2011-09-18, 23:17
Medlem
Grne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Bra rutet, jag frstr inte hur nrodlat med korta transporter, inga bekmpningsmedel, naturligt gdsel tillverkat p grden eller i nrheten osv. kan bli dyrare n hitflugna besprutade tomater frn lngtbortistan. (om dom nu transporteras med flyg... Jag har ingen aning, men dom blir vl dliga efter ett tag tnkte jag)

Uh... Kultiveringstid fr grdorna, soltimmar, betalning till arbetare, arbetsmiljlagar, mindre skatter, asbilliga flyg/bt-transporter (ja mycket kommer med bt).

Visst blir det billigare, annars hade ju inte fretagen gjort s.
Citera
2011-09-19, 17:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
Uh... Kultiveringstid fr grdorna, soltimmar, betalning till arbetare, arbetsmiljlagar, mindre skatter, asbilliga flyg/bt-transporter (ja mycket kommer med bt).

Visst blir det billigare, annars hade ju inte fretagen gjort s.

Tror inte mnga slr Sverige i norr i antal soltimmar under sommarn 24/dygn som mest. (Midnattssolens land typ, fast bara ovanfr polcirkeln) nja, sen r det ju kolsvart och iskallt resten av ret men men.

Arbetskraft? vad gr alla fas3are... fr inte utfra ett jobb som erstter ett riktigt jobb eller hur det nu var. Och en del av de hga skatterna gr ju dit.

Billiga transporter? enkelt fixat, beskatta med samma % som bensinen s fr man nog fan cykla hit dm fr att har rd.
Citera
2011-09-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Ah, s kan man se p det.

Men r det inte s att KRAV-gg har en lite annan kost?
Man brukar vl sga att gulorna blir gulare, kanske blir det d godare rent psykologiskt ocks?

Som sagt att KRAV lnkade till testet alternativt sponsrade testet gjorde att det tappade exakt ALL trovrdighet direkt.
Jag har sjlv gjort blindtester p frukter ktt osv har aldrig mrkt nn skillnad.

Fr er som vill se ett oberoende test s googla fram avsnittet av Penn & Tellers "Bullshit" dr de utfrde flertalet tester p ekologiska produkter svaret blev efter alla tester att pstendet att ekologiska produkter smakar bttre n vanliga inte r annat n BULLSHIT.
Citera
2011-12-05, 12:17
Medlem
jag frsker ta s mycket ekologiskt som mjligt. Det r mer naturligt odlat osv, och r betydligt bttre fr hlsan och det smakar ven bttre. Jag r inte en typisk tomte som kper ekologiskt fr att jag bryr om miljn, jag skiter i miljn, jag ter det fr att det r bttre fr mig. Det r tragiskt att folk ens ter konventionellt odlad mat. I tusentals r har mnniskan tit ekologisk (naturlig) mat och nu helt pltsligt r det helt normalt att sa giftiga mnen p vartenda matvara .....vart tror ni alla cancerfall osv kommer ifrn.
Citera
2011-12-05, 12:32
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabin
Fr er som vill se ett oberoende test s googla fram avsnittet av Penn & Tellers "Bullshit" dr de utfrde flertalet tester p ekologiska produkter svaret blev efter alla tester att pstendet att ekologiska produkter smakar bttre n vanliga inte r annat n BULLSHIT.

Som vegetarian och sen mnga r inbiten konsument av ekologiskt odlade grnsaker, och i de fall det r mjligt lokalt odlade, kan jag inte annat n ifrgastta vem som betalar notan fr Penn & Teller.

Tack och lov lever jag i ett land (Frankrike) dr det finns ett enormt utbud av ekologisk mat till vettiga priser i stort sett verallt (ven p supermarketen), jag frstr absolut att folk inte anser sig ha rd att betala ICA's priser p eko-grnsaker.

Det gjordes ett bra mycket mer intressant test i Paris fr ngra r sedan. I ett av skoldistrikten gick man ver till 100% ekologisk mat, och sen skapade man referensgrupper i olika andra skolomrden och innan projektet mtte man upp alla elever frn alla referensgrupper mot det utvalda distriktet, och konstaterade att alla hade samma vrden av spr och rester av frmmande mnen (kemikalier osv.) i sina kroppar.

Sen mtte man successivt under en tidsperiod (minns inte men tror det var ett r). Och ganska tidigt i perioden brjade man direkt se skillnaderna, de elever som fick eko-mat fick dramatiskt snkta vrden och i slutet av projektet hade de i princip inga frmmande mnen ht i sina kroppar.

Stt detta i perspektivet 75-90 r, och inse att sjukdomar inte bara handlar om dliga gener.
Citera
2011-12-05, 17:01
Medlem
Fickludds avatar
Jag r tveksam till ekologisk mat men ambitionen r god. Dock skulle jag aldrig kpa avarten som kallas biodynamiskt odlad livsmedel.
Citera
2011-12-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Ah, s kan man se p det.

Men r det inte s att KRAV-gg har en lite annan kost?
Man brukar vl sga att gulorna blir gulare, kanske blir det d godare rent psykologiskt ocks?
Gulorna p gg dr hnan varit ute och tit insekter blir orange och innehller mer omega3. Ju mer insekter desto mer mrkorange frg och godare och nyttigare.
Vad ekologiskt socker betrffar s hrde jag om en som odlade ekologiska betor och fick drmed betydligt bttre betalt fr betorna men dr var kontrollerna mnga och oanmlda, det var Danisco som kontrollerade, inte nn myndighet allts.
Sockret kan man dock inte skilja frn vanligt socker ens p laboratorium, men dom som kper det kanske gr det av principskl.
Citera
2011-12-09, 17:30
Bannlyst
Ganska enkelt att svara p denna frga.

