2011-02-05, 01:36
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Om några minuter är det brytdatum för mitt kreditkort och därmed 60dagars räntefri kredit. Så kanske blir det en ny dator imorgon, bara för att... Fortfarande är det trots att så att jag klarar mig bra med min nuvarande, det var ett tag sedan jag var på youtube så jag har glömt hur buggig den är.

Hahaha, fyfan vad vi tänker lika...
Citera
2011-02-05, 11:19
Medlem
Joemons avatar
Onödigt snål är du inte, det kommer sig av mängden pengar, är likadan själv, ju mer jag tjänar och sparar dessto mer vill jag samtidigt skruva på på kostnaderna. Tävlingsinstinkt eller girighet...

Sen så till frågan om att köpa en ny mac för 16000, hade jag aldrig gjort, köp en begagnad om du måste ha mac alternativt en ny pc för 5-6000 med modern cpu, då håller burken längre.
Citera
2011-02-05, 19:44
Medlem
Lösningen är ju enkel.

Köp en bärbar PC för runt 5000 kr, få likvärdig dator som en Macbook Pro. Installera eventuellt OS X ändå.

Vips sparade du 11.000, även om du nu spenderade 5.000, men summan kanske är acceptabel? =P

(Nej, du får ingen Core i5 eller vad det nu kan vara i en PC för 5000 och kanske lite sämre GPU, men du får väl en dual-core pentium eller något. Säg 8.000 eller något så kan du säkert få något som är bättre än macen ;D)

(Jag hjälper gärna till att jämföra om du behöver det om inte annat för att Apple inte skall få några pengar och ännu en kund ;D)
Citera
2011-02-05, 19:46
Medlem
Andra alternativ är väl random Linuxdist med KDE, Ubuntu, Ubuntus tabletversion om de nu hade en, MeeGo senare, Android Honeycomb så snart det är släppt, ..
Citera
2011-02-05, 20:11
Medlem
lnsomnias avatar
Det är alltid kul/intressant att försöka hitta billigare alternativ, men jag tycker det blir löjligt om han ska knåpa ihop nåt budgetalternativ för några tusingar mindre som om han vore en ensamstående mamma som jobbar som städerska.

Han har minst 1 miljon kr, och känner att det börjar bli dags att byta ut sin 7 år gamla dator. Antingen gillar han verkligen en Mac för 16-tusen, om han verkligen gillar den mer än andra datorer; köp den (om han nu inte redan överkonsumerar annat).

Fenomenet som är intressant är väl att han själv skriver att "sparandet har blivit en last", och verkar ha svårt att se summorna/värdet/tiden/framtiden i en hälsosam balans.
Men man vet ju inte alla detaljer, så man kan ju bara gissa.
Citera
2011-02-06, 10:41
Medlem
empezars avatar
Rolig tråd. Jag känner igen mig i många inlägg. Det har dock gått så långt för mig att jag inte ser nuvarande belopp på portföljen, utan vad det sannolikt kommer ligga på om ett år (mha en väldigt utförlig budget).

Jag har löst mina spenderingsproblem med ett utgiftskonto och ett resekonto, dit jag pyntar 4000 (2000 per konto) kronor per månad. Det räcker till resor och prylar. Resten spar jag. Så länge mitt förväntade sparande inte förändras har jag inga problem med att spendera pengar på saker jag egentligen inte behöver.
Citera
2011-02-06, 11:37
Medlem
Hamskerpers avatar
Har ni några mål med sparandet? Eller sparar ni bara för att? För har ni inget mål med sparandet så kanske det är läge att använda pengarna istället.

"Den som välstånd
förvärvat har,
skall torftighet ej tåla;
ofta spars åt okär,
vad åt älskling var ämnat;
mycket går värre, än man väntat. "
Citera
2011-02-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamskerper
Har ni några mål med sparandet? Eller sparar ni bara för att?

Planerar att starta eget en vacker dag. De pengarna jag sparar nu skall primärt gå till grundplåt till företaget, samt täcka levnadsomkostnader under de första svåra åren.

Sekundärt; med tanke på hur trygghetssystem ser ut nu, där A-kassan kan dröja upp till 6 mån, så är det ren självbevarelsedrift att ha ett par hundra tusen på kontot.
Citera
2011-02-06, 13:37
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamskerper
Har ni några mål med sparandet? Eller sparar ni bara för att? För har ni inget mål med sparandet så kanske det är läge att använda pengarna istället.
Jag ger samma svar som DanyOne på den frågan.
Citera
2011-02-06, 14:21
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag sparar för en trygg framtid, kanske kunna gå i pension vid 55 års ålder, och kanske köpa ett hus i Frankrike ? Vem vet. Hjälpa barnen med körkort och boende, om dom skött sig..

Finns mycket man kan göra..

Är nu 25 år och jag lägger undan 3000kr i månaden på aktier, och runt 7000kr till sparande till boende..
När jag har en hanpenning på runt 300k och köpt ett boende, så kommer större vikt att läggas på aktier för framtiden..
Citera
2011-02-06, 17:24
Medlem
Aktieklipparns avatar
Dom pengarna som jag avsatt till olika investeringar (börsen+övrigt) rör jag aldrig.
Det kan kännas lite tråkigt ibland när jag tex idag sålde en båt för +23.000:- (+49% på 5mån)
Visst växer pengarna, men jag använder dom ju aldrig. Hade ju känts lite roligare att
investera för att konsumera för vinsten, men då växer ju heller inte pengarna.

Bra kompliment till aktier/fonder då man får lite mer säkra pengar som man vid behov kan
skjuta till vid börsnergångar.

Pengarna som jag sparar på bilkonto och bokonto använder jag inte heller till annat, bara för att slippa ta lån till renoveringar och ny bil.

För övrigt så konsumerar jag gärna det som blir över efter våran årliga månad i Thailand.

Tror dock att jag är något snål mot mig själv, men inte mot familjen
Citera
2011-02-06, 17:34
Medlem
Att låna ett par hundra tusen för att köpa t.ex. en bil är bra mycket enklare (och dummare) än att ta samma summa från sina besparingar som har tagit X antal åt att spara ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in