2011-02-10, 01:45
Medlem
För er som missade dokumentären finns den nu uppe på svtplay.
http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning
Citera
2011-02-10, 01:55
Medlem
foppatoffel.s avatar
Dom får 120 kr/timmen för att skala bananer. Det är bättre än de möjligheter som finns i Sverige, finns få jobb som ger bättre betalt än 105 kr/timmen i Sverige för en 19-åring. Så ett par grismånader i Norge och skala bananer så slipper dom ta studelån och kan göra massa positiva saker för pengarna.
Citera
2011-02-10, 02:02
Medlem
Alligator_Gundes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag missade dokumentären på tv.

Vad används de skalade bananerna till? Vilka är kunderna??

Till de norrmän som inte orkar skala själva.
Citera
2011-02-10, 02:03
Medlem
Jag skulle kunna skala bananer för 120nok/tim,men vad är det för jävla råttbo
dom bodde i? Nicklas(?)hyresvärden måste flina stort när han kollar sitt bankkonto..
Citera
2011-02-10, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Dom får 120 kr/timmen för att skala bananer. Det är bättre än de möjligheter som finns i Sverige, finns få jobb som ger bättre betalt än 105 kr/timmen i Sverige för en 19-åring. Så ett par grismånader i Norge och skala bananer så slipper dom ta studelån och kan göra massa positiva saker för pengarna.
Det man bör sätta i störst perspektiv är att man gör inte det för att få mer betalt. Man gör det för man VILL jobba. Dom får betydligt mer där än dom får på akassa och FAS-3 i Sverige.

Det är inte konstigt människor utvandrar från Sverige med 25% ungdomsarbetslöshet. Samtidigt har man rekord-invandring. Det går inte ihop. Det har blivit en fel-prioritering. Och det är faktiskt jävligt sorgligt.

Står man för ökad invandring så står man för ökad arbetslöshet.
Senast redigerad av Northling 2011-02-10 kl. 02:22.
Citera
2011-02-10, 03:15
Medlem
B´stards avatar
Det är Banos, ett bananpålägg, som de sitter och skalar banan till http://thehellofhannastacia.blogspot...ala-banan.html

Och ang. Degerfors, herregud va puckade vänsterpolitikerna måste vara! "Det är sånt go i Degerfors!"
Eh, nej, det är för att det inte finns nåt att göra där som man lyckats skaka fram så många fotbollsspelare och musiker.

Kommunens övertagande av bidragskostnader är ju just för att få fart på slöfockarna i bruksorterna, nu kan de inte suga på statens tutte längre! Nu kan de skrika "vi flytt int" hur mycket de vill

Den gamle fackgubben eller fabrikschefen eller vad han han nu hade haft för position "säljer de mycket till kineserna så får många jobb" yeah right, de säljer väl mer än någonsin - och ändå jobbar bara en bråkdel där mot storhetstiden...

Norge har ju f.ö sina egna "Degerfors", även om de nu har råd att hålla igång sin glesbygd med oljepengar.
Citera
2011-02-10, 08:58
Medlem
Är du stolt nu Fredrik Reinfeldt????

27% ungdomsarbetslöshet och du fortsätter med din arbetskraftinv. av outbildade.

Skäms på dej din landsförrädare....
Citera
2011-02-10, 09:23
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Det man bör sätta i störst perspektiv är att man gör inte det för att få mer betalt. Man gör det för man VILL jobba. Dom får betydligt mer där än dom får på akassa och FAS-3 i Sverige.

Det är inte konstigt människor utvandrar från Sverige med 25% ungdomsarbetslöshet. Samtidigt har man rekord-invandring. Det går inte ihop. Det har blivit en fel-prioritering. Och det är faktiskt jävligt sorgligt.

Står man för ökad invandring så står man för ökad arbetslöshet.

Det finns en lösning på problemet, du jag, din mamma, min mormor och alla politiker vet det - men ingen vågar stå för det; stoppa invandringen.
Citera
2011-02-10, 11:12
Medlem
uniforms avatar
Jag bor själv i Norge och vet några som jobbar/har jobbat med att skala banan.
Inget höjdarjobb kanske.

Jag har haft lite blandade jobb men jag måste säga att det helt klart är en myt att det är superlätt att få jobb som man tjänar massa pengar på. Jobbade som säljare och hade riktigt dåligt betalt, satt i kassa på matbutik och tjänade cirka 170 SEK i timman. Hade bäst betalt som fotograf då jag tjänade 230 SEK i timman..

Norge handlar mest om tur och kontakter, det är inget enkelt land..
Citera
2011-02-10, 11:28
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniform
Jag har haft lite blandade jobb men jag måste säga att det helt klart är en myt att det är superlätt att få jobb som man tjänar massa pengar på. Jobbade som säljare och hade riktigt dåligt betalt, satt i kassa på matbutik och tjänade cirka 170 SEK i timman.

Tycker du det är dåligt? Det är mer än man får i Sverige.
Citera
2011-02-10, 11:31
Bannlyst
Citat:
Inget höjdarjobb kanske.

Jag har haft lite blandade jobb men jag måste säga att det helt klart är en myt att det är superlätt att få jobb som man tjänar massa pengar på. Jobbade som säljare och hade riktigt dåligt betalt, satt i kassa på matbutik och tjänade cirka 170 SEK i timman. Hade bäst betalt som fotograf då jag tjänade 230 SEK i timman..

Haha OT: Älskar din bild!

Det säkerligen inte lätt att få jobb som någonting. Det är bara kontakter som gäller.
Citera
2011-02-10, 11:33
Medlem
unclefloyds avatar
Citat:
Inget höjdarjobb kanske.

Visst är det så.

Det är inte synd om svenskar i Oslo, oavsett om de bor på Svenska föreningen med bananfinansierade pengar. Folk väljer det och det är bra.

Svenska föreningen är ett stort skämt. Det gick, under mina år i Oslo, mycket rykten. Bl. a. att förra innehavaren stack till Sydamerika med en större summa av föreningens pengar. Har dock bara hört det av folk boende där, inget som jag själv kan bekräfta. Det var även mycket snack om att knarket har flödat på föreningen, tror det ett tag var talades om att sätta upp övervakningskameror för att det var en del knarkrelaterade incidenter mellan de boende. Har man, som bruden i programmet, bott där i ett år och fortfarande klagar - tough shit, gör något åt det. De är som det framgår i programmet - stöd dem inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in