2010-12-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Vinterkräksjukan är bara trams. Har aldrig haft det, är väl immun, då.
En vanlig magsjuka består av ett par spyor och fem till tio tarmtömmningar. När vätskebalansen är återställd så är man frisk igen.

Finns faktiskt en gen som gör att man blir, om inte immun, så iallfall väldigt motståndskraftig mot just caliciviruset. Dock skyddar den inte mot andra kräksjukevirus så som rotavirus osv
Citera
2010-12-30, 21:03
Medlem
246 BESÖKARE!!!!

Då bör jag kanske slutföra tråden. Med att berätta, vad jag har, ...efter flera samtal!!!??? fått fram. Att naturligtvis är vinterkräksjukan en sjukdom -i magen- som kan drabba var och en.
Ett virus som visst?? som mest placerar sig på olika platser: i ändtarmen och därpå placerad vidare ut på allt möjligt.

Men grejen var ju att medierna meddelade om vinterkräksjukan -å så direkt därefter lät sjukhusfolk berätta, att, ja visst nu var den här och nu har "vi" fått stänga avdelningar på sjukhuset.
Att man ju kunde tro att vinterkräksjukan, var något som bara fanns på sjukhusen.
Och att stänga avdelningar, handlar om att man isolerar avdelningarna, för att inte smittan skall förvärra. Alltså att man INTE stänger verksamheten på avdelningarna.
..ja dessa journalister????
Citera
2010-12-31, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volym123
Skrockfull som man är så äter jag 5 vitpepparkorn varje morgon.

Jo mamma min tjatar om vitpepparkorn hon också, men frågan är ju - Hjälper det? Och varför skulle det hjälpa?

Vore ju hur bra som helst om det verkligen hjälper på riktigt.

Finns de några källor på att de hjälper?

För i så fall så ska jag börja med det jag också
Citera
2010-12-31, 01:00
Medlem
hvuXs avatar
Inte drabbad (ännu ).

Kör väl på som vanligt, tvättar händerna efter diverse toalettbesök och när jag varit utomhus, och undviker att stoppa fingrarna i käften. Inte för att jag brukar göra't .

Lite drygt med denna hysteri angående smittorisk och handsprit tjugofem gånger om dygnet..
Citera
2010-12-31, 09:33
Medlem
Karma77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigo
Jo mamma min tjatar om vitpepparkorn hon också, men frågan är ju - Hjälper det? Och varför skulle det hjälpa?

Vore ju hur bra som helst om det verkligen hjälper på riktigt.

Finns de några källor på att de hjälper?

För i så fall så ska jag börja med det jag också

Nix, vitpepparkorn har ingen som helst bevisad vetenskaplig effekt.
Men placeboeffekten är inte att underskatta.

God handhygien, låt bli att träffa sjuka människor på 48 timmar efter deras senaste symtom och hoppas på det bästa.

Jag har i 10 års tid jobbat med dessa patienter samt Influensapatienterna och jag har 2 gånger drabbats av calici och fortfarande ingen influensa (peppar peppar).
Citera
2011-01-01, 21:16
Medlem
Eliza CTs avatar
För att fylla på lite så är vinterkräksjukan ett virus som slår sej på mage och tarmar och ger problem med våldsamma kräkningar, diarrér. Det smittar mycket lätt och det räcker att komma nära en person som har det.
Man isolerar alltså sjukhusavdelningar/vårdhem mm för att skydda patienterna både mot smitta och de som drabbats att inte smitta vidare. Därför förbjuds besökare ofta när det är en period med smitta.
Patienter med svåra sjukdomar har också nedsatt immunförsvara och är lätt mottagliga för smitta, vilket kan vara fatalt.
Mvh
Citera
2011-01-02, 10:38
Medlem
Traktes avatar
Kan inte mer än hålla med Eliza CT här att det är väldigt smittsamt. Har praktik på ett äldreboende just nu där vi har haft bekräftad Calici alltså det man kallar vinterkräksjukan och det är en hel del boende och personal som blivit smittade.

Det man kan trycka på (precis som vanligt) är god handhygien konstant, och inte bara handsprit för det biter inte utan helst ska det vara tvätt med tvål och vatten.

Personligen har jag klarat mig, jag har varit på ställen förut där de också haft det och aldrig blivit sjuk, kanske inte har haft sån extrem närkontakt med dessa patienter förvisso, men det finns ju dem som är immuna mot just det här viruset.
Citera
2011-01-03, 15:13
Medlem
woodwells avatar
Jahapp, så ligger även jag här med toalettdörren öppen och en hink bredvid sängen...

Min diet ser ut såhär:
Blåbärssoppa, vatten, cola och något rån ibland (spyr dock upp skiten så fort det slunkit ner, konstigt att man känner sig överdrivet mätt efter ett rån)

Undrar en sak dock, hur funkar det med äpplen? Kan äppelsyran göra att hela magmaskineriet exploderar eller är det ok?
Citera
2011-01-03, 15:23
Medlem
woodwells avatar
Här är jag!
Ligger och spyr/besudlar toaletten lite då och då samt har magkramper däremellan. Lever på blåbärssoppa, vatten och ett rån typ var tredje timme.

DET HÄR ÄR INTE NÅDIGT!
Citera
2011-01-03, 20:45
Medlem
Ja fyfan, jävligt oskönt när man tömt maginnehållet och fortsätter spy men det inte kommer upp nåt.
Jag har också fått en konstig smärta i bröstet och huvudet som någon tidigare i tråden nämnde.

Någon som vet hur länge dessa baktierier överlever utanför kroppen? Min syrra sa att man måste tvätta kläder och rengöra toaletten annars kan man bli smittad igen.
Citera
2011-01-03, 21:39
Medlem
notpleasureds avatar
Åkte på det i lördags där på eftermiddagen. Det började bubbla i magen och efter ett par timmar så satt jag på dasset och sket som en elefant samtidigt som jag spydde i en hink framför mig. Det här pågick till två-halv tre på natten sen tog jag mig en dusch och däckade sen i soffan. Dagen efter så var jag helt död med feber och kraftiga smärtor i kroppen. Vågade mig dock på lite yoghurt och ett par glas vatten under dagen. Nu idag så mår jag mycket bättre. Känner mig nästan som vanligt, har lite ont i huvudet och även de här konstiga bröstsmärtorna som någon annan här i tråden snackade om. Gör ont när jag hostar, nyser, gäspar och sådana saker.
Är det möjligt att man kan smitta sig själv igen så här nära inpå om man inte har rengjort toaletten med sprit, bytt sänglakan, osv.?
Citera
2011-01-03, 21:58
Medlem
Prodelins avatar
Dom säger att man kan få detta virus flera gånger under samma säsong, om man blir sjuk kan man få det igen 3 veckor senare och ligga och spy.

Klorin tar inte så bra heller på ta död på viruset, och det kan leva i flera veckor om du skitit eller spytt på golvet.

Vintern vi har med sträng kyla hjälper ju inte heller, kylan gör att det blir ännu värre, jävla skitvinter säger jag, så jävla trött på kylan sätta sig i kall bil och ständiga huvudvärker och konstiga förkylningar.

Jag hade också konstiga bröstsmärtor, jag var rädd det var början på myokardit för jag hade det som ung och det började med såna smärtor som blev värre och värre, som tur vad lugna det ner sig efter 1 dygn.
Senast redigerad av Prodelin 2011-01-03 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in