Utan modernt jordbruk, vilket ekologisk uppvxt av grdor nstan helt skiter i, s skulle omkring 1/3 av alla grdor som vi i dag tillverkas frsvinna.

Denna siffra kar sklart mer fr var dag som gr och fr varje teknologiskt framsteg vi gr i hnseende till jordbruk.
Ekologisk framstllning av mat kommer alltid att vara just det, EKOLOGISK s den stannar kvar i samma metoder var r som gr.

S stdjer jag ekologisk framstllning av mat? Stdjer jag utrotningen av hundra miljontals mnniskor p grund av svlt? NEJ!!

Ekologiskt jordbruk r kanske en ideal framstllning av mat (I hnseende till frminskad pverkan av jorden and what not) om det inte var fr just det faktum att det framstller s sjukt lite jmfrt med moderna metoder.

GMO, bekmpningsmedel och konstgdsel r absoluta ndvndigheter om vi ska kunna frse vrlden med mat, ngot som vi trots dessa metoder knappat klarar av.
Citera
2011-12-09, 20:01
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja det kan debatteras i ondlighet vad som r bst.
Jag har varit i branschen ver 40 r och sett hur utvecklingen gtt till.
Mnga av dagens utsdessorter r framtagna fr dagens lantbruk, vilket innebr att vi mste bekmpa svampsjukdomar (Fungicider) typ svartrost, strknckare, m.m. dessa svampar r betydligt farligare n godknda medel om man fljer karensdagarna.
Insekter bekmpas (Insekticider)fr annars tar typ vetemyggan ver krn bildningen och bladlss frstr blomningen m.m.
Ogrs bekmpas (Herbicider)fr att kulturgrdan inte skall bli ver "krd" och tillbaka hllen av ogrset, och det kan orsaka grnskott, mgel, m.m.
Dagens luft hller ett lgre PH-vrde lika s vattnet vilket kar svampsjukdomar och vissa arter av skadeinsekter. Detta beror stor del p dagens industrier och trafik alla dessa utslpp.
Frr hade vi sorter som var resistenta fr dtidens klimat, men dessa sorter passar inte in i vran tid av flera anledningar.
Fljare man karenstiden och beaktar det rdande lget, s r problemen minimala.
Bekmpningsmedel r s pass dyra s ngon seris lantbrukare skulle inte anvnda det utan ndvndigt.
Betrffande konstgdning s r det frmst Kvve (N), fosfor (P), kalium (K) som r avgrande fr tillvxtfaktorn. ven om vi anvnder mikro mnen som Jrn (FE), Bor (B), m.m. fr att frebygga bristsjukdomar p olika grdor och jordarter.
Detta r rena grundmnen och bryts i naturen eller salt frn havet. Ett grund mne r inte farligare fr att det r tagit i en gruva n nr den kommer frn djurens avfring.
Vete mjl mste till exempel hlla minst 17% protein fr att det skall g att baka franskbrd.
Och det r kvvet som avgr till stor del proteinhalten.

Ja vist kan frdjupa sig nnu mera.

Nr det gller fusk, att dom sger det r ekologiskt fast det r traditionellt odlat, r jag vertygad om att minst hlften r rent skojeri nr det gller mrkningen.
Man mrker varan med vad konsumenten vill se p etiketten. Detta r inte bara lantbrukarna utan ven grossisterna och producenterna som gr s.
Det r mycket politik och psykologi med i spelet.

Rent generellt s tror jag att det som r producerat i p traditionellt vis i "civiliserade" lnder r helt O.K., men nr oserisa fretag lgger produktionen i exempelvis Afrika och andra utvecklingslnder s anvnder dom medel och metoder som r rent frkastliga, som dessutom varit frbjudna i vra lnder i mnga r. Detta gller ven fiskodlingar, dr Norge r stora i den branschen men dom vrsta till att utnyttja och anvnda i vra gon sett olagliga metoder.
Att bo i en storstad och rka r skerligen mer skadligt n dagens matvaror nr vi snackar om skadliga mnen.

Drmed menar jag inte att vi skall misstro alla sm bnder och grna vgare, men ta det med en nypa salt.

Kp varor frn lnder som har modernt lantbruk, och flj vad ni sjlva knner fr fr d mr man bra.
Fr tron r halva delen av den ekologiska varan.

Rullkragen
Citera
2011-12-10, 03:33
Medlem
mbois avatar
r vll en liten trend att kpa ekologiskt. Samma sak med lglaktos eller laktosfria produkter. Det knns ocks som en trend. Jag menar, man ser ju hur mnga som helst som handlar det. Dom flesta mnniskor i norden tl vll vanlig mjlk?

Det enda jag dock mrkt som r godare bland ekologiska r bananerna. Dom smakar lite mer.
Citera
2012-10-23, 15:37
Bannlyst
I tyskland r det sjlvklart bland medvetna att man ter ekologiskt. Sjlv ter jag uteslutande ekologiskt, det lrde jag mig i tyskland. Nr jag nnu rkte var ven det helt rent frn gifter, allts ren tobak.

Som vanligt r man fregngare i Tyskland - lngt fre, sen slr det igenom hr uppe.
Citera
2012-10-23, 18:22
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Ett mindre tips nr det gller biodynamiskt fr bli Jrna Caf. En av personerna bakom stllet r Pia Sprndly som bla jobbat p Oaxen, F12 och Johan Lidby. Gedigen kunskap om mat och dryck.

http://jarnakafe.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in