2013-11-25, 00:39
Medlem
Trillskes avatar
För att vara snäll mot belackarna kan jag tycka att "helt anonymt" borde ändras i trådtiteln. Det blir lite vilseledande, åtminstone i dagsläget.

Jag skulle iof vilja ändra titeln till "välkommen till framtiden - håll i hatten".

Ytterligare en poäng till belackarna också: jag tycker att det är alldeles riktigt att ni vill hindra folk från panikinvesteringar för att tjäna snabba pengar eller att bli spontanrik utan ansträngning. Det är generellt en dålig ide och jag skulle inte säga att bitcoin är ett undantag. Jag kan säga som så att jag med flera begriper något inte ni begriper ännu, och det tycker vi är skitkul. Vi har fått en tjuvtitt rätt in i framtiden. Det gör att vi blir lite allmänt hypade.

Det betyder dock inte att framtiden stavas just bitcoin och precis vad sjutton som helst kan hända med den här kursen och även med den här lösningen i allmänhet. Jag anser att det utan tvekan fortfarande är en helt korrekt investering för den med rätt kyla, rätt intresse och rätt mindset, men inte mer än så.

Mitt egensnickrade bitcointest: Sätt er i situationen att ni får information som inte berör exempelvis den underliggande tekniken. Låt säga en situation där en statsmakt lägger sig i och det kommer på tapeten att amerikaner kanske inte längre ska få köpa bitcoins. Kursen dippar till $180. Säljer ni? Om ja: köp inte.

EDIT: ändrade scenariot då det blev för orealistiskt
Senast redigerad av Trillske 2013-11-25 kl. 00:48.
Citera
2013-11-25, 00:50
Medlem
Såg att någon här (nyligen) var på väg att använda mtgox och vill bara skicka en fet varning.

Läs igenom på nätet/tråden ordentligt, det är i princip omöjligt att få ut pengar den vägen... även om det inte är det du vill idag så kan det vara bra att ha möjligheten framöver.

...och kundsupporten har folk sågat under fotknölarna flera gånger, de är helt bedrövligt hemska. Förstår verkligen inte att de fortfarande är så stora som de är. Personligen tror jag att de kör med "intern fakehandel" för att driva upp sina siffror då de i själva verket är på väg utför...
Citera
2013-11-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Tror du måste hålla isär koncepten lite.

Guld eller Bitcoin som pengar är ju lätta att ersätta. I fallet med guld har det ju redan hänt, vi använder ju inte guld som betalmedel idag, något har ersatt det. Bitcoin kan också ersättas med en annan kryptovaluta.

Om du med "ersätta" menar i positiv bemärkelse att ett gram guld kan bytas ut mot vilket annat gram guld som helst så gäller det även Bitcoin. Till och med i större grad än guld (som ju kan vara olika rent).

Om du med "ersätta" menar förfalska eller ersätta med något annat av mindre värde, så är guld knepigt att förfalska men långt ifrån omöjligt. Bitcoins är vad jag vet omöjliga att förfalska.

Ok såhär tänker jag, Bitcoin kan man ersätta med alla andra digitala identiska valutor t.ex litecoin,feathercoin och eventuellt digitala valutor som kan va bättre än Bitcoin.

Folk kommer alltid vilja köpa fysiskt guld.

Vi använder Bitcoin och guld i huvudsak till samma ändamål och att under 0.5% används till att köpa saker med Bitcoin är det intressanta men frågan är hur länge det kommer vara så.

Jag tror värdet på bitcoin kommer droppa något enormt sedan får vi se om folk fortsätter använda dem till att betala med.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Kul att ni bitcoinentusiaster förespråkar att den ekonomi som ni ofta avskyr ska blanda sig i er kära "oberoende" (haha) bitcoin. Frågan är om bitcoin ens överlever 2013. För lite före nyår kan bli tiden för den ultimata Bitcoin-dumpen men oj vad fåren då kommer bli snopna.

Jo detta kan hända redan nu i veckan återstår att se men det borde börja klia lite i fingrarna på folk som äger en hel del Bitcoins att dumpa när de ligger högt innan de förlorar allt.
Senast redigerad av Yolololz 2013-11-25 kl. 01:08.
Citera
2013-11-25, 01:51
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Jag tror värdet på bitcoin kommer droppa något enormt sedan får vi se om folk fortsätter använda dem till att betala med.
Av vilken anledning?
För vår skull är det roligt att höra input, och för din skull är det nyttigt att tänka på huruvida analysen existerar.

Att bitcoins värde inte har konvergerat för att stanna på $800 kan jag köpa som självklart. Att vi kan gripa ur luften att värdet kommer droppa något enormt förstår jag dock inte.

