har en magknip som kommer ibland som gör att jag viker mig som en fällkniv av smärta. Den kommer någon gång varje timme ungefär och håller i sig 10 sekunder bara, men gör riktigt ont. Vet inte om jag har någon feber, väldigt låg isåfall, känner mig mest orkeslös.
Under torsdagen är det bara diarrén som är kvar, men den är kontrollerbar, skiter iallafall inte på mig längre.
Nu är det fredag förmiddag, är fortfarande ganska orkeslös men jag försöker äta lite ibland och känner att kraften stiger i kroppen, kommer nog hinna bli fit for fight igen lagom till helgen.
Citera
2013-03-22, 11:40
Medlem
Vad är det att vara orolig för. Du har inte fått cancer och ska dö om en månad. Ja vodka kan slå ut bakterierna det beror på i vilket skede du förtär drycken. Bakterier och virus trivs inte i spritbad i magen så känner du dig påverkad redan och det rör om i magen då är det redan försent att stoppa den. Tänk på att inkubationstiden är bara några timmar . Bättre att bli sjuk för det är endå inget man dör av som normal, stark och frisk människa.
Senast redigerad av iqiqiqiq 2013-03-22 kl. 11:50.
Citera
2013-03-22, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Vad är det att vara orolig för. Du har inte fått cancer och ska dö om en månad. Ja vodka kan slå ut bakterierna det beror på i vilket skede du förtär drycken. Bakterier och virus trivs inte i spritbad i magen så känner du dig påverkad redan och det rör om i magen då är det redan försent att stoppa den. Tänk på att inkubationstiden är bara några timmar . Bättre att bli sjuk för det är endå inget man dör av som normal, stark och frisk människa.
Det är inte bakterier som orsakar vinterkräksjukan. Alkohol har inte så stor effekt på calicivirus eftersom de saknar lipidhölje.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor
Läste för några veckor sedan att vinterkräksjukan hade nått sin topp, och tänkte att skönt, då kanske man klarar sig även denna vinter. Kommer inte ens ihåg när jag fick den sist, måste ha varit 15 år sedan kanske.
Kommer hem från jobbet i tisdags, mår hur fint som helst. En polare ringer och frågar om vi ska ut och åka skridskor på sjön. Säger att jag bara ska samla mig lite först och glor på tv en stund.
Helt plötsligt känner jag en illamående känsla kommer krypande jäkligt fort, och jag måste springa till toaletten. Där spyr jag ut allt jag käkat under dagen och blir samtidigt akut skitnödig. Eftersom jag inte har hunnit ta fram någon hink tvingas jag sträcka mig till handfatet och spy samtidigt som det sprutar ur röven. Skitlukten gör att jag bara spyr ännu mer, försöker spola mellan varven så att det inte ska lukta så jävla mycket men det är inte så lätt när det sprutar ur alla hålen.
Sådär håller det på en gång i halvtimmen ungefär från 19-tiden på kvällen till 04 på morgonen. Efter varje spy och skit-attack blir jag bara mer och mer svag och vinglig, känner mig som en urvriden disktrasa. Försöker dricka lite men det är svårt att få i sig något. Under tidiga morgonkvisten är det bara vätska som kommer ut, magen och hela tarmsystemet är tömt på innehåll för längesen.
Äter inget under hela onsdagen, och har en magknip som kommer ibland som gör att jag viker mig som en fällkniv av smärta. Den kommer någon gång varje timme ungefär och håller i sig 10 sekunder bara, men gör riktigt ont. Vet inte om jag har någon feber, väldigt låg isåfall, känner mig mest orkeslös.
Under torsdagen är det bara diarrén som är kvar, men den är kontrollerbar, skiter iallafall inte på mig längre.
Nu är det fredag förmiddag, är fortfarande ganska orkeslös men jag försöker äta lite ibland och känner att kraften stiger i kroppen, kommer nog hinna bli fit for fight igen lagom till helgen.
Glöm inte att framför allt få i dig tillräckligt med vätska.
Senast redigerad av Roxic 2013-03-22 kl. 19:58.
Citera
2013-12-08, 15:19
Medlem
Nu var det dags... första gången för mig. Vaknade runt 5 i morse av att jag skakade, med mag ont och kallsvettningar... sen blev det bara värre o värre spydde och sket ut allt jag hade i magen sen kände jag mig konstig i kroppen, blev rastlös och låg o försökte sova. Tog kolloidalt silver, typ 1 dl, Treo mot huvudvärken och drack mkt vatten... men kunde inte sova tills Treo började verka och då sov jag mellan kl 10 till 14.30 fortfarande trött, hängig och lite illamående det var en av de värsta jag varit med om och jag hann precis till toan för att spy, kunde ha slutat illa... kändes som kolloidalt silver hade en viss effekt men inte tillräckligt... den hemska huvudvärken i framdelen av huvudet är kvar och det är dags att ta en Treo till som kanske inte hjälper tillräckligt men för att tona ner huvudvärken lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in