• 1
  • 2
2011-02-06, 19:17
Medlem
Hur viktigt tycker ni att det r att handla ekologisk mat?
Har brjat kladda med ekologiskt sjlv men inte gjort det till ngon husgud. Kper bl a ekologiska citroner som r fantastiskt mycket godare n vanliga. Likas gg och tomater. Vad tycker ni, har ni nn favvo? Eller tycker ni att eko r bedrgeri?
Citera
2011-02-06, 19:36
Medlem
Knotknets avatar
Mycket av det ekologiska r bluff d de lantbrukare som ska producera ekologiska varor fuskar. Det r helt enkelt fr dliga kontroller frn myndigheterna.
Citera
2011-02-06, 20:40
Medlem
GL.Terrors avatar
Ekologisk frukt och grnsaker brukar jag jmt frska kpa!

Sg en dokumentr om hur jvla mycket gift dom anvnde p bananer man blev mrkrdd.
Citera
2011-02-06, 23:10
Medlem
Storfurstinnans avatar
Ekologisk frukt r gott, dessutom brukar olika sorters ekologiskt och rttvistemrkt te vara himla trevligt! Kanske bara r jag men det blir godare att ta ngot som man vet (tror? hoppas?) r bttre fr miljn och de mnniskor som bidragit till tillverkningsprocessen.

Brukar frska kpa det mesta ekologiskt.
Citera
2011-02-07, 00:58
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Jag ser p det som frdom och vidskepelse, typ som nr folk r rdda fr e-nummer fr att det r kemikalier () eller nr folk inte vgar ta flsk fr att gudarna blir arga d. Om ngon specifik "ekologisk" freskrift gr ngon specifik grda godare s kan frsts rationella odlare brja flja just den freskriften fr just den grdan, men att kpa hela KRAV-paketet r ju bara korkat.
Citera
2011-02-07, 09:42
Medlem
Kp mat frn smodlare, i nrheten, med stort utbud.
Citera
2011-02-07, 13:42
Medlem
Pilfinkens avatar
Jag tror inte att ekologisk mat smakar godare i sig. Jag mr mycket bttre av att inte knna mig ansvarig till att en massa fattiga i vrlden utnyttjas och blir sterila av alla gifterna. D knns det mycket bttre att kpa ekologiskt och rttvisemrkt s att man slipper utstta en massa barn fr farliga gifter och hrt arbete mot en slavln.

Jag tycker att det r viktigast att kpa ekologisk mat frn andra lnder, dr livsmedelslagarna inte r lika strnga som i Sverige. Hr r ju de farligaste gifterna frbjudna s man skadas mindre av svenskt konventionellt n utlnskt.
Citera
2011-02-07, 15:18
Bannlyst
Jag r ingen naturkille, men jag sopsorterar bst jag kan.

Ekologiska/kravmrkta gg r faktiskt godare n "vanliga gg". Och kostar det inte s vrst mycket mer n vanligt kk, s kper jag grna ekologiskt. Jag skulle faktiskt tnka mig betala lite mer, om jag visste att flskkottletten p min tallrik tillhrde en glad gris, fram till det bittra slutet. Samma sak med frigende hns. Jag frstr ju att hanteringen av sdana inte r den mest effektiva fjderfhanteringen, s man fr ju betala fr snt.

Nrodlat r det jag tycker bst om. Det finns ngot vldigt vackert i att ka ut till ngon bonde och kpa sin mat direkt frn producenten!

Jag har aldrig gjort det personligen, men nr jag blir miljonr och skaffat hus p sterlen ska jag brja med det!
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-07 kl. 15:30.
Citera
2011-02-07, 16:27
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Jag ser p det som frdom och vidskepelse, typ som nr folk r rdda fr e-nummer fr att det r kemikalier () eller nr folk inte vgar ta flsk fr att gudarna blir arga d. Om ngon specifik "ekologisk" freskrift gr ngon specifik grda godare s kan frsts rationella odlare brja flja just den freskriften fr just den grdan, men att kpa hela KRAV-paketet r ju bara korkat.

Mnga av arbetarna vid odlingarna far ju illa av bekmpningsmedlen. Bananer r ju det klassiska exemplet, om det sedan r ngon skillnad i smak p bananerna lter jag vara osagt. Sedan gr det ju frsts att diskutera hur hrda kontrollerna r p "ekologiska" odlingar.
Citera
2011-02-07, 18:14
Medlem
Ang. smaken s beror det skerligen p sorten och dess genetiska material.

Vid strre odlingar s anvnder man hgavkastande grdor med fokus p snabb omvandling till kalorier.
ldre, icke "frdlade", grdor kan innehlla mer nring, smak och frmgan att verleva attacker utan f hjlp av en massa humana insatsmedel.

Ekologisk r ett steg i rtt riktning, men det r inte hllbart. En bonde kan behva importera ekologiskt foder frn andra sidan jorden fr han inte har tid att odla det sjlv och ingen gr det i nrheten. En del syftar till att ekologisk odling inte skulle kunna mtta vr vxande befolkning...
Citera
2011-02-07, 18:51
Medlem
zepofans avatar
Den som tror att det inte anvnds kemikalier vid kravodling har gtt p en kraftig blsning. Mnga kemikalier som anvnds ligger p grnsen fr det tilltna och anvnds rikligt. Vad r d bst? Att anvnda en liten mngd effektivt bekmpningsmedel eller ett medel med smre verkan som mste sprutas i bde strre mngd och oftare?
Citera
2011-02-07, 21:26
Medlem
SportquattroS1s avatar
Det enda jag ser till att det r ekologiskt hemma hos mig r fisk. Den fngar jag sjlv fr att jag inte vill ge pengar till yrkesfiskare och fiskodlare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in