Citat:
borde börja klia lite i fingrarna på folk som äger en hel del Bitcoins att dumpa när de ligger högt innan de förlorar allt.
Detta har varit sant sedan $15 och risken är oerhört mycket mindre idag (även om det fortfarande självklart är högrisk). Därav den mycket högre värderingen idag.

Av vilken anledning skulle folk dumpa sitt bitcoin-innehav? Såvida de inte har information vi saknar hittar jag ingen anledning alls. BTCs värde är inte i närheten av sin potential. Vad som händer är ju dock att i takt med ökning blir portföljen skev så många vill sälja av delar av innehavet och köpa fiat/guld/en timmerstuga. Detta händer och kommer fortsätta hända till den hypotetiska dag då bitcoin antingen är en normal valuta eller på annat sätt har hittat sin plats i ekonomin.

Jag skulle gjort samma sak själv och räknar kallt med att de flesta med ett riktigt stort innehav är mer pro än mig. Noobs med kliande fingrar sitter och ångrar att de sålde allt vid $15.
Senast redigerad av Trillske 2013-11-25 kl. 02:00.
Citera
2013-11-25, 02:12
Medlem
Man dumpar för man vill få ut riktiga pengar innan bubblan spricker.
Hinner man inte förlorar man.
Det beror på de med stor wallet och när de tror att bubblan kommer spricka.
Citera
2013-11-25, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Av vilken anledning skulle folk dumpa sitt bitcoin-innehav? Såvida de inte har information vi saknar hittar jag ingen anledning alls. BTCs värde är inte i närheten av sin potential. Vad som händer är ju dock att i takt med ökning blir portföljen skev så många vill sälja av delar av innehavet och köpa fiat/guld/en timmerstuga. Detta händer och kommer fortsätta hända till den hypotetiska dag då bitcoin antingen är en normal valuta eller på annat sätt har hittat sin plats i ekonomin.

Jag skulle gjort samma sak själv och räknar kallt med att de flesta med ett riktigt stort innehav är mer pro än mig. Noobs med kliande fingrar sitter och ångrar att de sålde allt vid $15.

En sak som talar både för och emot en snar krasch är att det sannolikt inte finns så många köpare som krävs för att någon ska kunna plocka ut några jätteummor i bitcoin-vinst iaf inte än. Störste ägaren av Bitcoins är väl i teorin värd rätt många miljarder dollar nu men hans bitcoins värde skulle såklart rasa som en sten om den ägaren skulle försöka sälja alla sina coins på kort sikt.
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-11-25 kl. 02:18.
Citera
2013-11-25, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
En sak som talar både för och emot en snar krasch är att det sannolikt inte finns så många köpare som krävs för att någon ska kunna plocka ut några jätteummor i bitcoin-vinst iaf inte än. Störste ägaren av Bitcoins är väl i teorin värd rätt många miljarder dollar nu men hans bitcoins värde skulle såklart rasa som en sten om den ägaren skulle försöka sälja alla sina coins på kort sikt.

Intressant, dock kanske det inte är den största walleten som utlöser krashen utan någon lite mindre som vill hoppa av i tid

Som sagt så är majoriteten av bitcoins något man samlar på och inte använder till betalningar.
Citera
2013-11-25, 02:37
Medlem
Är det någon som har koll på ungefär hur mycket bitcoinnätverket (inklusive miningen) kostar att driva per dygn?
Citera
2013-11-25, 02:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Man dumpar för man vill få ut riktiga pengar innan bubblan spricker.
Hinner man inte förlorar man.
Det beror på de med stor wallet och när de tror att bubblan kommer spricka.
Berätta gärna mer om den där "bubblan" om du nu anser dig ha koll. Korten på bordet så att säga.
Citera
2013-11-25, 04:11
Medlem
Måste ens Wallet vara uppkopplad mot en server och igång hela tiden för att kunna ta emot Bitcoins? Jag använder mig av Electrum och det står Not Connected längst ner till vänster vilket gör mig något orolig. Gör detta någonting eller oroar jag mig i onödan? Är lite skraj för att stänga ner Electrum och gå miste om mina BC.
Citera
2013-11-25, 04:39
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanae
Måste ens Wallet vara uppkopplad mot en server och igång hela tiden för att kunna ta emot Bitcoins? Jag använder mig av Electrum och det står Not Connected längst ner till vänster vilket gör mig något orolig. Gör detta någonting eller oroar jag mig i onödan? Är lite skraj för att stänga ner Electrum och gå miste om mina BC.

Nej, du behöver inte vara uppkopplad hela tiden.
Citera
2013-11-25, 04:44
Medlem
SYLLDs avatar
det jag mena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in