Citat:
Ursprungligen postat av
massepojken
Är i grunden ett stort Bitcoinfan. Men strulet med bla Mtgox får mig att vackla i tron. Helt klart har ett löjets skimmer spridit sig över Bitcoinhandeln.
Finns flera saker som verkligen stör mig.
På en normalt fungerande marknad så skulle prisskillnader mellan olika exchanges(bitstamp, safello,osv) omedelbart uttnyttjas och priserna skulle justeras. Maken till arbitragemöjligheter har väl världen egentligen aldrig skådat.
Men någon är givetvis väldigt väldigt fel. Att varje enskild exchange rabatteras beroende på sannolikheten att man kan plocka ut de pengar man satt in och eventuellt tjänat är sinnesjukt.
Ingen verkat heller "arba" mellan dessa olika kurser vilket tydligt ger sken av att det egentligen inte existerar en fungerande handel. Är den till stor del manipulerat av starka krafter inom Bitcoinfamiljen?
Tills den dag det kommer en handelsplats/exchange med en mkt hög trovärdighet(tunga namn bakom krävs) så tror jag egentligen inte på en framtid för Bitcoin.
Bitcoin må vara hur spännande som helst och potentialen kan givetvis vara gigantisk. Men så länge det inte finns en helt seriös handelsplats så tycker jag risk/reward idag motsvarar Mtgoxs kurs på ca 150 dollar snarare än 600 på Bitstamp.
Att Bitcoin på pappret handlas på tex Bitstamp för ca 600 dollar känns helt fel. Vilken frisk människa vill köpa till den kursen?
Tills vidare tittar jag intresserat på och kanske kan ett köpläge uppstå framöver.
Jag håller med dig om möjligheterna till arbitrage m.m när det gäller många exchange för cryptomynt. Men jag tycker inte att Mtgox som ju ställt in utbetalningarna passar in.
Du skriver: "Ingen verkat heller "arba" mellan dessa olika kurser vilket tydligt ger sken av att det egentligen inte existerar en fungerande handel. " Ja. Precis. Ingen handel alls.
Däremot är möjligheterna hissnande på t ex Cryptsy, ensamt eller i kombination med ett antal mindre liknande exchanges. Jag bara tittar på dem som småhandlare, men här finns alla möjligheter till arbitrage och till olika klassiska varianter av att köpa billigt och sälja dyrt.
'Ekologin' av mer än 50 små currencies med handel gentemot bitcoin skapar alla dessa möjligheter.