2011-02-10, 11:44
Medlem
SithBoboSiths avatar
Var det bara jag som reagerade på att dom anställda man såg hos bröllopstjejen i Degerfors inte var etniska svenskar?

Och att som ungdom åka till norge och jobba som dom i reportaget och under dom villkoren tycker inte jag tyder på skev arbetspolitik, varken norsk eller svensk, bara ren och skär dumhet hos svenska ungdomar, eller kanske äventyrslusta. Räknar man med resor, boende, mat, taskiga arbetsvillkor, arbetsfria dagar mm så ger jag mig faen på att man tjänar bättre som tidningsbud här hemma i sverige, om man är villig att leva under samma villkor alltså, 15 st i ett rivningshus med kackerlackor mm.
Citera
2011-02-10, 11:46
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Released
Ungdomarna är så desperata efter jobb att de väljer att skala bananer i Norge. Det borde ju ge en indikation på hur pissig arbetsmarknaden är i Sverige för färskingar. Vad sa reporten, 25% av ungdomarna är arbetslösa?

Är det förresten därför vi har "arbetskraftsinvandring" av analfabeta afrikaner? Sverige är ett enda stort sjunkande skepp där invånarna riskerar att drunkna i politikens ironi.

Ibland så hör jag medelklass-figurer prata om att "Sverige behöver arbetskraftsinvandring", grejen är den att det redan finns 100.000 arbetslösa invandare i Sverige, plus 400.000 arbetslösa svenskar.

Var är jobben som så omedelbart skriker efter folk?!
Citera
2011-02-10, 11:58
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimjoe
Gjorde en jämförelse i en annan tråd med de företrädesvis unga personer som nu skriver på avtal som yrkessoldater i Sverige. Grundlönen är ca 17 000 i månaden. Boendet sker ofta tillsammans andra på logemente med stålsäng och kök i form av en delad mikrovågsugn - för det betalar de 1100 kr i hyra. Maten tvingas de köpa själv, vilkoren är allmänt pissiga och soldatjobbet är minst sagt slitigt.

Mer info här:
http://hvjespersblog.wordpress.com/2...n-spottstyver/

I jämförelse så har troligen bananskalarna i Norge dubbelt så hög grundlön som de svenska yrkessoldaterna. Ni som har jobbat i Norge vet bättre men jag uppskattar att det rör sig om 25 000-30 000 NOK vilket innebär 30 000-36 000 SEK i kombination med bättre boende och troligen bättre arbetsförhållanden.

Det här borde reportaget ha handlat om egentligen. Istället för att trakassera Kamprad och gnälla om överbetalda (jämfört med Sverige) bananskalare så borde de göra lite vettiga saker istället.

Det här visar var kompetensnivån ligger hos politikerna i Degerfors:

http://www.youtube.com/watch?v=xa2Ca...32172724F9FF3B
Senast redigerad av 1Sic 2011-02-10 kl. 12:01.
Citera
2011-02-10, 12:03
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
Vilka är dessa desperata människorna? Är du en av dem? känner du någon? Är det rätt att göra på detta sättet?

Uppdrag granskning kommer granska detta Ap-beteende på onsdag. måste ses
svt 1: 20.00

Det handlar om klass för i helvete. Folk är desperata i Sverige, och det finns mer än 500.000 arbetslösa människor i vårat land.
Citera
2011-02-10, 12:13
Bannlyst
Varför gör dom inte ett reportage om svenskar som lyckats istället? (typ mig )
Det största misstaget alla unga svenskar gör är att åka till Oslo...
Om du kommer till Bergen eller Stavanger och är någorlunda vettig fixar jag jobb till dig på en vecka, Oslo finns alltför många finniga små svenska barn i!

Cred till Han i Svenska föreningen dock, det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt, men dumt att han inte kollade kontraktet med en egen advokat... Han blev ju fan dumförklarad i intervjun stackarn...
Citera
2011-02-10, 12:15
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Ibland så hör jag medelklass-figurer prata om att "Sverige behöver arbetskraftsinvandring", grejen är den att det redan finns 100.000 arbetslösa invandare i Sverige, plus 400.000 arbetslösa svenskar.

Var är jobben som så omedelbart skriker efter folk?!
Moderaternas jobb är att främja arbetsgivarnas och kapitalägarnas intressen, och en viktig del i det är att se till att det finns stora mängder arbetare att tillgå för företagen och företagarna och att priset på denna resurs hålls nere.

Därför vi har hög arbetslöshet och hög invandring av analfabeter från Somalia, etc.

Annars riskerar dom en situation som i Norge där arbetsgivarna behöver betala låglönearbetarna högre löner.
Citera
2011-02-10, 12:18
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Moderaternas jobb är att främja arbetsgivarnas och kapitalägarnas intressen, och en viktig del i det är att se till att det finns stora mängder arbetare att tillgå för företagen och företagarna och att priset på denna resurs hålls nere.

Därför vi har hög arbetslöshet och hög invandring av analfabeter från Somalia, etc.

Annars riskerar dom en situation som i Norge där arbetsgivarna behöver betala låglönearbetarna högre löner.

Trevligt. Har de några andra dolda agendor som du känner att du måste förmedla?
Citera
2011-02-10, 12:29
Medlem
Javelinss avatar
Det är ju fjantigt om man tror att alla svenskar i Norge bor och jobbar som de i uppdrag granskning gör. För 3000 kr i månaden kan du bo 10 gånger bättre tillsammans med två, tre vänner. Man behöver ju heller inte skala bananer för att få pengar.
Citera
2011-02-10, 12:47
Medlem
Uppdrag Granskning börjar allt mer likna Aftonbladet-journalistisk. Man väljer konsekvent att inte visa båda sidor för att reportaget ska bli mer slagkraftigt. Kan Janne vinkla det till högerns nackdel så gör han det.

Att bara nämna utflyttningen från Sverige säger ju ingenting om man inte nämner inflyttning. Det är vanligt att utlandssvenskar flyttar hem och nya flyttar ut.

25-27% arbetslöshet bland ungdomar må vara högt i ett historiskt perspektiv men jämför man med andra EU-länder så finns det flera som ligger betydligt mycket värre till (Spanien ~50% ex).

90% av reportaget läggs på en bananskalare som inte känns speciellt representativ för populationen.

Vi borde uppmuntra tärande ungdomar att flytta till platser där det finns arbeten, det är precis såhär en rörlig arbetsmarknad ska fungera.
Citera
2011-02-10, 13:01
Bannlyst
Det kommer att bli fler ungdomar som åker över gränsen med åren som går.....
Citera
2011-02-10, 13:06
Medlem
Shut up donnies avatar
Det skär i hjärtat att detta rätt så odugliga folk - som ju norrmännen faktiskt är - kan gå med näsan i vädret och se ner på Svenskar som vore vi slavar. Fy fan, jag minns när de där tomtarna hade gigantiska mindervärdeskomplex och satt med chips och dipp och kollade på SvT på helgerna.

JÄVLA NORGE!
Citera
2011-02-10, 13:08
Medlem
DrKillerClowns avatar
Ser Du en slisk som sticker upp en fisk så är han utan tvivel norsk!

http://www.youtube.com/watch?v=m5bGaR2I4bI

NORGE NORGE DET ÄR ETT RUTTET LAND!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in