Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag spekulerar ja, inget fel med det. Jag har sagt det explicit i tråden också. Jag spekulerar i bitcoins framtid. Jag anser att bitcoins egenskaper (syftar främst på deflationär, psuedonym, låga transaktionskostnader) gör den överlägsen alla andra alternativ som valuta, och att dessa egenskaper oundvikligen kommer innebära att bitcoin tar över mer och mer marknadsandelar från andra valutor.
Spekulation innebär inte nödvändigtvis att minst en måste förlora. Spekulation går ut på att gissa framtiden. De som har rätt vinner, och de som har fel förlorar. Spekulation skapar nytta i form av prisinformation, och de som är bättre än andra på att ge korrekt information om framtiden vinner. Om jag har rätt angående bitcoins framtid så kommer jag och alla andra som spekulerat likartat att vinna. Nu har jag en något längre tidshorisont än de flesta spekulanter verkar ha dock, men principen finns där.
Saken är den att du verkar vlija att andra skall värdera en valuta efter principer du själv inte vill använda dig av. Hur kan du ens argumentera för att någon annan skall göra tvärt emot vad du gör och varför skulle de ha något intresse av att köpa BitCoins av dig om de vet att du endast är där för att pricka in ett par dalar och toppar för att göra pengar? Sedan tror jag du saknar någon ekonomisk utbildning, läs nationalekonomi och återkom. Där får du lära dig lite om valutor och hur de fungerar på en marknad.
Citat:
För det första har du uppenbart fel. Folk handlar med Bitcoin idag, och alla bitcoinmarknader växer snabbare än deras fiatmotparter. Det är alltså inte alls orimligt att folk skulle vilja handla med BTC, eftersom de redan gör det. Det är däremot väldigt orimligt att hävda motsatsen.
Du själv erkänner att du spekulerar och då verkar vara med på att det finns andra som gör detta. De som bedriver handel med BitCoins har knappast något intresse av att kursen går upp eller ner då de
får in och
ger ut BitCoins i takt med att de bedriver handel. För dem är det tvärt om ett problem ifall deras valuta plötsligt blir värd det dubbla då deras kunder kan välja att sälja BitCoin och köpa vad det än är som säljs för pengar och få lite över. Fundamenten för att få valutan att fungera förstörs när du spekulerar i den.
Citat:
I övrigt, om du köpt och sålt bitcoins vid två helt slumpmässiga tillfällen så har du i en stor majoritet av fallen gjort en jävligt bra affär. Väntevärdet av att köpa bitcoins har slagit alla index. Om du inte är priskänslig och kan filtrera bort volatiliteten så har bitcoin åtminstone hittills varit en väldigt attraktiv valuta. Jag anser också att ju fler som accepterar bitcoin, desto lägre kommer volatiliteten bli, vilket öppnar upp användningsområden för andra. Vi får se, för att den här kraschen ska bli lika stor procentuellt som den 2011 så måste bitcoin sjunka till <$20 och stanna där i några månader. Om det inte sker så är bitcoin mindre volatil nu än för två år sedan. Jag tror det kommer fortsätta så, att varje svängning upp och ner blir mindre och mindre procentuellt, vilket bör öppna upp bitcoin för mer och mer vardagliga transaktioner. Om jag har rätt får framtiden utvisa.
Jasså, du menar att en valuta som faller i pris med 40% på under 24 timmar är stabil? Nu är din argumentation på en nivå där jag är övertygad om att du vinner över mig.