2022-09-27, 17:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det får du fråga Ica eller Bitrefill om.

Jag kan garantera att Ica inte tar emot bitcoins. Alltså betalar du inte med bitcoins utan troligen växlar du in dem mot SEK hos bitrefill (som sannolikt tar en avgift också) när du betalar.

Låter som en extremt dålig affär.
Citera
2022-09-27, 18:34
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jaha, kan du utifrån att läsa protokollet göra en uppskattning av bitcoins värde? Du skulle inte ens kunna se skillnad mellan bitcoin och dogecoin utifrån protokollet. Alltså är det inte i protokollet som ”värdet” sitter.
Nej värdet ligger hos marknaden. Sen kan du såklart tycka det är värdelöst ändå. Då är du idioten.

Vad hade du gjort om du ärvt 10 btc?
1. Behållt dem
2. Sålt dem
3. Gett bort dem/tappat nycklarna medvetet.
Citera
2022-09-27, 18:36
Medlem
Citat:
Jag kan garantera att Ica inte tar emot bitcoins. Alltså betalar du inte med bitcoins utan troligen växlar du in dem mot SEK hos bitrefill (som sannolikt tar en avgift också) när du betalar.

Låter som en extremt dålig affär.

Vi har gått igenom detta förut. Dina påståenden var lika felaktiga/irrelevanta då som nu. Upprepning medför inte att det blir mer sant.

Men, för protokollet och andra läsare:

Jag köper ett presentkort av Bitrefill. Jag betalar med bitcoin. Sedan använder jag presentkortet för att köpa det jag behöver. Inget befattande med banker eller fiatpengar, alltså.

Vad sedan Bitrefill gör med bitcoinen de mottagit som betalning är upp till dem. I samma ögonblick som jag har skickat betalningen upphör nämligen bitcoinen att vara mina och övergår i Bitrefills ägo.

Bitrefill har naturligtvis, eftersom det är ett vinstdrivande företag, ett litet pålägg, men det är ytterst lågt, vilket enkelt kan verifieras genom att jämföra det man betalar mot gällande växelkurs på världsmarknaden.
Citera
2022-09-27, 18:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vi har gått igenom detta förut. Dina påståenden var lika felaktiga/irrelevanta då som nu. Upprepning medför inte att det blir mer sant.

Men, för protokollet och andra läsare:

Jag köper ett presentkort av Bitrefill. Jag betalar med bitcoin. Sedan använder jag presentkortet för att köpa det jag behöver. Inget befattande med banker eller fiatpengar, alltså.

Vad sedan Bitrefill gör med bitcoinen de mottagit som betalning är upp till dem. I samma ögonblick som jag har skickat betalningen upphör nämligen bitcoinen att vara mina och övergår i Bitrefills ägo.

Bitrefill har naturligtvis, eftersom det är ett vinstdrivande företag, ett litet pålägg, men det är ytterst lågt, vilket enkelt kan verifieras genom att jämföra det man betalar mot gällande växelkurs på världsmarknaden.

Så du handlar alltså på Ica inte med bitcoin utan med SEK, tack. Det du beskriver är exakt samma sak som att du växlar in pengar mot bitcoin, bara att det sker i en annan ordning när du handlar.
Citera
2022-09-27, 18:42
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Så du handlar alltså på Ica inte med bitcoin utan med SEK, tack. Det du beskriver är exakt samma sak som att du växlar in pengar mot bitcoin, bara att det sker i en annan ordning när du handlar.
Det stämmer. Det tar inte bort faktumet att man kan handla saker för sina bitcoin. Poängen är att kunden aldrig behöver ha ett fiatkonto. Det kan du inte neka till.
Citera
2022-09-27, 18:43
Medlem
Citat:

I så fall betalar du med dollar när du tankar bilen eller köper en dator.
Citera
2022-09-27, 18:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
I så fall betalar du med dollar när du tankar bilen eller köper en dator.
Helt fel, du är fullständigt ute och cyklar.

Bokförs ditt köp hos Ica i SEK eller bitcoin? Alternativt när jag tankar bilen på Statoil med SEK?
Citera
2022-09-27, 18:52
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Bokförs ditt köp hos Ica i SEK eller bitcoin? Alternativt när jag tankar bilen på Statoil med SEK?
Du väljer godtyckligt egna led och i vilket steg i ledet vid varje givet tillfälle. Håll dig gärna någorlunda konsekvent. Det är tråkigt när du dummar ner diskussionen. Har du någonsin varit i en akademisk diskussion förut?

Ska du ha sista ordet eller ses vi vid nästa halmstrå? Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag?
Citera
2022-09-27, 18:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du väljer godtyckligt egna led och i vilket steg i ledet vid varje givet tillfälle. Håll dig gärna någorlunda konsekvent. Det är tråkigt när du dummar ner diskussionen. Har du någonsin varit i en akademisk diskussion förut?

Ska du ha sista ordet eller ses vi vid nästa halmstrå? Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag?
Jag deltar faktiskt i akademiska diskussioner närmast dagligen vilket är också varför jag konsekvent kan peka ut alla felaktigheter som ni häver ur er.

Om jag växlar in mina frimärken mot SEK och sedan handlar med pengarna, har jag då handlat med frimärken? Det är exakt samma sak som händer i detta fallet förutom att man köper ett presentkort med pengarna först.

Alternativt kan man se fallet ovan som att bitrefill säljer dina bitcoins till någon annan (för SEK) och sedan för över dessa SEK till Ica när du handlar. Oavsett så handlar du inte med bitcoin.
Citera
2022-09-27, 18:56
Medlem
Citat:

Det får du fråga dem. Men det är fullständigt irrelevant för vår diskussion.

Jag betalar förstås med bitcoin för presentkortet, helt oberoende av hur ett företag i något senare led sköter sin bokföring. Ica importerar en hel del, så i ledet därefter kan bokföringen ske i dollar, pesetas eller något annat. Jag betalade likafullt med bitcoin för mitt presentkort.

Eller menar du alltså att man inte kan göra några bitcoinbetalningar förrän lagarna har ändrats så att bokföring, skattebetalningar etcetera måste göras i bitcoin? Då får du nog ge dig till tåls några år till. I väntan på detta betalar jag med bitcoin där så är möjligt, t.ex. hos Bitrefill, som numera kan hantera en stor del av mina vardagsutgifter.
Citera
2022-09-27, 18:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Ja, för om han istället försöker förstå vad som menas då har han inga argument.
Alltså måste han nagelfara meningar och ord som skrivs och hitta en vinkel att angripa, trots att det inte alls hade med budskapet, poängen, att göra.
Så slutar det med att man hamnar i en sorts pseudodebatt om med honom...
Senast redigerad av Leaston 2022-09-27 kl. 19:00.
Citera
2022-09-27, 18:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Eller menar du alltså att man inte kan göra några bitcoinbetalningar förrän lagarna har ändrats så att bokföring, skattebetalningar etcetera måste göras i bitcoin? Då får du nog ge dig till tåls några år till. I väntan på detta betalar jag med bitcoin där så är möjligt, t.ex. hos Bitrefill, som numera kan hantera en stor del av mina vardagsutgifter.
Under en kort period så kunde du väl köpa en Tesla för bitcoin, det fanns inget hinder för det vad jag vet. Tror inte särskilt många nappade dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in