2013-02-13, 23:23
Medlem
dokoalseleds avatar
Om man kollar på kapiton.se/orderdjup ser man på buy att det finns ordrar på ända ner till 2,6 kr för en bitcoin?! Hur länge har den legat där?

Den högsta på buy är 172 kr och den lägsta på sell är 179,5 kr. Jag trodde att köpordrar matchades mot säljordrar. Hur kan det ske en transaktion om det inte matchar?
Citera
2013-02-13, 23:29
Medlem
Kan någon förklara hur den kan stiga så kraftigt nu? För några månader sedan när den gick fort frn 85-120 så sjönk den rejält på bara några dagar. Kanske ner till 75 på bara 48 h.

Den känns ju lika stabil som en kvinnas psyke.
Citera
2013-02-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Om man kollar på kapiton.se/orderdjup ser man på buy att det finns ordrar på ända ner till 2,6 kr för en bitcoin?! Hur länge har den legat där?

Den högsta på buy är 172 kr och den lägsta på sell är 179,5 kr. Jag trodde att köpordrar matchades mot säljordrar. Hur kan det ske en transaktion om det inte matchar?

Du missförstår nog. Den som vill köpa och är villig att betala mest just nu har bjudit 172kr. Den som säljer billigast vill ha 179.5kr. Det ögonblick någon köpare eller säljare lägger ett nytt bud som matchar andra sidan så tar de ut varandra och transaktionen genomförs och försvinner (eller åtminstone dras den mindre ordern från den större).

Budet på 2.6kr kan vara lagt idag eller när som helst. Du kan lägga ett bud på ett öre om du vill, det kostar inget, men du lär knappats få någon som säljer till dig för det priset.
Citera
2013-02-14, 00:19
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toe
Du missförstår nog. Den som vill köpa och är villig att betala mest just nu har bjudit 172kr. Den som säljer billigast vill ha 179.5kr. Det ögonblick någon köpare eller säljare lägger ett nytt bud som matchar andra sidan så tar de ut varandra och transaktionen genomförs och försvinner (eller åtminstone dras den mindre ordern från den större).

Budet på 2.6kr kan vara lagt idag eller när som helst. Du kan lägga ett bud på ett öre om du vill, det kostar inget, men du lär knappats få någon som säljer till dig för det priset.

Ok då tror jag att jag förstår ungefär. Synd att man inte kan se realtidsstatistik på alla bud och transaktioner. Nu ser man ju bara de bud som ännu inte matchats, om jag förstår det rätt.

Kan man säga att det är lite grann en avvägning man får göra mellan å ena sidan hur länge man är villig att vänta på att köpa/sälja och å andra sidan hur högt/lågt man vill lägga sig? Jag antar att man får en bättre känsla för tider och priser när man budat några gånger.
Senast redigerad av dokoalseled 2013-02-14 kl. 00:23.
Citera
2013-02-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evangeliet
Kan någon förklara hur den kan stiga så kraftigt nu? För några månader sedan när den gick fort frn 85-120 så sjönk den rejält på bara några dagar. Kanske ner till 75 på bara 48 h.

Den känns ju lika stabil som en kvinnas psyke.

Som alltid är det tillgång och efterfrågan som avgör priset. Det är en rätt liten marknad, kursen på de större börserna svänger mycket på mediarapportering, och så sitter ett litet antal tidiga klippare på extremt stora innehav och väntar på att dumpa när det är rätt läge, Avalon-minerhårdvaran som folk väntat på länge har precis börjat levereras och köras sista veckorna osv.. Klart att det handlar om en prisbubbla, men som alltid är det svårt att veta hur länge det håller och när man ska stiga av.
Citera
2013-02-14, 00:24
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ok då tror jag att jag förstår ungefär. Synd att man inte kan se realtidsstatistik på alla bud och transaktioner. Nu ser man ju bara de bud som ännu inte matchats, om jag förstår det rätt.
http://bitcoincharts.com/markets/kptnSEK_trades.html
Citera
2013-02-14, 00:30
Medlem
Citat:

Kapiton publicerar en hel del data via ett öppet API som du kan läsa om på http:/kapiton.se/api.

Du kan tex se en historik på alla transaktioner som genomförts via kapiton.se i kronologisk ordning på https://kapiton.se/api/0/trades/?since=0.

date är tidpunkten, noterat i sekunder sedan Unix Epoch (00:00:00 UTC on 1 January 1970, se http://en.wikipedia.org/wiki/Unix_time)
time är bara ett löpnummer på transaktionerna
sen ser du hur priset i kronor och slutligen storleken på transaktionen i btc

Nu har kapiton.se justerat sin avgift över tid, men du kan ändå enkelt se tex vad de tjänar i avgifter..
Senast redigerad av toe 2013-02-14 kl. 00:50.
Citera
2013-02-14, 00:32
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
http://bitcoincharts.com/markets/kptnSEK_trades.html

tackar
Citera
2013-02-14, 12:24
Medlem
Sjoestedts avatar
Jag satte in en del pengar på mitt kapiton konto i SEK. Hur omvandlar jag dessa till Bitcoins nu och skickar dem till min "bitcoin adress"?
Citera
2013-02-14, 14:05
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Jag satte in en del pengar på mitt kapiton konto i SEK. Hur omvandlar jag dessa till Bitcoins nu och skickar dem till min "bitcoin adress"?

Klicka på trade och fyll i hur många bitcoins du vill köpa, till vilket pris och klicka på knappen. Jag minns inte vad det stod på knappen. Förmodligen trade. Sen bara att vänta. För att skicka till en wallet eller annat, klicka på withdraw, klistra in bitcoinadressen du ska skicka till, skriv belopp och klicka på withdraw tror jag det står. Jag har gjort detta 1 gång så jag är nästan expert.
Senast redigerad av dokoalseled 2013-02-14 kl. 14:13.
Citera
2013-02-14, 21:26
Medlem
lafemmefatales avatar
Valutakursen över Bitcoins på Kapiton har ju ökat mer än 50% på bara tre veckor. Vad fan kan det bero på? Och är det vanligt att det svänger och faller ned till 1 BTC = ca 100 kr efter såna ökningar?
Citera
2013-02-15, 00:29
Medlem
Hur fungerar Satoshi Dice? Sätter man bara in pengar och man får tillbaka vinst av automatik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in