2013-03-24, 20:06
Medlem
professor_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
Herregud, den har ju fan fördubblats på nån vecka. från 200 till 420... helt sanslöst. Dessutom så har jag för mig att den kosta typ 100kr första gången jag kolla för några månader sedan..
Får pengar imorgon så känns som man får köpa lite då kanske.

Finns de chans att den sjunker igen?
Vad beror inflationen på och vem/vad är de som styr den?

Det finns alltid en risk att den sjunker igen, men jag tror den har haft sin svacka för den här gången och kommer växa. Jag slår vad om att den är uppe i minst $75 inom en vecka, men jag skulle inte heller bli förvånad om den kom upp i $80...

Priset på BTC beror på tillgång och efterfrågan. Antagligen har BTC:n växt så mycket för att folk har blivit medvetna om det här med bitcoins och silkroad nu.

Som någon nämnde är inflationen konstant, det skapas 25BTC var 2016:e block, ungefär var tionde minut. Den nya efterfrågan är högre än så och därför går priset upp.

Det oroväckande är att 75% av alla bitcoins hoardas och drar upp priset. Skulle dessa säljas skulle vi råka ut för en slags "inflation".
Citera
2013-03-25, 06:07
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Som någon nämnde är inflationen konstant, det skapas 25BTC var 2016:e block, ungefär var tionde minut. Den nya efterfrågan är högre än så och därför går priset upp.
Du har missförstått detta. Det skapas 25 BTC varje block ungefär var 10e minut. Var 2016e block så justeras svårighetsgraden för att skapa nya block.

Så inflation ligger just nu på ca 12 procent årligen och avtar.
Citera
2013-03-25, 11:05
Medlem
professor_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Du har missförstått detta. Det skapas 25 BTC varje block ungefär var 10e minut. Var 2016e block så justeras svårighetsgraden för att skapa nya block.

Så inflation ligger just nu på ca 12 procent årligen och avtar.

Hoppsan, jag var skev när jag skrev, du har förstås rätt. Men 25BTC vart tionde minut var det väsentliga iallafall.
Citera
2013-03-25, 12:46
Medlem
Måste man köpa en hel BTC?
Vill handla en pryl för 300 SEK, kan jag köpa då 0.75 BTC och komma loss enkelt.

Billigaste sidan för den summan? (måste vara framme denna veckan).
Citera
2013-03-25, 15:12
Medlem
Undrar också det här, om man ska köpa något som kostar t.ex. 1,10. Kan man köpa denna BTC exakt eller måste jag köpa 2 hela för att sen handla och ha kvar det lilla som blir över? BTC är ju rätt dyra nu så skulle helst inte vilja ha några kvar i nuläget då det antagligen kommer sjunka igen och då går jag ju back...
Citera
2013-03-25, 15:26
Medlem
Man måste inte köpa hela BTC. Det går bra att köpa 0.5 BTC, eller 0.0032423 BTC om man så vill. Tänk dock på att det kan tillkoma lite transaktionsavgifter när ni flyttar på era bitcoins. Säkrast är att köpa lite mer än vad som behövs.
Citera
2013-03-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunstigjunker
Man måste inte köpa hela BTC. Det går bra att köpa 0.5 BTC, eller 0.0032423 BTC om man så vill. Tänk dock på att det kan tillkoma lite transaktionsavgifter när ni flyttar på era bitcoins. Säkrast är att köpa lite mer än vad som behövs.

Aha då förstår jag. Tack så mycket för infon! Någon sida du rekommenderar för att handla BTC snabbt och smidigt för att sen föra över utan några stora kostnader?
Citera
2013-03-25, 16:45
Medlem
Nazipolizeis avatar
Okey men då ska man med andra ord köpa så många bitcoins som ekonomin tillåter idag då!
Aldrig gjort det förut, något spec jag måste tänka på? Finns de bara en sida man kan göra de? Om inte annat finns det någon som är "bäst" ?
Citera
2013-03-25, 19:02
Medlem
usb3s avatar
Då många har frågat hur man köper Bitcoin billigast och enklast så kan jag rekommendera https://www.bitstamp.net/ . Tar en dag att flytta över pengar med SEPA (överföring inom EU) och behövs ingen passkopia eller liknande.
Citera
2013-03-25, 19:50
Medlem
Har bestämt mig att köpa från btcx.se och finns ju några olika alternativ på hur man betalar dem. Ett av alternativen är Forex Bank / Kontanter och tänkte att det här verka rätt smidigt då jag har nära till Forex samt slipper jag gå ut med mitt bankkonto. Men hur funkar detta? Har valt alternativet och gått vidare och då får man veta clearingnummer osv. men ingenting hur man betalar kontant... Står något om enkronor man fattar inget
Citera
2013-03-25, 20:16
Medlem
gomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amoamo
Hoppas inte bubblan spricker..

Pump & dump
http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/max-keisers-pump-and-dump-och-bitcoin.html
Citera
2013-03-25, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av isakk2
Har bestämt mig att köpa från btcx.se och finns ju några olika alternativ på hur man betalar dem. Ett av alternativen är Forex Bank / Kontanter och tänkte att det här verka rätt smidigt då jag har nära till Forex samt slipper jag gå ut med mitt bankkonto. Men hur funkar detta? Har valt alternativet och gått vidare och då får man veta clearingnummer osv. men ingenting hur man betalar kontant... Står något om enkronor man fattar inget

Western union kan du betala till vanliga kontonr med clearingnr. du går inte med cash i handen, ingen legitimationskontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in