2013-04-19, 22:38
Medlem
sharkbaits avatar
Undrar om det någonsin kommer klättra upp till ~265 igen eller om det kommer stabiliseras runt nuvarande värde detta år.
Citera
2013-04-19, 22:45
Medlem
http://www.idg.se/2.1085/1.503455/sa-graver-kapade-datorer-pengar?articleRenderMode=listpostings
Som sagt Trojanvaluta.
Citera
2013-04-19, 23:23
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
http://www.idg.se/2.1085/1.503455/sa-graver-kapade-datorer-pengar?articleRenderMode=listpostings
Som sagt Trojanvaluta.

Ja, kapade datorer gräver pengar. Det har fler som har nätbank fått erfara. Så SEK är en Trojanvaluta?
Citera
2013-04-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Ja, kapade datorer gräver pengar. Det har fler som har nätbank fått erfara. Så SEK är en Trojanvaluta?
Nej.
Citera
2013-04-19, 23:39
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Hade tur som fan! Köpte Bitcoins för 3000:- när de låg nästan som lägst. Efter att transaktionen genomfördes har det bara ökat och ökat. Snart fördubblats i värde! Kommer nog mest låta dem ligga, handla lite på silkroad när jag känner för det - stiger de tillräckligt mycket i värde blir det ju i praktiken som att handla gratis. "Sätt in 3000, få 6000 extra att handla för. Du kan ta ut dina ursprungliga 3000 senare om du känner för det".

För alla som tycker det här hört lätt ut: Mesta jag har förlorat på 1 handel är ungefär 7000 SEK. Det tog fler dagar med handel för å tjäna in det.
Citera
2013-04-20, 14:35
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
varför vill bitcoin-qt ha en avgift när man skickar skitsummor och hur får man bort den avgiften?
Avgiften går till de som minar (alltså de som gör bitcointransaktioner säkra). Idag finansieras transaktioner främst genom inflation, men eftersom inflationen kommer avta med tiden så är tanken att mining enbart kommer finansieras med transaktionsavgifter i framtiden. Avgiften är tänkt att vara minimal, men eftersom bitcoinkursen stigit så mycket på sista tiden så har det blivit dyrare än tänkt.

I dagsläget så behövs inte avgiften för att finansiera nätverket. Dock behövs den för att undvika spam i blockkedjan. Alla transaktioner har en viss prioritet, och en av faktorerna för att beräkna prioriteten är hur länge sedan coinsen spenderades sist. Detta för att undvika att en person skickar bitcoins till sig själv om och om igen som en attack mot nätverket.

Jag tror det finns någon inställning i klienten som tar bort avgiften, men jag vet inte var den ligger då jag inte använt klienten på länge. Dock så bör du veta att om du tar bort den så finns det risk att det tar längre tid för din transaktion att bekräftas.
Citera
2013-04-20, 14:56
Medlem
ravnats avatar
Kan ingen mod ta bort "... Helt anonymt!" i trådtiteln. Är ju minst sagt missvisande även om btc helt klart underlättar (psuedo)-anonyma transaktioner.
Citera
2013-04-20, 14:57
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Avgiften går till de som minar (alltså de som gör bitcointransaktioner säkra). Idag finansieras transaktioner främst genom inflation, men eftersom inflationen kommer avta med tiden så är tanken att mining enbart kommer finansieras med transaktionsavgifter i framtiden. Avgiften är tänkt att vara minimal, men eftersom bitcoinkursen stigit så mycket på sista tiden så har det blivit dyrare än tänkt.

I dagsläget så behövs inte avgiften för att finansiera nätverket. Dock behövs den för att undvika spam i blockkedjan. Alla transaktioner har en viss prioritet, och en av faktorerna för att beräkna prioriteten är hur länge sedan coinsen spenderades sist. Detta för att undvika att en person skickar bitcoins till sig själv om och om igen som en attack mot nätverket.

Jag tror det finns någon inställning i klienten som tar bort avgiften, men jag vet inte var den ligger då jag inte använt klienten på länge. Dock så bör du veta att om du tar bort den så finns det risk att det tar längre tid för din transaktion att bekräftas.
Är det värt att börja med mining från min egen dator, alltså den jag använder själv. Och hur är det om man har en ostabil internet lina, Blir disconnectad till & från vilket leder till att jag måste starta om routern för att få det att fungera igen.

Tänker om jag skulle köra i pool med andra, hur snabbt får jag ihop till en coin ex? Och blir elräkningen chock hög eller skiljer det en hundring i månaden kanske?

