• 4
  • 5
2012-10-26, 12:13
Medlem
enligt min erfarenhet:
människor som köper ekologiskt letar också efter närproducerat och fairtrade

det är helt enkelt människor som funderar över vad de konsumerar och försöker ta ngt slags ansvar

100% respekt för folk som älskar fairtrade och skiter i ekologi och närproduktion... men jag har aldrig träffat ngn med den inställningen
Citera
2012-10-26, 12:58
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Ett mindre tips när det gäller biodynamiskt får bli Järna Café. En av personerna bakom stället är Pia Spörndly som bla jobbat på Oaxen, F12 och Johan Lidby. Gedigen kunskap om mat och dryck.

http://jarnakafe.se/

Upphovet till biodynamisk odling kommer från Rudolf Steiners (mar)drömmar under tidigt 1900-tal. Han menade att åtta preparat skulle användas istället för konstgödsel för att ge växter egenskaper som vitalitet, förnimmelseförmåga, kraft, förnuft, mognad och förmåga att övervinna. De flesta preparaten är växter som tillreds eller komposteras i kohorn då de anses vara bra på att samla kosmiska krafter. Resultaten tillsätts i ytterst små mängder i det gödsel som sedan används.

De åtta preparaten:
  • Humus som är gjort av kogödsel som fylls i kohorn och grävs ner i marken för att förmultnas under vintern
  • Kisel mals och fylls i kohorn
  • Röllekablommor pressas in i urinblåsor från kronhjort, placeras i solen under sommaren, i marken under vintern och skördas på våren.
  • Kamomillblommor fylls i tunntarmar från nötkreatur, läggs i humusrik mark på hösten och skördas på våren.
  • Hela växten av brännässla omges av torv och placeras i marken under ett helt år.
  • Småhackade barkbitar av ek läggs i en skalle från ett husdjur, omgärdat av torv och grävs ned i marken på hösten på ett ställe med mycket rinnande regnvatten.
  • Maskrosblommor pressas ihop och fylls in i bukhinnan från nötkreatur och läggs i marken på vintern för att tas upp på våren.
  • Blommor från vänderot får jäsa i vatten.
Preparaten har olika egenskaper. Till exempel gör brännässlapreparatet marken förnuftig. En blandning av rölleka, brännässla och kamomill i komposthögar, framkallar en hemlig alkemi så att kalium och kalcium omvandlas till kväve.

Gödsel från djur som får antibiotika får inte användas, därför undviker man antibiotika. Man kan undra hur djuren mår, som helt oskyldigt drabbas av denna snömos.

Dessa produkter med kosmiska egenskaper säljs öppet i svenska butiker.
Citera
2012-10-26, 13:03
Medlem
Jag handlar ekologiskt ibland men att gå över till ekologiskt helt och hållet lockar inte. Jag har redan högt skjutna matkostnader som skulle skjuta i höjden till orimliga summor om allt skulle vara ekologiskt.
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-26 kl. 13:07.
Citera
2012-10-26, 14:18
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
enligt min erfarenhet:
människor som köper ekologiskt letar också efter närproducerat och fairtrade

det är helt enkelt människor som funderar över vad de konsumerar och försöker ta ngt slags ansvar

100% respekt för folk som älskar fairtrade och skiter i ekologi och närproduktion... men jag har aldrig träffat ngn med den inställningen

Generellt stämmer det nog. Jag handlar det mesta ekologiskt och närproducerat. Fairtrade skiter jag dock i om det inte det är så att produkten är både ekologisk och fairtrade.

Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Jag handlar ekologiskt ibland men att gå över till ekologiskt helt och hållet lockar inte. Jag har redan högt skjutna matkostnader som skulle skjuta i höjden till orimliga summor om allt skulle vara ekologiskt.

Prioriteringar.
Citera
2012-10-26, 14:22
Medlem
undervattenfisks avatar
Ända eko-maten jag köper är frukt.
Citera
2012-10-26, 15:11
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Ända eko-maten jag köper är frukt.

Varför bara frukt? Varför inte grönsaker också?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in