2012-08-08, 14:09
Medlem
greenlungss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Alltså, priserna bara stiger o stiger. När jag köpte mina första bitcoins för typ 3mån sen, kostade dom ~6$ om jag inte minns fel. Nu är dom på typ 10$.

Kommer utvecklingen fortsätta uppåt, eller kommer dom att sjunka? Vad beror detta på? Kan inte mycket om valutor, så har ingen aning om hur allt detta fungerar. Väldigt tacksam om någon förklarar lite för mig

Om du ska handla på SL så har jag förstått att priserna ska anpassa sig efter inflation och därför inte påverkas. Rätta mig om jag har fel.

Priserna höjs och sänks i relation till tillgång och efterfrågan, dvs köpare och säljare. Är det fler köpare än säljare så höjs valutakursen och vise versa. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2012-08-09, 02:23
Medlem
Orkade inte leta i tråden så jag frågar, bitcoinnordic har tydligen en brev tjänst. Man lägger pengarna i kuvert och skickar det till dom med min bitcoin adress som jag vill ha pengarna på. Hur fan kan man vara säker på att de gör det? Är brev-tjänsten safe då det finns inga bevis på att jag skickat pengar till dom etc... Någon som vet något om detta? Är det värdare att gå till banken och göra en deposition istället?

Är sjukt paranoid och därför vill jag inte använda mitt kreditkort..... Hur säkert det än är så vill jag inte
Citera
2012-08-09, 18:39
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lequrwen
Orkade inte leta i tråden så jag frågar, bitcoinnordic har tydligen en brev tjänst. Man lägger pengarna i kuvert och skickar det till dom med min bitcoin adress som jag vill ha pengarna på. Hur fan kan man vara säker på att de gör det? Är brev-tjänsten safe då det finns inga bevis på att jag skickat pengar till dom etc... Någon som vet något om detta? Är det värdare att gå till banken och göra en deposition istället?

Är sjukt paranoid och därför vill jag inte använda mitt kreditkort..... Hur säkert det än är så vill jag inte
Du kan inte vara säker. Du får avgöra ifall du tror att de värderar sitt rykte högre än pengarna du skickar.

Bitcoinnordic verkar dock vara seriösa så jag skulle inte tro att det är något problem. Om anonymitet är viktigt för dig så skulle jag åtminstone prova med en mindre summa.
Citera
2012-08-17, 16:03
Medlem
svampen211s avatar
Tja, när jag ska köpa bitcoints på btc nordic så står det att jag ska välja "Location of receival". Där har jag två alternativ, inom EU eller utanför.. Jag ska föra över pengar till mitt Silk Road konto och vet inte riktigt vilket av alternativen jag ska välja. Sist jag köpte kan jag inte minnas att den informationen behövdes.

Tack på förhand!
Citera
2012-08-17, 16:16
Medlem
riXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Tja, när jag ska köpa bitcoints på btc nordic så står det att jag ska välja "Location of receival". Där har jag två alternativ, inom EU eller utanför.. Jag ska föra över pengar till mitt Silk Road konto och vet inte riktigt vilket av alternativen jag ska välja. Sist jag köpte kan jag inte minnas att den informationen behövdes.

Tack på förhand!

Jag antar att du befinner dig i Sverige, då ska du välja "inom EU", och moms tillkommer på priset.
Citera
2012-08-18, 12:17
Medlem
Roskans avatar
om jag vill få ut bitcoin till riktiga pengar, alltså överföra dom till mitt bankkonto. Går detta att göra i t.ex mt.Gox?
Citera
2012-08-19, 00:40
Medlem
Dexter007s avatar
Är det nu man ska köpa så många man kan eller? Verkar stiga bra, men jag har ingen koll på ekonomi alls, så om någon kunnig kanske kunde fylla på lite skulle det vara grymt!
Citera
2012-08-19, 16:21
Medlem
pajjpens avatar
Någon som vet varför adressen på mtgox hemsida inte stämmer överens med adressen man får upp när man söker efter banken med hjälp av deras SWIFT nummer? Inte så sugen att sätta över pengar på fel konto
Citera
2012-08-20, 19:57
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Nu händer det grejer. BitInstant har just sagt att man snart (6-8 veckor) släpper ett internationellt kreditkort som går att ladda på med en QR-kod direkt på kortet. Man kan alltså skicka Bitcoins direkt till kortet och sedan ta ut SEK i en bankomat eller betala med kortet direkt i affären. Kortet denomineras i USD och avgiften varierar för olika länder så det är lite oklart vad det kommer kosta i Sverige. Men det verkar hamna strax över Mt Gox (1% avgift för BTC till USD är det sagt, fast kostnad för uttag så det lönar sig med större summor och sedan tillkommer bankens avgift för USD till SEK men den tillkommer ju vid Mt Gox också).

