2021-03-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Bra grävt av Expressen. Tyvärr, så lär väl Sverige knappast deportera kräket till Libanon?

Nej, jag gissar att han sen länge är svensk medborgare. Sverige lämnar inte ut sina medborgare till länder utanför EU, oavsett vilka brott de begått. Däremot kan Sverige döma svenska medborgare som begått brott utomlands när de kommit hem till Sverige.
Citera
2021-03-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodinium
Journalister ifrån Expressen har grävt i Hashem Ali Khans förflutna och upptäckt att han i Libanon tidigare har dömts till döden. Åtalspunkterna var bland annat mord, mordförsök, rån och en väpnad attack mot en polisstation. Jag antar att det mesta skedde i samband med inbördeskriget i Libanon. Domen är troligen anledningen till att han flytt till Sverige.

Vad kan konsekvenserna av dessa upptäckter bli?
Det verkar som om allt "glömts bort" i kaoset under kriget och att alla dokument legat begravda i arkiv i Libanon. Kan Libanon nuvarande regering välja att ta upp vissa av dessa fall igen, tänker främst på morden och i så fall kräva en ny rättegång eller är allt preskriberat?
Vad kan Sverige göra? Han är ju ostraffad i Sverige men det är ju allmänt känt att han är ledare för Göteborgs kanske största kriminella nätverk.

https://www.expressen.se/gt/domd-til...-till-sverige/

Konsekvensen blir nog tyvärr ingenting då han sedan länge är svensk medborgare. Inte alls förvånad att han har detta i sitt förflutna och e skenhelig. Tråkigt.
Citera
2021-03-21, 03:40
Medlem
Citat:
Bra grävt av Expressen. Tyvärr, så lär väl Sverige knappast deportera kräket till Libanon?

Nej han blir kvar försörjd av alla oss skattebetalare.
Citera
2021-03-21, 08:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForeignAffair
7 år? Väldigt länge för att lära svenska.. Hur lång tid har de i Sverige för att lära sej svenska? De skulle införa prövotid, dvs inom en viss tid MÅSTE de kunna svenska t ex. När de begår kriminaliteter, dvs bryter mot svensk lag inom prövotiden, får de åka tillbaka till hemlandet eller varsom helst men inte mera vara i Sverige.

Du läser mig fel. Min poäng var att det finns personer som bott här längre än vad som någonsin kan anses vara rimligt för att utföra det mest basala steget för att bli en del av samhället och lära sig språket som talas i landet. Dessa människor har givetvis ingen rätt att utnyttja någonting som samhället har att erbjuda - Inte ens vård, skola eller omsorg och absolut inte bidrag. Hade du frågat mig efter en rimlig gräns för när någon borde lärt sig svenska skulle jag nog svarat dig 2-3 år beroende på bakgrund.
Citera
2021-03-21, 08:53
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Konsekvensen blir nog tyvärr ingenting då han sedan länge är svensk medborgare. Inte alls förvånad att han har detta i sitt förflutna och e skenhelig. Tråkigt.
OK....varför inte låta han bli "kidnappad" och återförd till Libanon...om ni förstår vad jag menar
Citera
2021-03-21, 09:17
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Jag visste inte om att han är svensk medborgare, vilket nu i o f s inte förvånar mig det minsta. Med tanke på det som nu framkommit, måste avskrädet då ha fått sitt medborgarskap på falska premisser, men det spelar väl heller ingen roll i landet Sverige?
Citera
2021-03-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
OK....varför inte låta han bli "kidnappad" och återförd till Libanon...om ni förstår vad jag menar

Ska du göra det eller? Ska du ta en för laget? ahahaha
Citera
2021-03-21, 12:11
Medlem
Citat:
Jag visste inte om att han är svensk medborgare, vilket nu i o f s inte förvånar mig det minsta. Med tanke på det som nu framkommit, måste avskrädet då ha fått sitt medborgarskap på falska premisser, men det spelar väl heller ingen roll i landet Sverige?

Ingen aning hur det funkar faktiskt. Tror det e rätt krångligt det där, tyvärr. Här i Sverige vill man väl inte heller utvisa någon som skulle få dödsstraff i hemlandet.
Citera
2021-03-21, 16:27
Medlem
Det här borde spridas i Libanesiska medier för att få deras myndigheter att göra en ansökan om 'överförande av straffverkställighet' till gubbens nya hemland.

Någon språkkunnig?
Citera
2021-03-21, 16:29
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ska du göra det eller? Ska du ta en för laget? ahahaha
Nej inte JAG men bjuda in någon från Libanon.
Citera
2021-03-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Det här borde spridas i Libanesiska medier för att få deras myndigheter att göra en ansökan om 'överförande av straffverkställighet' till gubbens nya hemland.

Någon språkkunnig?
De tänker väl att han är vårt problem nu lol
Citera
2021-03-21, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Kan du samtidigt förneka att Sverige hade varit ett bättre land utan islam?

Gör vi oss av med den muslimska plågan gör vi oss av med 90% av all brottslighet.
Fast folk som religiösa är inte med i gängen, skjuter etc 🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in