2025-03-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du har fått massor av svar men avvisat dem av olika anledningar. Jag vet inte vad jag skall säga?

Gör SEPA betalningar. Det skall inte vara något problem. SEPA betalningar tar upp till 3 dagar, men det har ju gått en vecka sedan du började förhöra dig runt kring snabbare alternativ.

Annars, skapa Revolut konto och mellanlanda där. Men du har säkert någon ursäkt till varför inte heller du funkar för just dig?

SEB och Danske bank är inte så knussliga med VISA kortbetalningar till exchanges. Byt till någon av dem?

I värsta fall köp certifikat eller något annat derivat på Avanza.

Behöver man köpa krypto så är det inte så svårt som du får det att verka.

Här finns massor av bra förslag: (FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?

Var snäll att sluta spamma ner alla trådar med samma fråga.

Okey så jag ska be om ursäkt för min okunnighet bara för att DU är så himla kunnig!?? Nu får du ge dig. Du svänger dig med SEPA nåt jag aldrig hört, för du kan inte sänka dig t okunnigas nivå. Ja jag okunnig även på FB för med mobil enbart är det svårare med översikten. Jag har t o m svarat mig sjäkv, kanske det är det du menar med spamma.

JA jag har feta problem och fastnat i två kontroller DIREKT hos Safello och BTXC.
TRIJO är i EURO, det vet jag inte heller hur man fixar det! Fattar du inte att denna korkade person, inte reder ut det här?
Och du jag ställer så många frågor jag vill, men DU KAN SCROLLA vidare!!
Senast redigerad av Loll1234 2025-03-29 kl. 09:04.
Citera
2025-03-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
På hodlhodl.com behöver du inte identifiera dig överhuvudtaget.
Oki tack, är det så att man kan använda svensk valuta?
Citera
2025-03-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loll1234
Oki tack, är det så att man kan använda svensk valuta?

Du får utforska webbplatsen själv. Det finns några säljare inom Sverige också. Jag har dock gjort endast euroaffärer.
Citera
2025-03-30, 23:20
Medlem
Citat:
Du får utforska webbplatsen själv. Det finns några säljare inom Sverige också. Jag har dock gjort endast euroaffärer.

Det är ju inte helt lätt hitta rätt. Localcoinswap är det ju många turer med. Säljarna ska ha ditt ID kort. Jag förstår det, men omvänt då många är svenska, känns det ju inte så kul att lämna all sin data till säljaren som är en privatperson. Handlat med BTXC sen ville de göra kontrol, jag vet inte vad det innebär. Safello har ändrat, så krypton måste stanna DÄR hos dem trots jag har egen plånbok. Orka....
Citera
2025-03-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loll1234
Det är ju inte helt lätt hitta rätt. Localcoinswap är det ju många turer med. Säljarna ska ha ditt ID kort. Jag förstår det, men omvänt då många är svenska, känns det ju inte så kul att lämna all sin data till säljaren som är en privatperson. Handlat med BTXC sen ville de göra kontrol, jag vet inte vad det innebär. Safello har ändrat, så krypton måste stanna DÄR hos dem trots jag har egen plånbok. Orka....

På hodlhodl.com behöver du normalt sett inte identifiera dig. Jag har aldrig behövt göra det, och om någon begärde det så skulle jag troligen avbryta affären i stället.
Citera
2025-04-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du har fått massor av svar men avvisat dem av olika anledningar. Jag vet inte vad jag skall säga?

Gör SEPA betalningar. Det skall inte vara något problem. SEPA betalningar tar upp till 3 dagar, men det har ju gått en vecka sedan du började förhöra dig runt kring snabbare alternativ.

Annars, skapa Revolut konto och mellanlanda där. Men du har säkert någon ursäkt till varför inte heller du funkar för just dig?

SEB och Danske bank är inte så knussliga med VISA kortbetalningar till exchanges. Byt till någon av dem?

I värsta fall köp certifikat eller något annat derivat på Avanza.

Behöver man köpa krypto så är det inte så svårt som du får det att verka.

Här finns massor av bra förslag: (FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?

Var snäll att sluta spamma ner alla trådar med samma fråga.

Jag sluta "spamma". SEPA lätt att föreslå, men är du okunnig vet du inte vad detta är. Jag förstår att mina frågor verkar korkade. Ber om ursäkt för det. Jag har inte varit på FB några dgr men ska läsa eventuella bra svar nu...
Ang REVOLUT , TIN är ens personnummer? Sen till mitt försvar vill jag säga att jag redde inte ut få btc I usdollar eller euro. Och dessvärre har detta varit fallet.
Hälsningar Sveriges mest korkade person 🤔
Senast redigerad av Loll1234 2025-04-05 kl. 11:48.
Citera
2025-04-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
Edit: läste fel

Sorry, vad menar du?
Citera
2025-04-29, 20:49
Medlem
Leastons avatar
Svarar här istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Transportern
Varför blir det dyrare att minea Btc i förhållande till dess pris?
Det blir det inte. Däremot blir det svårare att mine:a ju fler som mine:ar. Det är för att protokollet är byggt för att släppa ett nytt block var 10:e minut ungefär. Om fler mine:ar så går det fortare och vice versa om färre mine:ar. Därför justeras det baserat på den rådande hashpowern.
(Eventuell justering sker var 14:e dag)

Genialt.
Citera
2025-04-30, 11:07
Avslutad
Måste skriva av mig lite...

