2016-06-27, 08:32
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Och varför kopplas inte valutan till guld istället för något som dollar?

Minns olika intervjuer där förespråkare påstår att bitcoin praktiskt taget kan
bli hur mycket värd som helst. Det är ju inte konstigt om en eventuell dollarkollaps
skulle inträffa. Då riskeras ju även bitcoin att försvinna med dollarn, eller så
sitter man med en bitcoin som är värd 2 miljarder dollar, som man inte får ett mål mat för?

Bitcoin är inte "kopplat" till nånting, du måste ha missförstått.

Om ett mål mat kostar mer än 2 miljarder dollar kommer en bitcoin troligen vara värt oerhört mycket mer än 2 miljarder dollar. USD är gällande global "standard" när det gäller valutor idag och därför är det vanligast att jämföra BTC med USD.
Citera
2016-06-27, 08:53
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Bitcoin är inte "kopplat" till nånting, du måste ha missförstått.

Om ett mål mat kostar mer än 2 miljarder dollar kommer en bitcoin troligen vara värt oerhört mycket mer än 2 miljarder dollar. USD är gällande global "standard" när det gäller valutor idag och därför är det vanligast att jämföra BTC med USD.

O fan. Ja det hade jag då.
Dollarn är ett rent mätinstrument alltså?
Citera
2016-06-27, 09:55
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Edit. Hjärnsläpp. Klart inte bitcoin är kopplad till dollarn.
Var dollarns inflytande på btc som jag tänkte på. Lite sömn inatt.
Citera
2016-06-27, 12:16
Medlem
Enligt Bitcoin charts står US dollar "bara" för 27% av marknaden.
Citera
2016-06-27, 14:07
Medlem
KorvRagnars avatar
På LocalBitcoin brukar alltid svenska säljarestå och vad det kostar i svenska kronor osv
men det har helt plötsligt ändrat sig så jag har USA dollar o amerikanska ställen,
nån som vet hur jag får det till svenskt igen?
Citera
2016-07-01, 11:10
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Vilken är den andra kryptovalutan du vill spekulera i? Varför kommer inte den också gå mot 0?
Alla kryptovalutor kommer förr eller senare haverera https://bitcointalk.org/index.php?topic=1319681.0 så det gäller att sälja i tid. De blir allt mer centraliserade ju längre tiden går, för övrigt blir det ingen incestering i valutan jag var intesserad av, blir att investerq i någon med mycket lägre market cap och sedan pumpa och sälja för min del.

Det är för sent att investera i bitcoin nu, valutan äf i händerna på ett fåtal kinesiska miners och det hela kan bara sluta illa, de kommer antagligen vägra höga blockkapaciteten och istället kraftigt höja transaktionsavgifterna. Redan nu är det billigare för mig att använda mig av banköverföring inom eu, kostar inget alls och erbjuder bättre anonymitet än bitcoin.
Citera
2016-07-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
valutan äf i händerna på ett fåtal kinesiska miners och det hela kan bara sluta illa, de kommer antagligen vägra höga blockkapaciteten
Kul att du skrev detta samtidigt som kinesiska grävare beslutat sig för att höja begränsningen. https://m.reddit.com/r/btc/comments/4qk7et/wow_chinese_miners_revolt_and_announce_terminator/
Citera
2016-07-01, 12:55
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Kul att du skrev detta samtidigt som kinesiska grävare beslutat sig för att höja begränsningen. https://m.reddit.com/r/btc/comments/4qk7et/wow_chinese_miners_revolt_and_announce_terminator/
1. Sprid inte overifierade rykten som fakta. Det där är ett förslag från en person utan någon koppling till miners.

2. Miners kan inte hardforka protokollet själva. Om de vill slösa energi och pengar på att mina en fork med block som inte kommer valideras av noder och merchants så kan de väl göra det.
Citera
2016-07-02, 10:48
Medlem
adolf512s avatar
Problemen med bitcoin är mycket mer allvarliga än det kring blockstorleken, det är bara ett exempel på hur miners kan missbruka sin makt. Vi kan hamna i en situation där kinesiska staten börjar ta kontroll över bitcoinnätverket genom samarbete med kinesiska miners, då kan vi hamna i en situation där transaktioner som kinesiska staten ogillar stoppas.

För varje halvering av block-belöningen så halveras incitamentet för miners att följa det sociala kontaktet, de som sitter på bitcoins har ingen makt eftersom bitcoin är en ren "Proof of Work" valuta. Om kinesiska staten börjar ogilla bitcoin så kan de enkelt använda sitt våldsmonopol till att krossa bitcoinnätverket och de vanliga bitcoinanvändarna kommer vara maktlösa.

Bitcoin lever på att det är etablerat, man måste ex ha reserver av bitcoin för att ens kunna handla på bitsquare i dagsläget. Något riktigt bra alternativ till bitcoin finns inte i dagsläget men kan komma i framtiden.
Citera
2016-07-02, 12:19
Bannlyst
Hur ser ni på bitcoins utveckling de närmaste halvåret? risk-on/risk-off?
Tror ni bitcoin kommer fortsätta öka i guidance med tanke på brexit och det osäkra läget som råder?
Citera
2016-07-02, 16:34
Medlem
Funderar på lite olika komplement till aktieportföljen har vår varit lite intresserad av bc och guld/silver bla, har dock Inga bc:s i dagsläget. Det jag funderar lite över vilka problem som finns med bc-systemet i dagsläget har förstått att de infört avgifter vid translaktion mellan wallets för att köra ner transaktionstiden. Finns det några konkreta problem med detta? Någon skrev att kineserna har så gott som monopol på marknaden och att de kan göra lite som de vill, förhindra utvalda transaktioner osv. Men det borde rimligen ligga i deras intresse att handel bedrivs med bc likt det görs på darkwebb och i länder med ostabila finansiella system som Venezuela osv. Utan detta består ju värdet endast av förhoppningar likt andra mindre kända kryptovalutor och då är hela deras arbete förgäves. Vilka andra problem finns?
Citera
2016-07-02, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Funderar på lite olika komplement till aktieportföljen har vår varit lite intresserad av bc och guld/silver bla, har dock Inga bc:s i dagsläget. Det jag funderar lite över vilka problem som finns med bc-systemet i dagsläget har förstått att de infört avgifter vid translaktion mellan wallets för att köra ner transaktionstiden. Finns det några konkreta problem med detta? Någon skrev att kineserna har så gott som monopol på marknaden och att de kan göra lite som de vill, förhindra utvalda transaktioner osv. Men det borde rimligen ligga i deras intresse att handel bedrivs med bc likt det görs på darkwebb och i länder med ostabila finansiella system som Venezuela osv. Utan detta består ju värdet endast av förhoppningar likt andra mindre kända kryptovalutor och då är hela deras arbete förgäves. Vilka andra problem finns?

Det du kan göra är att handla med dina bitcoins. På så sätt slipper du avgifter och dylikt.
Fler kedjor börjar acceptera bitcoins, och min framtida tro är att det enbart kommer växa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in