2021-05-01, 11:10
Medlem
Booiis avatar
Kaffemaskin som maler bönorna själva. Svart såklart. Oftast Löfbergs.
Citera
2021-05-02, 23:38
Medlem
Triremers avatar
Kaffet smakar olika pga vattnet. Skånerost är godast i Skåne.
Jag kör bara hela bönor och brukar variera. Mollbergs blandning från Zoegas, Crescendo från Löfbergs eller Tierra från Lavazza är det jag brukar dricka. I Lavazza kör jag mindre mjölk eller utan eftersom att det annars blir lite väl tunnt. Alla är sjukt goda. Löfbergs har jag i princip alltid trott var skit men jag köpte Crescendo på kampanj och blev grymt positivt överraskad.
Senast redigerad av Triremer 2021-05-02 kl. 23:44.
Citera
2021-05-05, 20:38
Medlem
Scamps avatar
Gevallias brygg funkar utmärkt.
Citera
2021-05-06, 00:56
Medlem
Löfbergs Lila
Citera
2021-05-11, 16:37
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Förr var det alltid Zoegas men har mer och mer gått över till Arvid Nordquist. Tycker deras mörkrost är bättre plus att man även dricker samma kaffe som knugen
Citera
2021-05-13, 19:15
Medlem
liten.igelkotts avatar
Eftersom att jag är Brynäsare dricker jag bara Gevalia
Citera
2021-06-07, 15:58
Medlem
Just nu dricker jag Arvid Nordquist Svea. En rundhet finns i den. Dock smakar jag inte bären som det står på förpackningen. Inte så mycket eftersmak i den här sorten. Ska pröva en mörkrostad Nordquist framöver.
Citera
2021-06-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Hur ser ni på det som kallas "kokkaffe" - är det ungefär samma grej som bryggkaffe..? Sämre eller bättre?

Kok, french-press och cold brew är nästintill samma extraheringsprocess, dvs att du låter kaffet ligga och extrahera i vatten en längre tid utan att du rör brygden. Brygg och perkolator är två exempel på en teknik där du låter vatten strömma genom kaffebädden i filtret.

Det affärerna kallar kokkaffe är relativt grovmalet kaffe som lämpar sig för just den första typen av bryggtekniker, dvs kokning som exempel. Bryggkaffe är en medel- till finmalet kaffe som lämpar sig för filtrering som vid kaffebryggare. Espressokaffe är finmalet kaffe som lämpar sig för att ligga i en pressad puck och få vatten genom sig snabbt under högtryck i en kort tid.

Ju finare malt kaffet är, desto enklare är det att extrahera smaken ur kaffet. Kortare extraheringstid måste ha finare kaffe. Längre extraheringstid, såsom vid kokning, måste ha grövre kaffekorn för att inte kaffet skall överextraheras och smala "rävgift" eller "tjära".

Vi som maler vårt kaffe själv köper hela bönor och anpassar malningen efter bryggteknik. Vi bryr oss inte om dessa märkningar som affären använder. I grund och botten är det för det mesta samma kaffeblandning man använder.
Citera
2021-06-20, 22:40
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kok, french-press och cold brew är nästintill samma extraheringsprocess, dvs att du låter kaffet ligga och extrahera i vatten en längre tid utan att du rör brygden. Brygg och perkolator är två exempel på en teknik där du låter vatten strömma genom kaffebädden i filtret.

Det affärerna kallar kokkaffe är relativt grovmalet kaffe som lämpar sig för just den första typen av bryggtekniker, dvs kokning som exempel. Bryggkaffe är en medel- till finmalet kaffe som lämpar sig för filtrering som vid kaffebryggare. Espressokaffe är finmalet kaffe som lämpar sig för att ligga i en pressad puck och få vatten genom sig snabbt under högtryck i en kort tid.

Ju finare malt kaffet är, desto enklare är det att extrahera smaken ur kaffet. Kortare extraheringstid måste ha finare kaffe. Längre extraheringstid, såsom vid kokning, måste ha grövre kaffekorn för att inte kaffet skall överextraheras och smala "rävgift" eller "tjära".

Vi som maler vårt kaffe själv köper hela bönor och anpassar malningen efter bryggteknik. Vi bryr oss inte om dessa märkningar som affären använder. I grund och botten är det för det mesta samma kaffeblandning man använder.
Ok, tack för den lektionen - mycket intressant att läsa..!
Citera
2021-06-24, 05:35
Bannlyst
Gevalia Colombia dricker jag, det är ganska fyllig smak i det kaffet och lite starkare.
Citera
2021-06-24, 05:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Löfbergs Lila
Hur är Löfbergs Lila, är det något kaffe värt att dricka?
Citera
2021-06-25, 07:41
Medlem
Isnatts avatar
Förut köpte jag nästan bara zoega skånerost.
Men det senaste året har jag börjat köpa olika märken beroende på pris och håller man sig till dom där vanliga märkena som zoega, Löfbergs, Garant så tycker jag inte det är så jävla stor skillnad. Sköljer ju mest ner frukostmackan med det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in