Tjenis!

Ja det kan debatteras i ondlighet vad som r bst.
Jag har varit i branschen ver 40 r och sett hur utvecklingen gtt till.
Mnga av dagens utsdessorter r framtagna fr dagens lantbruk, vilket innebr att vi mste bekmpa svampsjukdomar (Fungicider) typ svartrost, strknckare, m.m. dessa svampar r betydligt farligare n godknda medel om man fljer karensdagarna.
Insekter bekmpas (Insekticider)fr annars tar typ vetemyggan ver krn bildningen och bladlss frstr blomningen m.m.
Ogrs bekmpas (Herbicider)fr att kulturgrdan inte skall bli ver "krd" och tillbaka hllen av ogrset, och det kan orsaka grnskott, mgel, m.m.
Dagens luft hller ett lgre PH-vrde lika s vattnet vilket kar svampsjukdomar och vissa arter av skadeinsekter. Detta beror stor del p dagens industrier och trafik alla dessa utslpp.
Frr hade vi sorter som var resistenta fr dtidens klimat, men dessa sorter passar inte in i vran tid av flera anledningar.
Fljare man karenstiden och beaktar det rdande lget, s r problemen minimala.
Bekmpningsmedel r s pass dyra s ngon seris lantbrukare skulle inte anvnda det utan ndvndigt.
Betrffande konstgdning s r det frmst Kvve (N), fosfor (P), kalium (K) som r avgrande fr tillvxtfaktorn. ven om vi anvnder mikro mnen som Jrn (FE), Bor (B), m.m. fr att frebygga bristsjukdomar p olika grdor och jordarter.
Detta r rena grundmnen och bryts i naturen eller salt frn havet. Ett grund mne r inte farligare fr att det r tagit i en gruva n nr den kommer frn djurens avfring.
Vete mjl mste till exempel hlla minst 17% protein fr att det skall g att baka franskbrd.
Och det r kvvet som avgr till stor del proteinhalten.
Ja vist kan frdjupa sig nnu mera.
Nr det gller fusk, att dom sger det r ekologiskt fast det r traditionellt odlat, r jag vertygad om att minst hlften r rent skojeri nr det gller mrkningen.
Man mrker varan med vad konsumenten vill se p etiketten. Detta r inte bara lantbrukarna utan ven grossisterna och producenterna som gr s.
Det r mycket politik och psykologi med i spelet.
Rent generellt s tror jag att det som r producerat i p traditionellt vis i "civiliserade" lnder r helt O.K., men nr oserisa fretag lgger produktionen i exempelvis Afrika och andra utvecklingslnder s anvnder dom medel och metoder som r rent frkastliga, som dessutom varit frbjudna i vra lnder i mnga r. Detta gller ven fiskodlingar, dr Norge r stora i den branschen men dom vrsta till att utnyttja och anvnda i vra gon sett olagliga metoder.
Att bo i en storstad och rka r skerligen mer skadligt n dagens matvaror nr vi snackar om skadliga mnen.
Drmed menar jag inte att vi skall misstro alla sm bnder och grna vgare, men ta det med en nypa salt.

Kp varor frn lnder som har modernt lantbruk, och flj vad ni sjlva knner fr fr d mr man bra.
Fr tron r halva delen av den ekologiska varan.
Rullkragen