Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Nej, svenskar är de som immigranter kallar för svenskar, suedis, svennar o.s.v.
Alltså när de pratar om andra.
Många immigranter kallar sig svenskar av strategiska skäl, för att provocera m.m.
Men inte när de pratar om andra, då vet de vem som är svensk.
En kurd kallar inte en somalier för svensk eller vice versa men om någon enkät eller journalist frågar kanske han kallar sig svensk. Kolla på Özz skattefifflaren Nujen. 100% kurd, 100% svensk. Alla vet ju att han snackar skit och andra invandrare skulle aldrig kalla honom svensk. Men själv kallar han sig svensk varannan dag.
Ja, jag menar inte att man skulle kunna använda det på något praktiskt sätt. Bara att jag tror att det intressanta faktiskt är om hur många om verkligen känner "jag är svensk". Det är betydligt mer avgörande för integrationen än formella begrepp som "utrikes födda". "utländsk bakgrund" osv.
Precis som du säger blir det ju helt orimligt när någon klagar över att inte bli betraktad som svensk samtidigt som man omtalar alla möjliga (oftast negativa) egenskaper hos svenskarna. Då borde det rimliga svaret bli: Men varför är
du sån då, du säger ju att du är svensk...
Om man bortser från "vita-rasens-bevarande"-nationalisterna så tror jag att överensstämmelsen vilka vi andra betraktar som svenskar stämmer väl med (det ärliga) svaret på frågan "Är du svensk?"
Sedan behöver absolut inte alla uppleva sig eller betrakta sig som svenskar men det måste finnas en betryggande majoritet att åtminstone förhålla sig till.
Annars är det som gjort för kaos och konflikter.