Väldigt nyfiken på detta med mining, men känns lite komplicerat för min smak, men går det fort att få ihop bitcoins är det ju helt klart värt det.
Citera
2013-04-20, 15:14
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Är det värt att börja med mining från min egen dator, alltså den jag använder själv. Och hur är det om man har en ostabil internet lina, Blir disconnectad till & från vilket leder till att jag måste starta om routern för att få det att fungera igen.

Tänker om jag skulle köra i pool med andra, hur snabbt får jag ihop till en coin ex? Och blir elräkningen chock hög eller skiljer det en hundring i månaden kanske?

Väldigt nyfiken på detta med mining, men känns lite komplicerat för min smak, men går det fort att få ihop bitcoins är det ju helt klart värt det.
Det enkla svaret är att det inte är värt det.

Men vill du räkna på det så har du verktyg för det här. Lönsamheten beror på vilket grafikkort du har. Här kan du se hur många Mhash/s du får med olika grafikkort:
https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Stoppa in värdet för ditt grafikkort här så ser du hur många bitcoins du kommer få:
http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator

Ett av de bästa korten (700 Mhash/s) ger ca 0.04 BTC om dagen.
Citera
2013-04-20, 15:41
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski

0,04 BTC skulle ju vara (4,73 U.S. dollars = 30,9336333 Swedish kronor)

Vet inte vad en sådan dator drar igång men säg 500 watt?

12 kwh = Knappt 11 kr (hur påverkas nätavgiften? Kanske är över 12 kr med den? Även vid 15 hade det ju varit dubbla pengarna tillbaka dock. Å andra sidan om man behöver köpa datorn man kör på så 15*365 = 5475 ... Och beräkningskapaciteten ökar snabbt så om ett år får du gissningsvis inga 15 kr per dag i vinst (beror ju på hur kursen på dem utvecklas med.))

När jag kollade på det tidigare med möjligen fel elpriser verkade det ju vara rätt kraftigt värt, även om det inte var vad jag förväntade mig.

Vet inget om nätverkskapacitet dock.

Imho är det skillnad på att köpa ett grafikkort man ändå vill ha för att kunna spela på men låta det jobba dubbelt och att köpa grejer bara för att minea med.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-04-20 kl. 15:45.
Citera
2013-04-20, 16:15
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
0,04 BTC skulle ju vara (4,73 U.S. dollars = 30,9336333 Swedish kronor)

Vet inte vad en sådan dator drar igång men säg 500 watt?

12 kwh = Knappt 11 kr (hur påverkas nätavgiften? Kanske är över 12 kr med den? Även vid 15 hade det ju varit dubbla pengarna tillbaka dock. Å andra sidan om man behöver köpa datorn man kör på så 15*365 = 5475 ... Och beräkningskapaciteten ökar snabbt så om ett år får du gissningsvis inga 15 kr per dag i vinst (beror ju på hur kursen på dem utvecklas med.))

När jag kollade på det tidigare med möjligen fel elpriser verkade det ju vara rätt kraftigt värt, även om det inte var vad jag förväntade mig.

Vet inget om nätverkskapacitet dock.

Imho är det skillnad på att köpa ett grafikkort man ändå vill ha för att kunna spela på men låta det jobba dubbelt och att köpa grejer bara för att minea med.
Energiförbrukningen för korten finns med i min första länk också. Det kort jag tog som exempel (ATI 5970) förbrukar 294 W vid mining, alltså bara kortet.

Dessutom har man jämförelser för Mhash/energiförbrukning på wikin, så det är relativt enkelt att se vilka kort som är mest prisvärda.

Här är en mer avancerad lönsamhetskalkylator jag hittade där man kan skriva in kostnad för elen och hårdvara också:
http://www.bitcoinx.com/profit/
Citera
2013-04-20, 16:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Energiförbrukningen för korten finns med i min första länk också. Det kort jag tog som exempel (ATI 5970) förbrukar 294 W vid mining, alltså bara kortet.

Dessutom har man jämförelser för Mhash/energiförbrukning på wikin, så det är relativt enkelt att se vilka kort som är mest prisvärda.

Här är en mer avancerad lönsamhetskalkylator jag hittade där man kan skriva in kostnad för elen och hårdvara också:
http://www.bitcoinx.com/profit/
Jag har också sett bättre som har länkats i tråden förut. Men nu fick jag nöja mig med den du postade och den gav ju de resultat du sade för den prestanda du nämnde.

Strömförbrukning och vilket kort det rörde sig om hade jag ingen koll på. 500 watt var ju mest att dra till med något, sedan har man ju annat i datorn med och inte 100% effektiva nätaggregat. Om datorn bara används för mining kan man ju rimligtvis bygga en dator som inte drar så mycket till annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in