• 4
  • 5
2012-10-26, 12:13
Medlem
enligt min erfarenhet:
mnniskor som kper ekologiskt letar ocks efter nrproducerat och fairtrade

det r helt enkelt mnniskor som funderar ver vad de konsumerar och frsker ta ngt slags ansvar

100% respekt fr folk som lskar fairtrade och skiter i ekologi och nrproduktion... men jag har aldrig trffat ngn med den instllningen
Citera
2012-10-26, 12:58
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Ett mindre tips nr det gller biodynamiskt fr bli Jrna Caf. En av personerna bakom stllet r Pia Sprndly som bla jobbat p Oaxen, F12 och Johan Lidby. Gedigen kunskap om mat och dryck.

http://jarnakafe.se/

Upphovet till biodynamisk odling kommer frn Rudolf Steiners (mar)drmmar under tidigt 1900-tal. Han menade att tta preparat skulle anvndas istllet fr konstgdsel fr att ge vxter egenskaper som vitalitet, frnimmelsefrmga, kraft, frnuft, mognad och frmga att vervinna. De flesta preparaten r vxter som tillreds eller komposteras i kohorn d de anses vara bra p att samla kosmiska krafter. Resultaten tillstts i ytterst sm mngder i det gdsel som sedan anvnds.

De tta preparaten:
  • Humus som r gjort av kogdsel som fylls i kohorn och grvs ner i marken fr att frmultnas under vintern
  • Kisel mals och fylls i kohorn
  • Rllekablommor pressas in i urinblsor frn kronhjort, placeras i solen under sommaren, i marken under vintern och skrdas p vren.
  • Kamomillblommor fylls i tunntarmar frn ntkreatur, lggs i humusrik mark p hsten och skrdas p vren.
  • Hela vxten av brnnssla omges av torv och placeras i marken under ett helt r.
  • Smhackade barkbitar av ek lggs i en skalle frn ett husdjur, omgrdat av torv och grvs ned i marken p hsten p ett stlle med mycket rinnande regnvatten.
  • Maskrosblommor pressas ihop och fylls in i bukhinnan frn ntkreatur och lggs i marken p vintern fr att tas upp p vren.
  • Blommor frn vnderot fr jsa i vatten.
Preparaten har olika egenskaper. Till exempel gr brnnsslapreparatet marken frnuftig. En blandning av rlleka, brnnssla och kamomill i komposthgar, framkallar en hemlig alkemi s att kalium och kalcium omvandlas till kvve.

Gdsel frn djur som fr antibiotika fr inte anvndas, drfr undviker man antibiotika. Man kan undra hur djuren mr, som helt oskyldigt drabbas av denna snmos.

Dessa produkter med kosmiska egenskaper sljs ppet i svenska butiker.
Citera
2012-10-26, 13:03
Medlem
Jag handlar ekologiskt ibland men att g ver till ekologiskt helt och hllet lockar inte. Jag har redan hgt skjutna matkostnader som skulle skjuta i hjden till orimliga summor om allt skulle vara ekologiskt.
Senast redigerad av amandaa- 2012-10-26 kl. 13:07.
Citera
2012-10-26, 14:18
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
enligt min erfarenhet:
mnniskor som kper ekologiskt letar ocks efter nrproducerat och fairtrade

det r helt enkelt mnniskor som funderar ver vad de konsumerar och frsker ta ngt slags ansvar

100% respekt fr folk som lskar fairtrade och skiter i ekologi och nrproduktion... men jag har aldrig trffat ngn med den instllningen

Generellt stmmer det nog. Jag handlar det mesta ekologiskt och nrproducerat. Fairtrade skiter jag dock i om det inte det r s att produkten r bde ekologisk och fairtrade.

Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Jag handlar ekologiskt ibland men att g ver till ekologiskt helt och hllet lockar inte. Jag har redan hgt skjutna matkostnader som skulle skjuta i hjden till orimliga summor om allt skulle vara ekologiskt.

Prioriteringar.
Citera
2012-10-26, 14:22
Medlem
undervattenfisks avatar
nda eko-maten jag kper r frukt.
Citera
2012-10-26, 15:11
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
nda eko-maten jag kper r frukt.

Varfr bara frukt? Varfr inte grnsaker ocks?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in