2015-09-08, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ger det 99% att felet uppstod hos webshopen (eller hos dig, dvs att du minns fel eller något).
Så då är det lite svårt att svara på. Men givet att du inte lyckades med någon mirakulöst märklig dubbelspend* är alltså deras databas antagligen ett clusterfuck så du bör nog inte lita på dem.

Du kan ju alltid leta upp transaktionerna och titta vad som hände på kedjan.

*Aldrig hört talas om något liknande

Såg nu att det var exakt samma summa som kom in när jag handlade hos saffelo. Så mao värdet av 400kr kom två gånger! Aja mer godis åt mig. Kollade internetbanken också, bara draget 400 en gång. Har saffelos underleverantör råkat skicka samma summa igen? Någon som råkat vara med om detta?
Citera
2015-09-14, 15:16
Medlem
Illuzionzs avatar
Hur snabbt och smidigt fungerar det att köpa bitcoin från sidor som bitstamp osv (inom eu) jämfört med att använda inhemska sidor som safello? Det jag läst är att det är bättre pris på sidor som tex bitstamp. Men då är grejen som jag undrar över, det tar väl längre tid att få sina btc genom dom? Från safello får man samma dag om man swishar över säg på morgonen. Från sådana andra sidor tar det väl åtminstone en bankdag? Kursen kan ju hinna ändras signifikant under den tiden.

Sen ska det väl räknas om från usd till kr? Kommer det inte en kostnad på det då också? Sen är det en annan typ av betalning då det ska till annat land. Krånglig?

Poängen i mina funderingar är med andra ord om det är mer värt att lägga ner tiden och pengarna på en sida som bitstamp än att bara använda btcx, safello och liknande? Jag har inte köpt btc många ggr i mitt liv och kommer inte göra det heller så detta handlar om små summor få ggr vilket jag antar kan spela roll i beräkningarna.
Citera
2015-09-15, 10:06
Bannlyst
Kan köpa med kreditkort på localbitcoins?
Citera
2015-09-16, 11:55
Medlem
Slagskepps avatar
Står att bitcoins inte är anonymt. Hur kan tredje part kolla upp vart man för pengarna?
Citera
2015-09-16, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slagskepp
Står att bitcoins inte är anonymt. Hur kan tredje part kolla upp vart man för pengarna?
Det går att spåra, men är väldigt svårt. Så länge ingen kan knyta uttag eller köp av bitcoin till person så är det helt anonymt. Vad du sedan gör med bitcoinsen är däremot helt anonym, och enda sättet att kolla är att följa blockkedjan. Däremot så förutsätter det att den som vill knyta dig till en viss transaktion måste kunna knyta din bitcoinadress med den bitcoinadress du betalat till.
Citera
2015-09-16, 17:24
Medlem
Trillskes avatar
"Problemet" ut anonymitetsperspektiv är att det lätt blir katastrofalt nätverk av single points of failiure, dvs om något hittas nystas resten upp. Det är svårt att helt avgränsa förloppen från varandra.
Citera
2015-09-16, 17:26
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuzionz
Hur snabbt och smidigt fungerar det att köpa bitcoin från sidor som bitstamp osv (inom eu) jämfört med att använda inhemska sidor som safello? Det jag läst är att det är bättre pris på sidor som tex bitstamp. Men då är grejen som jag undrar över, det tar väl längre tid att få sina btc genom dom? Från safello får man samma dag om man swishar över säg på morgonen. Från sådana andra sidor tar det väl åtminstone en bankdag? Kursen kan ju hinna ändras signifikant under den tiden.

Sen ska det väl räknas om från usd till kr? Kommer det inte en kostnad på det då också? Sen är det en annan typ av betalning då det ska till annat land. Krånglig?

Poängen i mina funderingar är med andra ord om det är mer värt att lägga ner tiden och pengarna på en sida som bitstamp än att bara använda btcx, safello och liknande? Jag har inte köpt btc många ggr i mitt liv och kommer inte göra det heller så detta handlar om små summor få ggr vilket jag antar kan spela roll i beräkningarna.

Snälla ingen som kan försöka besvara mina frågor. Känns onödigt att starta en hel tråd om det kanske?
Citera
2015-09-17, 01:18
Medlem
Citat:

Det tar ~24h att flytta pengar från din bank till t.ex. kraken om du väljer SEPA överföring, när pengar är inne på kontot får du själv välja till vilken kurs du vill köpa bitcoins, det gör alltså inte automatiskt. Pengarna växlas till euro av din bank som förmodligen tar en liten avgift i form av dyrare växlingskurs men den är försumbar i jämförelse till Safellos avgift. SEPA överföringen till kraken kostar ingenting.

Är det värt det?
Ja, jag tycker det. Det tar inte alls lång tid och du får dina köpa bitcoins billigare och sälja tillbaka dom dyrare om du nu vill det i ett senare skede.

