2014-02-20, 14:44
Medlem
MTGOX kommer aldrig öppna.

1.Det finns inga bitcoins kvar.
2.Det finns bitcoins kvar och de köper upp alla för 1/4 av priset och säljer för fullpris på annat sätt och blir dollarmiljardärer.
3.Det finns bitcoins kvar och de tar dem utan att betala 1/4 av priset.

Något av de alternativen är nog troligast just nu.
Citera
2014-02-20, 15:23
Medlem
massepojkens avatar
Är i grunden ett stort Bitcoinfan. Men strulet med bla Mtgox får mig att vackla i tron. Helt klart har ett löjets skimmer spridit sig över Bitcoinhandeln.

Finns flera saker som verkligen stör mig.

På en normalt fungerande marknad så skulle prisskillnader mellan olika exchanges(bitstamp, safello,osv) omedelbart uttnyttjas och priserna skulle justeras. Maken till arbitragemöjligheter har väl världen egentligen aldrig skådat.

Men någon är givetvis väldigt väldigt fel. Att varje enskild exchange rabatteras beroende på sannolikheten att man kan plocka ut de pengar man satt in och eventuellt tjänat är sinnesjukt.

Ingen verkat heller "arba" mellan dessa olika kurser vilket tydligt ger sken av att det egentligen inte existerar en fungerande handel. Är den till stor del manipulerat av starka krafter inom Bitcoinfamiljen?

Tills den dag det kommer en handelsplats/exchange med en mkt hög trovärdighet(tunga namn bakom krävs) så tror jag egentligen inte på en framtid för Bitcoin.

Bitcoin må vara hur spännande som helst och potentialen kan givetvis vara gigantisk. Men så länge det inte finns en helt seriös handelsplats så tycker jag risk/reward idag motsvarar Mtgoxs kurs på ca 150 dollar snarare än 600 på Bitstamp.

Att Bitcoin på pappret handlas på tex Bitstamp för ca 600 dollar känns helt fel. Vilken frisk människa vill köpa till den kursen?

Tills vidare tittar jag intresserat på och kanske kan ett köpläge uppstå framöver.
Senast redigerad av massepojken 2014-02-20 kl. 15:34.
Citera
2014-02-20, 17:37
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
På en normalt fungerande marknad så skulle prisskillnader mellan olika exchanges(bitstamp, safello,osv) omedelbart uttnyttjas och priserna skulle justeras. Maken till arbitragemöjligheter har väl världen egentligen aldrig skådat.
Du tänker faktiskt helt fel. På en normalt fungerande marknad så justeras priser mellan likvärdiga alternativ, inte mellan olika alternativ. Priserna mellan Bitstamp och Mtgox är olika eftersom varan är olika, du är inte lika säker på att du kan få ut dina bitcoins från Mtgox som är du från Bitstamp.

Gällande marknader som är mer lika så jämnar priserna där ut sig över tid, men bitcoin är fortfarande ganska ungt.
Citera
2014-02-20, 17:56
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Du tänker faktiskt helt fel. På en normalt fungerande marknad så justeras priser mellan likvärdiga alternativ, inte mellan olika alternativ. Priserna mellan Bitstamp och Mtgox är olika eftersom varan är olika, du är inte lika säker på att du kan få ut dina bitcoins från Mtgox som är du från Bitstamp.

Gällande marknader som är mer lika så jämnar priserna där ut sig över tid, men bitcoin är fortfarande ganska ungt.

Nja,, helt felaktiga odds idag för att köpa Bitcoin idag enligt mig. Man skall inte bara bedöma riskerna/möjligheterna för Bitcoin utan man skall även bedöma sannoliken att den exchange man väljer är seriös/överlever.

Find, det kan man väl göra, men då skall priserna på Bitcoin se helt annorlunda än vad de gör idag.

Osannolikt dåliga odds säger jag och forsätter vara väldigt skeptisk.
Citera
2014-02-20, 19:40
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Nja,, helt felaktiga odds idag för att köpa Bitcoin idag enligt mig. Man skall inte bara bedöma riskerna/möjligheterna för Bitcoin utan man skall även bedöma sannoliken att den exchange man väljer är seriös/överlever.
Bara om du väljer Mt Gox. Annars kan du ju plocka ut dina coins till valfri wallet, och då spelar det ingen roll ifall just din exchange överlever, såvida inget händer under just de få dagar det tar att föra över pengar.