En fundamental grej som gör att jag är extremt skeptiskt mot krypto är principen av att hur man verkligen måste lita på sin hårdvara. Med alla datorer och mobiler har så mycket "bloat"och spionprogram idag, hur fan ska jag lita på något här? Att veta vilken enhet man är bekväm med att skriva in sin "seed phrase". Att anta att andra människor ska vara så pass försiktiga gör krypto till en ganska dålig teknisk valuta att använda för allmänheten. Folk har otroligt dåliga lösenord vannor och tar inte sin digitala säkerhet så seriöst som krypto kräver (om man vill vara säker).

Att ens välja en wallet (mjukvara) är svårt nog för nybörjaren och dessa "hardware wallets", hur fan vet jag att den inte sparar/läcker mina "seed phrases" och om tio år kommer min wallet att tankas på allt? Kanske låter paranoid här...

Har kollat på Air-gapped wallets, men detta är något som jag tror är för "jobbigt" för vanligt folk att tänka på, samt att man måste fortfarande lita på enheten som den enhet som har "seed phrase" inmatat.

Kortfattat: Om man inte har bra datakunskaper känns det som att man inte kan vara så säker med krypto. Alldeles för mycket tillit på hårdvara och mjukvara och inga försäkringar för ett enda misstag.

Senast redigerad av SnowboarMusik 2025-04-30 kl. 11:12.
Citera
2025-04-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Måste skriva av mig lite...

En fundamental grej som gör att jag är extremt skeptiskt mot krypto är principen av att hur man verkligen måste lita på sin hårdvara. Med alla datorer och mobiler har så mycket "bloat"och spionprogram idag, hur fan ska jag lita på något här? Att veta vilken enhet man är bekväm med att skriva in sin "seed phrase". Att anta att andra människor ska vara så pass försiktiga gör krypto till en ganska dålig teknisk valuta att använda för allmänheten. Folk har otroligt dåliga lösenord vannor och tar inte sin digitala säkerhet så seriöst som krypto kräver (om man vill vara säker).

Att ens välja en wallet (mjukvara) är svårt nog för nybörjaren och dessa "hardware wallets", hur fan vet jag att den inte sparar/läcker mina "seed phrases" och om tio år kommer min wallet att tankas på allt? Kanske låter paranoid här...

Har kollat på Air-gapped wallets, men detta är något som jag tror är för "jobbigt" för vanligt folk att tänka på, samt att man måste fortfarande lita på enheten som den enhet som har "seed phrase" inmatat.

Kortfattat: Om man inte har bra datakunskaper känns det som att man inte kan vara så säker med krypto. Alldeles för mycket tillit på hårdvara och mjukvara och inga försäkringar för ett enda misstag.

Ett visst mått av paranoia är bra om du ska handskas med signifikanta mängder bitcoin. En välrenommerad hårdvaruplånbok (dvs. inte en Ledger) som du köper direkt från tillverkaren kan du nog lita på egentligen. De mer seriösa hårdvaruplånböckerna (såsom Coldcard och Foundation Passport) är gjorda av paranoiker för paranoida kunder och ger möjligheter att själv generera nyckeln med t.ex. tärningsslag och att dubbelkolla att genererade adresser verkligen kontrolleras av rätt nyckel etc.

Vissa teoretiska attackvektorer, om tillverkaren är komprometterad, finns nog ändå. Om du vill undvika även dessa risker kan jag rekommendera dig att själv bygga en Seedsigner,

https://seedsigner.com/

från allmänt tillgängliga komponenter som du kan beställa separat utan att någon kan veta vad du ska ha dem till. Med det upplägget borde även den mest paranoide kunna känna sig trygg i att inte apparaten, som till yttermera visso förlorar allt i minnet så snart den slås av, är komprometterad.

Edit. En annan möjlighet som ger hög grad av kontroll för den paranoide användaren är en gammaldags pappersplånbok, som man kan skapa gratis genom att nogsamt följa instruktionerna på följande webbplats:

https://www.bitaddress.org/bitaddress.org-v3.3.0-SHA256-dec17c07685e1870960903d8f58090475b25af946fe95a734f 88408cef4aa194.html

Det blir väldigt säkert att förvara sina bitcoin på en sådan, men när bitcoin någon gång ska flyttas från en sådan UTXO hamnar man i ett olustigt läge, så det är enligt min mening bättre och sammantaget säkrare att använda t.ex. en Seedsigner.

Edit igen. Den här kanalen har bra information om hur man använder bl.a. Seedsigner: https://www.youtube.com/playlist?list=PLnLbWFZdPSbKk65dt_e0NJyHlEA7zLloS
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-30 kl. 12:03.
Citera
2025-04-30, 12:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vissa teoretiska attackvektorer, om tillverkaren är komprometterad, finns nog ändå. Om du vill undvika även dessa risker kan jag rekommendera dig att själv bygga en Seedsigner
Det här är inte alls "teoretiskt" utan full rimligt.

The future of finance, där du får själv löda ihop din egen hårdvaruplånbok, eller annars får du skylla dig själv
Citera
2025-04-30, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det här är inte alls "teoretiskt" utan full rimligt.

The future of finance, där du får själv löda ihop din egen hårdvaruplånbok, eller annars får du skylla dig själv

Vilka attackvektorer tänker du på? Jag är osäker på vilka som finns kvar om man själv genererar nyckeln med tärning, kontrollerar att adresserna som genereras hör ihop med nyckeln etc. Notera att plånböckerna i fråga är luftspaltade från Internet. Ta dig gärna lite tid och kom med ett seriöst svar, om du kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in