Jag känner bara att jag måste göra ett stort shout-out till gmaxwell, möjligtvis den mest briljanta bitcoin-deven av de alla.
Hans senaste arbete, "Confidential Transactions" är i min mening den mest intressanta kryptoinnovationen sedan Bitcoin själv. CT möjliggör kryptovalutor som döljer innehållet i transaktioner. Ingen utomstående kan alltså se hur mycket du skickar till någon annan. Andra kan verifiera att transaktionen är riktig men kan inte se vad den innehåller. Detta åstadkoms dessutom med relativt lite overhead och utan att förstöra andra viktiga funktioner så som pruning av blockkedjan.
Detta skulle innebära en enorm förbättring av anonymitetstjänster då deras största svaghet i dagsläget är att de läcker information via transaktionsbeloppen. CT går dessutom att kombinera med coinjoin för att dölja både transaktionsbeloppen och destinationen av coins.
Confidential Transactions skulle dock kräva en hard fork för att implementeras direkt i Bitcoin. Planen är vad jag förstår i nuläget att släppa Confidential Transactions via en sidechain till Bitcoin. Men om det någonsin funnits en funktion som motiverat en direkt Hard fork av Bitcoin så är det här det.
För den tekniskt intresserade finns det en förklaring hur det går till här:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1085273.0