Att ha bitcoins kvar på en exchange är dumt om man bettar på att bitcoin kommer lyckas långsiktigt. Mt Gox är ett specialfall där du nu kan satsa pengar på deras chans till överlevnad och få rabatt på bitcoins om du har rätt, men på övriga exchanges så är det enbart bitcoin du bettar på.
Citera
2014-02-20, 22:15
Medlem
smakupplevelsens avatar
Var köper jag bitcoins "billigast"? Det skiljer ju sig massa mellan olika sidor.
Citera
2014-02-20, 23:42
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
Var köper jag bitcoins "billigast"? Det skiljer ju sig massa mellan olika sidor.

100$ nu på https://www.mtgox.com/

bara köpa sig så mycket du orkar
Citera
2014-02-21, 00:33
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne

Dock tveksamt om du får ut bitcoinsen, eller dollarn...
Citera
2014-02-21, 07:00
Medlem
smakupplevelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne

Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Dock tveksamt om du får ut bitcoinsen, eller dollarn...

Ja, ok.

På en silkroad liknande sida så står det att växelkursen är 3633.2 kr/btc, hämtad i realtid från coindesk står det, men svenska sidor tar ju närmare 4000 kr/btc. Jag bara undrar varför det skiljer sig så, är skillnaden en "avgift" som sidorna tar i betalt?
Citera
2014-02-21, 07:04
Medlem
blazermannens avatar
Vart kan man köpa bitcoins med mobilen, alltså SMS och få notan i samband med telefonräkningen?? Letat runt men hittar inget konkret..
Citera
2014-02-21, 08:34
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Är i grunden ett stort Bitcoinfan. Men strulet med bla Mtgox får mig att vackla i tron. Helt klart har ett löjets skimmer spridit sig över Bitcoinhandeln.

Finns flera saker som verkligen stör mig.

Men någon är givetvis väldigt väldigt fel. Att varje enskild exchange rabatteras beroende på sannolikheten att man kan plocka ut de pengar man satt in och eventuellt tjänat är sinnesjukt.

Ingen verkat heller "arba" mellan dessa olika kurser vilket tydligt ger sken av att det egentligen inte existerar en fungerande handel. Är den till stor del manipulerat av starka krafter inom Bitcoinfamiljen?

Tills den dag det kommer en handelsplats/exchange med en mkt hög trovärdighet(tunga namn bakom krävs) så tror jag egentligen inte på en framtid för Bitcoin.

Bitcoin må vara hur spännande som helst och potentialen kan givetvis vara gigantisk. Men så länge det inte finns en helt seriös handelsplats så tycker jag risk/reward idag motsvarar Mtgoxs kurs på ca 150 dollar snarare än 600 på Bitstamp.

Att Bitcoin på pappret handlas på tex Bitstamp för ca 600 dollar känns helt fel. Vilken frisk människa vill köpa till den kursen?

Tills vidare tittar jag intresserat på och kanske kan ett köpläge uppstå framöver.

Jag håller med dig om möjligheterna till arbitrage m.m när det gäller många exchange för cryptomynt. Men jag tycker inte att Mtgox som ju ställt in utbetalningarna passar in.

Du skriver: "Ingen verkat heller "arba" mellan dessa olika kurser vilket tydligt ger sken av att det egentligen inte existerar en fungerande handel. " Ja. Precis. Ingen handel alls.

Däremot är möjligheterna hissnande på t ex Cryptsy, ensamt eller i kombination med ett antal mindre liknande exchanges. Jag bara tittar på dem som småhandlare, men här finns alla möjligheter till arbitrage och till olika klassiska varianter av att köpa billigt och sälja dyrt.

'Ekologin' av mer än 50 små currencies med handel gentemot bitcoin skapar alla dessa möjligheter.
Citera
2014-02-21, 09:02
Medlem
Ezels avatar
Inga nyheter från MtGox = Dåliga nyheter från MtGox.
Min gamble att köpa på $370 ser mer och mer knasig ut.
https://www.mtgox.com/img/pdf/20140220-Announcement.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in