2013-12-29, 02:57
Medlem
Lost-Highways avatar
Nu kommer en fråga från en bög till alla er andra bögbröder:

Det kanske bara är min erfarenhet som är skev men visst är det ett väldigt heterosexuellt beteende att raka bröst, armar, rygg, svank, mage etc (beroende på hur mycket kroppsbehåring man råkar ha) och vara len som en tolvåring?

De enda bögar som jag, om jag nu får generalisera, tycker mig se raka sig är gymbögar som i princip pumpar sina muskler innan de knullar för "det ser ju snyggare ut"; annars är det bara heterosexuella män som verkar vara måna om att ha en hårfri kropp. Jag menar, det är -- återigen, baserat på min erfarenhet -- väldigt, väldigt, vanligt med heterosexuella män som vaxar, rakar och ja, gud vet vad de gör för att få bort kroppshåret.

Hur har detta skönhetsideal uppstått hos de straighta och varför har vi bögar inte påverkats lika mycket av det? Är jag ensam om denna upptäckt?
Citera
2013-12-29, 03:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway

Det kanske bara är min erfarenhet som är skev men visst är det ett väldigt heterosexuellt beteende att raka bröst, armar, rygg, svank, mage etc (beroende på hur mycket kroppsbehåring man råkar ha) och vara len som en tolvåring?

De enda bögar som jag, om jag nu får generalisera, tycker mig se raka sig är gymbögar som i princip pumpar sina muskler innan de knullar för "det ser ju snyggare ut"; annars är det bara heterosexuella män som verkar vara måna om att ha en hårfri kropp. Jag menar, det är -- återigen, baserat på min erfarenhet -- väldigt, väldigt, vanligt med heterosexuella män som vaxar, rakar och ja, gud vet vad de gör för att få bort kroppshåret.

Hur har detta skönhetsideal uppstått hos de straighta och varför har vi bögar inte påverkats lika mycket av det? Är jag ensam om denna upptäckt?

Sluta vara fördomsfull mot oss heterosexuella är du snäll. Det uppskattar vi inte alls. Vi är alla olika ok?
Citera
2013-12-29, 03:49
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Sluta vara fördomsfull mot oss heterosexuella är du snäll. Det uppskattar vi inte alls. Vi är alla olika ok?

Jaha? Jag har heller inte hävdat att ni inte är olika och individer, men inte fan är människor snöflingor som befinner sig i ett vakuum helt oberörda av andra. Trender finns och vi kan sociologiskt undersöka folks beteenden, stil och smak och jag upplever det som att heterosexuella män är rent generellt mer måna om att ha en hårfri kropp än vi bögar. Jag upplever att det finns en skillnad där mellan dessa män som kan vara knuten till den sexuella identiteten.

Inte ens fjolliga bögar rakar bröstet lika mycket om en genomsnittlig straight kille, inte enligt min erfarenhet. Men du kanske har en annan relation till både bögars och heterosexuellas kroppar än jag? Du kanske brukar ta dig mer intima möten med folk än jag? Jag vet inte.
Citera
2013-12-29, 05:56
Medlem
iJWMNs avatar
Citat:

Måste säga att detta stämmer bland mina vänner i alla fall, de rakar sig för att tjejer inte gillar hår på bröst/mage.
Citera
2013-12-29, 10:04
Medlem
K-pacs avatar
Jag kan bara svara för mig själv men jag skulle aldrig komma på tanken att raka bort kroppsbehåringen. Jag gillar män för att dom är just män och inte pojkar. Jag förstår över huvud taget inte trenden med rakade manskroppar men jag har också uppfattat att det är vanligt bland yngre, hetrosexuella män. Kan det vara en generationsfråga?
Citera
2013-12-29, 13:03
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iJWMN
Måste säga att detta stämmer bland mina vänner i alla fall, de rakar sig för att tjejer inte gillar hår på bröst/mage.

Antagligen så kommer det därifrån. Tjejer har fått för sig att mäns kroppsbehåring är någonting fult. Iof är ju det inte konstigt då varje manlig bringa man ser på tv eller i reklamaffischer på stan är ju fullkomligt fri från hårstrån; män har ju alltmer börjat påverkas av skönhetsideal (och upplever också således mer stress kring "skönhet" än för sisådär 20 år sedan) och tar väl efter det som passar in för den kvinnliga blicken.

Vi bögar verkar vara i större utsträckning fria från denna kvinnliga blick.

Citat:
Ursprungligen postat av K-pac
Jag kan bara svara för mig själv men jag skulle aldrig komma på tanken att raka bort kroppsbehåringen. Jag gillar män för att dom är just män och inte pojkar. Jag förstår över huvud taget inte trenden med rakade manskroppar men jag har också uppfattat att det är vanligt bland yngre, hetrosexuella män. Kan det vara en generationsfråga?