Så här ser det ut:
https://www.dropbox.com/s/zhwf9babml82qx5/Layout_BitInstant_Card.png?m

Detta borde vara något för de som minar.

I övrigt så gör det här bitcoin till en stark konkurrent till Western Union. I USA kan man redan köpa Bitcoins till valfri adress på 7/11 och Walmart genom Bitinstant. Så har du en bekant som är ute och reser så kan du ge honom pengar ögonblickligen till hyfsat låg kostnad var i världen han än är. Det borde även vara något för de som vill kunna skicka pengar till släktingar utomlands, vilket är vanligt till exempelvis Afrika och Indien.

Om man gillar att resa så kan man ju dessutom skaffa en "Brain Wallet" och gå omkring med obegränsade tillgångar på sig, och ladda på kortet allteftersom det behövs. Möjligheterna är stora.

Mer info:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=101838.0
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2012-08-20 kl. 20:00.
Citera
2012-08-20, 20:53
Medlem
Sockerbits avatar
Jävlar, jag blev nästan rädd för att BitCoin skulle tappa allt värde iomed helgens krash. För de som inte visste det redan så kraschade värdet med typ 50% på typ två dagar, från 15 dollar till strax under 8. Just nu ligger det strax under 10.

Rekordstora värden såldes även, runt 5 miljoner dollar över helgen. Pelarna indikerar mängden som såldes i dollar och färgen i fall priset gick upp eller ner.

Fast nu blev jag helt plötsligt mycket gladare. Detta är helt klart en av de största grejerna som skulle kunna hända BitCoin. Vilken idiot som helst skulle kunna fatta detta systemet. Bara att logga in på din "bank" (typ Mt. Gox) skicka över pengarna till adressen och så är det klart. Kommer helt klart ge BTC mer trovärdighet och användningsområdena kommer explodera.

Jag skulle dock vara mycket försiktig med att lägga för mycket pengar dessa korten och var man använder dom. Kopierar man magnetremsan så kan man göra fungerande kopior som kan användas hur som helst. Skimning har varit ett rätt stort problem de senaste åren, dock såg jag på Aktuellt för ett par dagar sedan att iomed att butiker har gått över till att scanna chipen istället för magnetremsan så det nästan helt försvunnit i Sverige. Fast utomlands så kan det fortfarande finnas en del lömska tjyvar.

Jävlar asså, för varje dag man följer BitCoin ju mer blir man övertygad om att man lever i en William Gibson roman. Det är fan svårt att vara pessimist numera.
Senast redigerad av Sockerbit 2012-08-20 kl. 21:49.
Citera
2012-08-20, 21:25
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Man sparar givetvis de Bitcoins man vill ha med sig i sin Android-telefon. Sedan när man vill spendera dem så scanar man QR-koden på kortet och väntar 10 minuter så är de redo att användas. Då slipper man statens inflation också. Nu när någon frågar var man kan använda Bitcoin så är svaret: överallt.

Angående kraschen, "Bitcoin savings and trust" är ett pyramidspel som har pågått ett tag och som denominerats i Bitcoin. Det är ett uppenbart pyramidspel då man utlovat 7% ränta i veckan, och det har blivit allt för stort. Det stängde i alla fall ner i helgen och personen bakom sa att han skulle börja med utbetalningar till de som han är skyldig pengar nu i veckan (läs: nu sticker jag med era pengar). Då han verkade ansvara över åtminstone 500.000 BTC och började röra på dessa i blockkedjan så sjönk priset antingen i och med att han sålde av BTC eller i och med att andra förväntade sig att han skulle göra det. Det är fortfarande oklart vad som har hänt eller kommer hända så förvänta dig mer drama och volatilitet de närmsta dagarna. Popcorn är gott.

Den här tråden är ganska intressant. Ungefär halvvägs in så börjar konversationen från i helgen:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=94675.0
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2012-08-20 kl. 21:36.
Citera
2012-08-21, 20:24
Medlem
Eddie.Hs avatar
Det fina med BTC är ju de ostabila vågorna i konjukturen pga. att det är en så pass ny valuta. Nyligen sköt värdet i taket och föll sedan platt några dagar senare. En god ide om man handlar droger på SR eller så är att stocka upp och handla när värdet är riktigt högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in