2013-04-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är inte självklart alls, det finns ingen central punkt.

.

Har jeg forstått det riktig så er det transaksjons-lista som finnes i block-chain, som er lagret på alle maskiner rundt om i p2p-verden. Retten til å bruke pengene ligger i den enkeltes wallet (fil på pc) i form av private nøkler som må matche de offenlige nøklene.
Citera
2013-04-14, 14:13
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeeeemil
Har jeg forstått det riktig så er det transaksjons-lista som finnes i block-chain, som er lagret på alle maskiner rundt om i p2p-verden. Retten til å bruke pengene ligger i den enkeltes wallet (fil på pc) i form av private nøkler som må matche de offenlige nøklene.
Precis.

Alla transaktioner ligger i block, och blocken är skapade på så sätt att du inte kan ändra ett block utan att också göra alla efterföljande block ogiltiga. Eftersom det krävs massiva mängder datorkraft för att skapa ett block så vet du att en transaktion som ligger i ett block tillräckligt långt bak i tiden är oåterkallelig (6 block bak är den generella regeln men detta är verkligen overkill för vanliga transaktioner).

På så sätt har man löst "double spend"-problemet. Blockkedjan är ett sätt att komma överens om ordningen för transaktioner. Utan blockkedjan skulle jag kunna försöka spendera samma bitcoin till olika personer. Olika noder i nätverket skulle kunna få olika versioner av transaktionen och det skulle vara omöjligt att komma överens om vilken transaktion som gäller på ett säkert sätt. Med blockkedjan vet man att den transaktion som slutligen hamnar i ett block är den som gäller, ingen annan.
Citera
2013-04-14, 14:17
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Diskussionen här är vanligtvis väldigt västinriktad. Men tänk er att ni över huvud taget inte hade tillgång till ett bankkonto (vilket är fallet för halva jordens befolkning). Vilka problem skulle Bitcoin lösa då?

Här är två bra artiklar angående Bitcoins potential i Afrika:

http://www.ictworks.org/news/2013/04/08/bitcoins-could-bring-truly-mobile-banking-to-africa/

http://blog.nyaruka.com/bitcoins-bottom-billion-why-the-developing-world-may-be-bitcoins-biggest-customers

Tror du att det skulle finnas potential i att dra igång startups som riktar sig mot den här marknaden? Typ bli Afrikas ebay eller något sånt.
Citera
2013-04-14, 14:23
Medlem
sharkbaits avatar
Om vi ska summera lite:
Från en stabil kurs kom en enorm klättring och sedan en krasch.

Kort och gott:

Vad händer nu?
Varför dök plötsligt kursen under några få timmar?
Citera
2013-04-14, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Om vi ska summera lite:

Kort och gott:

Vad händer nu?
Bitcoins kommer att ligga på detta pris under det kommande året, iom att 100 000 nya bitcoins har kommit in i systemet.

För att två killar sålde 60.000 btcs, vilket skapade panik som gjorde att jättemånga andra sålde. --> lägre pris
Citera
2013-04-14, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleDolanPls
Bitcoins kommer att ligga på detta pris under det kommande året, iom att 100 000 nya bitcoins har kommit in i systemet.

För att två killar sålde 60.000 btcs, vilket skapade panik som gjorde att jättemånga andra sålde. --> lägre pris

Länk? Väldigt bra om de som hamstrat stora mängder säljer ut sina innehav så att valutan får spridning på fler händer.
Citera
2013-04-14, 14:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Om vi ska summera lite:

Kort och gott:

Vad händer nu?

Räkna med fortsatt stora slag upp och nedåt. Det kommer påverkas av spekulation, kriser i omvärlden som t.ex. Cypern och hur användabara bitcoins utvecklas till att bli, t.ex. hur många som accepterar bitcoins som betalmedel.

.
Citera
2013-04-14, 14:56
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyEndings
Tror du att det skulle finnas potential i att dra igång startups som riktar sig mot den här marknaden? Typ bli Afrikas ebay eller något sånt.
Det tror jag definitivt. Det är en gigantisk potentiell marknad att möjliggöra handel på avstånd för 3:e världen. Bankerna har försökt i år utan att lyckas.

Jag läste följande artikel från mises.se idag. Där kom de med ett intressant argument att ju mer komplicerad produktionen i ett samhälle är, desto svårare blir det att byta betalmedel. Därför borde bitcoin ha mest potential i de simplare samhällena som exempelvis Afrika. Om man dessutom saknar VISA-kort och kortterminaler så bör en övergång från kontanter till bitcoin till och med vara billigare än en övergång från kontanter till VISA-kort.
Citera
2013-04-14, 15:27
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det tror jag definitivt. Det är en gigantisk potentiell marknad att möjliggöra handel på avstånd för 3:e världen. Bankerna har försökt i år utan att lyckas.

Jag läste följande artikel från mises.se idag. Där kom de med ett intressant argument att ju mer komplicerad produktionen i ett samhälle är, desto svårare blir det att byta betalmedel. Därför borde bitcoin ha mest potential i de simplare samhällena som exempelvis Afrika. Om man dessutom saknar VISA-kort och kortterminaler så bör en övergång från kontanter till bitcoin till och med vara billigare än en övergång från kontanter till VISA-kort.

Har för mig att äldre/enklare mobiltelefoner, "dumbphones", är vanliga i Afrika. Så man skulle ju behöva ta fram en Bitcoin-betallösning som funkar via SMS?
Citera
2013-04-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleDolanPls

Glöm det

200+ igen innan juni.

Sanna mina ord.
Citera
2013-04-14, 15:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyEndings
Har för mig att äldre/enklare mobiltelefoner, "dumbphones", är vanliga i Afrika. Så man skulle ju behöva ta fram en Bitcoin-betallösning som funkar via SMS?

Jag har inte koll på läget i Afrika men väl i andra fattiga delar av världen och min bild är att det inte kommer vara ett problem. Det finns idag mycket billiga smartphones och paddor från Kina.

.
Citera
2013-04-14, 15:36
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har inte koll på läget i Afrika men väl i andra fattiga delar av världen och min bild är att det inte kommer vara ett problem. Det finns idag mycket billiga smartphones och paddor från Kina.

.

Låter mycket intressant då jag själv jobbar med utveckling. Någon som känner sig manad att dra igång något? PMa gärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in