2021-02-07, 22:06
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Dricker också Nescafe Azera just nu pga smidigheten när jag börjar jobba tidigt, är dock lite fundersam om det innehåller någon mängd koffein att tala om? Jag kommer inte igång på samma sätt som med ”riktigt kaffe”

Du blandar nog i för mycket vatten?
Citera
2021-02-08, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Nej jag dricker det väldigt starkt.
Citera
2021-02-09, 07:36
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Nej jag dricker det väldigt starkt.

Enligt livsmedelsverket så ska Espresso innehålla nästan tre gånger så mycket koffein. Men det är väl "äkta" Espresso gissar jag.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Citera
2021-02-10, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Det är väl ändå hur många teskedar pulver man har i som avgör hur mycket koffein man får i sig. Inte mängden vatten.

2 tskedar är 2 teskedar liksom. Vare sig de blandas i 1 dl vatten eller i 1 liter vatten.
Citera
2021-02-10, 12:27
Bannlyst
Bryggare. Kaffe med mjölk. 6 vatten, 7 kaffe.

Börjat mer och mer med Arvid Nordqvist.
Citera
2021-02-10, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Bryggare. Kaffe med mjölk. 6 vatten, 7 kaffe.

Börjat mer och mer med Arvid Nordqvist.

Arvid Nordqvist är det bästa man kan köpa i vanliga butiker som är färdigmalet.
Citera
2021-02-11, 16:38
Medlem
Gevalia mellanrost och blå mjölk
Citera
2021-03-18, 16:03
Medlem
Dricker kaffe mest bara på jobbet men köpte mig en bryggare för inte så längesen och de jag provat är-

Zoega Mollbergs
Zoega skånerost
Arvid Nordquist Gran Dia

Skånerosten va bedrövlig så den kasta jag efter 4 försök. Mollbergs och gran dia va helt ok men näe nog nåt annat jag söker...
Citera
2021-03-18, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MiJe
Hej, jag undrar vilket kaffe du dricker och hur gör du ditt kaffe, i byggare eller kokar du vatten och häller på. Och hur dricker du, mjölk (mängd) socker antal bitar...

Skulle vara kul att veta så man kan prova något nytt.

Jag dricker bara kaffe på arbetet och då helst svart kaffe utan socker. Ibland kan det dock vara gott med en skvätt mjölk eller grädde till kaffet.

Klassikern "Gevalia Mellanrost" är favoriten.
Citera
2021-04-04, 19:47
Medlem
Har testat två-tre olika arvid nordquist de senaste tre veckorna och ger en stor tumme ned.
28g i 0.5l h2o. moccamaster.

Föredrar zoegas presso
Citera
2021-04-04, 19:53
Medlem
MisterPlus46s avatar
Föredrar Arvid Nordquist Solid, men brukar köpa andra eko-kaffen också ifall datumen är korta på Solid.
Citera
2021-04-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakrits-viol
Dricker kaffe mest bara på jobbet men köpte mig en bryggare för inte så längesen och de jag provat är-

Zoega Mollbergs
Zoega skånerost
Arvid Nordquist Gran Dia

Skånerosten va bedrövlig så den kasta jag efter 4 försök. Mollbergs och gran dia va helt ok men näe nog nåt annat jag söker...

Vattenkvaliteten påverkar hur kaffet smakar. Du kanske bor i en ort med mjukt vatten. Kolla vattenhårdheten på kommunens hemsida.

Kan mjukt eller hårt vatten förstöra kaffet?

Om du mest dricker kaffe på jobbet, så föreslår jag att du kör med hela bönor. Undvik kvarnar med knivar som hackar sönder kaffet.

Jag brukade köpa hela bönor i lösvikt på ICA Maxi, men slutade handla där efter att jag jag flyttade till en annan ort. Hittade ett annat bra märke på Lidl av märket Bellarom. Kaffet är minst lika bra som Arvid Nordkvist hela bönor, men två till tre gånger billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in