Just nu är priset på safello 2001 SEK medan kraken ligger runt 202.6€ (1887 SEK med dagens kurs på 9,31 euro/sek)

Jag tror lägsta insättningen man kan göra är 50€ så om du ska köpa bitcoins för det eller mer rekommenderar jag kraken eller bitstamp.
Citera
2015-09-17, 12:15
Medlem
Illuzionzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainfeldt
Det tar ~24h att flytta pengar från din bank till t.ex. kraken om du väljer SEPA överföring, när pengar är inne på kontot får du själv välja till vilken kurs du vill köpa bitcoins, det gör alltså inte automatiskt. Pengarna växlas till euro av din bank som förmodligen tar en liten avgift i form av dyrare växlingskurs men den är försumbar i jämförelse till Safellos avgift. SEPA överföringen till kraken kostar ingenting.

Är det värt det?
Ja, jag tycker det. Det tar inte alls lång tid och du får dina köpa bitcoins billigare och sälja tillbaka dom dyrare om du nu vill det i ett senare skede.

Just nu är priset på safello 2001 SEK medan kraken ligger runt 202.6€ (1887 SEK med dagens kurs på 9,31 euro/sek)

Jag tror lägsta insättningen man kan göra är 50€ så om du ska köpa bitcoins för det eller mer rekommenderar jag kraken eller bitstamp.

Men under dessa 24h kan ju priset på btc gått upp lite för mycket om man har otur. Fast nuförtiden håller sig den kursen ganska stadig kanske. Sen har safello ingen avgift så som jag har förstått det. De tjänar pengar på skillnaden mellan köp och sälj, det kan man väl kalla deras avgift då.

Är SEPA det snabbaste sättet till sidor utanför sverige?

Fungerar det alltså så att jag överför pengar som räknas om till euro till tex kraken där jag har ett konto, sen därifrån handlar jag mina btc och för över dem till var jag nu vill föra över dem? Så först vänta 24h på att pengarna ska komma fram till den sidan sen köpa själva btc och skicka iväg dem dit de nu ska? Så hur lång tid snackar vi sammanlagt innan jag har mina btc?
Senast redigerad av Illuzionz 2015-09-17 kl. 12:18.
Citera
2015-09-17, 14:49
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Jag känner bara att jag måste göra ett stort shout-out till gmaxwell, möjligtvis den mest briljanta bitcoin-deven av de alla.

Hans senaste arbete, "Confidential Transactions" är i min mening den mest intressanta kryptoinnovationen sedan Bitcoin själv. CT möjliggör kryptovalutor som döljer innehållet i transaktioner. Ingen utomstående kan alltså se hur mycket du skickar till någon annan. Andra kan verifiera att transaktionen är riktig men kan inte se vad den innehåller. Detta åstadkoms dessutom med relativt lite overhead och utan att förstöra andra viktiga funktioner så som pruning av blockkedjan.

Detta skulle innebära en enorm förbättring av anonymitetstjänster då deras största svaghet i dagsläget är att de läcker information via transaktionsbeloppen. CT går dessutom att kombinera med coinjoin för att dölja både transaktionsbeloppen och destinationen av coins.

Confidential Transactions skulle dock kräva en hard fork för att implementeras direkt i Bitcoin. Planen är vad jag förstår i nuläget att släppa Confidential Transactions via en sidechain till Bitcoin. Men om det någonsin funnits en funktion som motiverat en direkt Hard fork av Bitcoin så är det här det.

För den tekniskt intresserade finns det en förklaring hur det går till här:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1085273.0
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2015-09-17 kl. 14:55.
Citera
2015-09-17, 16:35
Medlem
Citat:
Men under dessa 24h kan ju priset på btc gått upp lite för mycket om man har otur. Fast nuförtiden håller sig den kursen ganska stadig kanske. Sen har safello ingen avgift så som jag har förstått det. De tjänar pengar på skillnaden mellan köp och sälj, det kan man väl kalla deras avgift då.

Är SEPA det snabbaste sättet till sidor utanför sverige?

Fungerar det alltså så att jag överför pengar som räknas om till euro till tex kraken där jag har ett konto, sen därifrån handlar jag mina btc och för över dem till var jag nu vill föra över dem? Så först vänta 24h på att pengarna ska komma fram till den sidan sen köpa själva btc och skicka iväg dem dit de nu ska? Så hur lång tid snackar vi sammanlagt innan jag har mina btc?

Visst kan priset gå ner men det kan lika gärna gå upp.. om du försöker tajma marknaden med dina köp så bör du verkligen använda en riktig börs istället för Safello.. Det är ingen anledning att stanna kvar.

SEPA är snabbaste och kostar ingenting.

Har du super bråttom att göra om SEK till BTC eller vad är grejen? varför kan du inte flytta SEK till kraken och sen växla det mot bitcoins precis innan du ska handla något? då pratar vi minuter och du får det till ett bättre pris än Safello erbjuder. Om du ändå tänkt handla fler gånger i framtiden kan du lika gärna ha lite småväxel hos kraken och alla framtida köp blir billigare.
Citera
2015-09-17, 18:22
Medlem
forwardflashs avatar
Köpte mina första Bitcoins på bt.cx och förde över dom till abraxas för ett par dagar sedan. Pengarna har inte dykt upp i min blockchain än, så jag undrar om jag har gjort något fel? Hur långtid brukar det ta?

Edit: Hade gjort något fel så mina coins låg fortfarande kvar i min wallet på bt.cx
Senast redigerad av forwardflash 2015-09-17 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in