Absolut är det en generationsfråga. Heterosexuella män verkade ju inte vara så pigga att raka sig för 40 år sedan (av att döma från foton). Jag för min del blir inte avtänd på en lenrakad kropp men jag tycker det känns konstigt, ingenting som jag är van vid.
Citera
2013-12-29, 14:29
Bannlyst
Citat:
Jaha? Jag har heller inte hävdat att ni inte är olika och individer, men inte fan är människor snöflingor som befinner sig i ett vakuum helt oberörda av andra. Trender finns och vi kan sociologiskt undersöka folks beteenden, stil och smak och jag upplever det som att heterosexuella män är rent generellt mer måna om att ha en hårfri kropp än vi bögar. Jag upplever att det finns en skillnad där mellan dessa män som kan vara knuten till den sexuella identiteten.

Inte ens fjolliga bögar rakar bröstet lika mycket om en genomsnittlig straight kille, inte enligt min erfarenhet. Men du kanske har en annan relation till både bögars och heterosexuellas kroppar än jag? Du kanske brukar ta dig mer intima möten med folk än jag? Jag vet inte.

Ja nu skulle jag bara skoja lite med dig för du har säkert rätt. Dom snubbar jag vet som rakar sig gör det för att antingen deras hårväxt bara är direkt patetisk eller för att deras tjejer vill det.
Personligen brukar jag säga att man inte rakar av manen på ett lejon.
Citera
2013-12-31, 03:34
Medlem
Chujis avatar
Citat:

...

Skulle inte säga att det är strikt heterosexuellt. Har straighta killkompisar vars tjejer verkar envisas och tjata om det där förvisso, och somliga verkar gå runt i någon vanföreställning om att man måste vara helt slät för att kunna passera som kroppsbyggare, men å andra sidan har jag stött på gaykillar som gör precis samma sak. Hår på ryggen och vanprydande små buskage här och där tycker jag att man ska ta bort om de inte är en del av någon koherent enhet liksom, men då är det vaxning alternativt permanent hårborttagning och inget annat som gäller. Ofta så ser man halvtaskiga rakningar och inflammerade stubbiga hårsäckar... Ett av mina ex var rätt hårig och envisades med att raka skinkorna ibland. Resultatet? —Rödprickiga skinkor. Inte så hett... En annan kille jag raggade upp hade jag trott skulle vara av den där blonda vikingatypen med mycket hår på bröstet. Tro på fan om inte puckot hade rakat bort allt innan vår dejt, och kvar var bara det där sträva stubbhelvetet. Det blev en speed-date...

Själv har jag inga sådana problem, men jag tar en trimmer och klipper ner den sparsamma hårväxt jag har så att det inte blir sådana där superlånga otäcka strån som somliga går runt med. Hår på bröstet är ju riktigt sexigt om man sköter det på samma sätt som ett skägg ungefär och gör samma sak. Strån som sticker ut ur själva tyget på en t-shirt eller skjorta är naturligtvis inte acceptabelt.
Citera
2013-12-31, 16:07
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:

Jag är bög och rakar mig, ja. Känner flera andra bögar som också gör det. Kan tänka mig att machobögar och björnar inte rakar sig. Känner inte gymbögar, så där är det ju svårare att svara. Själv så är jag allergisk mot gym

De flesta bögar följer väl de generella utseendenormerna bland män, och där har ju rakad kroppsbehåring varit på modet i ex-antal år. Nu kan man ju i åtminstone Stockholmstrakten se fler hetero- och homosexuella män som struntar i att raka ansiktet.
Citera
2014-01-01, 10:41
Medlem
K-pacs avatar
Märkligt. Vuxna män har oftast någon typ av kroppsbehåring. Barn har det inte.
Det känns som ett försök att verka yngre än man är.
Kan det vara någon sorts längtan att tillfredsställa motpartens hebefilistisk begär?

Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
De flesta bögar följer väl de generella utseendenormerna bland män, och där har ju rakad kroppsbehåring varit på modet i ex-antal år. Nu kan man ju i åtminstone Stockholmstrakten se fler hetero- och homosexuella män som struntar i att raka ansiktet.

Det har funnits en trend under en längre period inom vissa kultur-hippa grupper att låta skägget växa vilt. Undrar om dom rakar kroppen?
Senast redigerad av K-pac 2014-01-01 kl. 10:47.
Citera
2014-01-01, 16:51
Medlem
Ferdawoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-pac
Märkligt. Vuxna män har oftast någon typ av kroppsbehåring. Barn har det inte.
Det känns som ett försök att verka yngre än man är.
Kan det vara någon sorts längtan att tillfredsställa motpartens hebefilistisk begär?
Jag tror snarare det har att göra med samhällets generella sökande efter ungdomens källa. Överallt är det krämer och annat för att se yngre ut, folk tränar förnatt se unga och fräscha ut längre och hålla sig hälsosamma så de inte saggar till på äldre dar. Äldre män och kvinnor klär sig tonåringar och det ser bara tragiskt ut.

Som sagt, tror att raka har att glra med samhällets generella svängningar än med just HBTQ-trender som sprider sig. Titta på områden ute i världen där man inte rakar sig och se hur folk i 40-50års åldern ser ut jämfört med hur de ser ut och beter sig här.
Citera
2014-01-02, 00:29
Medlem
Om ni nu har rätt att vara bögar, har jag rätt att vara homofob?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in