Måste skriva av mig lite...
En fundamental grej som gör att jag är extremt skeptiskt mot krypto är principen av att hur man verkligen måste
lita på sin hårdvara. Med alla datorer och mobiler har så mycket
"bloat"och spionprogram idag, hur fan ska jag lita på något här? Att veta vilken enhet man är bekväm med att skriva in sin "seed phrase". Att anta att andra människor ska vara så pass försiktiga gör krypto till en ganska dålig teknisk valuta att använda för allmänheten. Folk har otroligt dåliga lösenord vannor och tar inte sin digitala säkerhet så seriöst som krypto kräver (om man vill vara säker).
Att ens välja en wallet (mjukvara) är svårt nog för nybörjaren och dessa "hardware wallets", hur fan vet jag att
den inte sparar/läcker mina "seed phrases" och om tio år kommer min wallet att tankas på allt? Kanske låter paranoid här...
Har kollat på Air-gapped wallets, men detta är något som jag tror är för "jobbigt" för vanligt folk att tänka på, samt att man måste fortfarande
lita på enheten som den enhet som har "seed phrase" inmatat.
Kortfattat: Om man inte har bra datakunskaper känns det som att man inte kan vara så säker med krypto. Alldeles för mycket tillit på hårdvara och mjukvara och inga försäkringar för
ett enda misstag.