2011-02-04, 12:21
Medlem
Det är nog ett problem som folk som inte har dessa pengar på kontot inte förstår. Jag själv hade aldrig köpt en dator för 16k är ju vansinne! dessutom så fungerar den gamla. Personligen hade jag väntat till den gamla sa upp sig och sen köpt en nästan ny. Eller en PC för 3500:-

En anekdot på detta med sparande kan jag ta ur livet.

Mina pappa har sparat och är sparsam och det kombinerat med en ganska god inkomst under många år så har en en krona på banken. Nu är det så att de har vänner som tidigare alltid haft det ganska knapert men har nu fått ärva en större summa Ca: 1 milj. och de spenderar som tusan och de reser massor och mamm o pappa vill inte åka med överrallt. Vid frågan varför så kom det kort och koncist, det är lätt att spendera pengar som inte är ens egna eller man inte sparat själv. Alltså när man vet hur mycket man har sparat och vilket jobb som ligger bakom slänger man heller inte iväg dem hur som helst.
Citera
2011-02-04, 12:27
Medlem
Det är ju jättebra, ditt sparande har resulterat i avsaknad av materiallistiska ting.
Du nyttjar dina prylar tills dom tar slut, inget fel med det.

Det finns även ett visst välbehag med tanken på att man kan köpa om man vill men man behöver inte.
Går det däremot ut över någon annan än dig själv ska du nog börja tänka till.
Citera
2011-02-04, 13:08
Medlem
Mycket intressant tråd, då jag själv är precis likadan!

Jag är också onödigt snål, känns som att även jag har passerat gränsen för dumsnål för ett tag sen...

Är 26, har ingen miljon på banken men väl ca 200k i diverse sparformer, dessa har jag själv sparat ihop genom arbete dom senaste åren. Nettolönen ligger runt 23-24000 i månaden, alla mina utgifter ligger runt 12.500 kr / månad, då ingår bolånet med 2700 (amorterar 2000), pensionsspar på 1000 kr samt kapitalspar på 1000 kr.

Detta är mina regelbundna utgifter, resten av pengarna åker in på mitt buffertkonto, emellanåt amorterar jag lite extra på lånet eller sätter in på kapitalsparkontot, på mitt buffertkonto har jag alltid 3 månadslöner.

Jag lever rätt så snålt, liksom TS använder jag mina grejor tills dom är utslitna, t.ex. sålänge mina kläder är hela och rena så ser jag ingen anledning till att köpa nya, jag vistas inte på krogen, köper aldrig snabbmat osv, letar alltid rabatter när reklamen kommer på måndagen osv...

Tråkigt liv? ja skulle många säga, jag trivs med att lägga undan så mycket pengar som det bara går och sen spendera dom på saker jag verkligen vill ha. I höstas handlade jag mig en ny akustisk gitarr som jag funderat på i någon månad, provspelat flera gånger innan jag bestämde mig. 17000 gick det på, mycket pengar men inget jag ångrat.

I början av året var jag på Hifi-Klubben då jag länge velat köpa ny stereoanläggning, efter provlyssning så hade skulle kalaset landa på ca 30.000, 10.000 mer än vad jag tänkt mig från början...jag ville inte handla direkt, även om jag hade råd utan problem, då jag skulle hamnat under min "säkerhetsgräns" så jag valde att spara ihop pengarna och om en månad ska det handlas...

Vad jag vill ha sagt är att jag ser inget fel i att vara väldigt snål, finns väl ingen som kan vara missnöjd med att ha bra ekonomi? visst, jag har säkerligen gått miste om många upplevelser som många andra lägger mycket pengar på, men det är mitt val. Det är ju så oerhört skönt att veta att man har pengar ifall det kommer en oförutsedd utgift, t.ex. att bilen går sönder.

Ang. TS frågeställning så är det ju ingen fara på taket, dock hade jag ändå spara ihop pengarna utöver det sparande du redan har, så att du med gott samvete kan köpa datorn. Jag gillar också siffrorna jag ser på min internetbank
Citera
2011-02-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf
Är 26, har ingen miljon på banken men väl ca 200k i diverse sparformer, dessa har jag själv sparat ihop genom arbete dom senaste åren. Nettolönen ligger runt 23-24000 i månaden, alla mina utgifter ligger runt 12.500 kr / månad, då ingår bolånet med 2700 (amorterar 2000), pensionsspar på 1000 kr samt kapitalspar på 1000 kr.

När jag var 26 såg min budget ganska exakt ut som din. Hade inte riktigt 200.000 på kontot men annars stämmer allt.

Är 33 idag och får ut lite drygt 25.000kr i snitt. Budgeten är som din + att jag köper mat, kläder och alkohol för 8000kr... Överskottet sparas utöver pensionssparandet samt kapitalförsäkringen. Totalt ca: 7500kr.
Citera
2011-02-04, 16:40
Bannlyst
Kanske hjälper om du inser att vara fattig och leva fattigt är samma sak som att vara rik och leva fattigt
Finns rätt många som är miljonärer bara pga att de gör så som du, de snålar sig igenom hela livet vilket är rätt tråkigt då de dör rika och aldrig spenderat pengarna på nått kul

Visst en buffert är bra att ha men en miljon i buffert är lite overkill tycker jag :P
Citera
2011-02-04, 20:43
Medlem
Kul att läsa om ett gäng likasinnade personer.

Jag tycker det har dykt upp en massa bra tips och precis som några andra har varit
inne på så är det kanske just orden ny och Mac som gör att det känns
tyngre. Det gör att priset är vad det är. Om du kan tänka dig ett avstå från en av
dom två egenskaperna så är du nere på halva priset. Om båda går att tulla på så
vill jag påstå att det går att kapa priset med hälften igen utan att det för den delen
är dåliga saker.

Som också sagts tidigare, se till att ha backup på sakerna då datorn börjar bli gammal.
Citera
2011-02-04, 22:00
Medlem
Happymes avatar
Jag började spara till en ny bil, nu har jag pengar till en ny bil men känner att jag vill spara till det dubbla så jag har kvar slantar när bilen köps.
Men innerst inne vet jag att bilen blir mer och mer avlägsen.
Tycker mig känna att snålheten tilltog väsentligt när summan på banken kom upp i sexsiffrigt.
Citera
2011-02-04, 22:35
Medlem
Det är ett sant nöje att se sina pengar växa. Det är nästan så att man får en personlig relation till dem. Och det är först när man verkligen sparar/gnetar ihop pengar som man inser hur oerhört svårt det är att få ihop kapital. Och det gör att man blir ännu "snålare".

Däremot behöver man inte vara "dumsnål". Jag ser till att "rikta" min konsumtion till det som ger verkligt värde. Och de sakerna är, om inte gratis så i alla fall extremt billiga.

Umgås med vännerna. Ett bra träningspass. En skön dag på beachen. En uppfriskande tur i skidspåret. Bjuda hem en skön brud på fika.

Inget av dem sakerna kostar. Däremot så finns det en hel del saker som kostar som inte ger något mervärde: Dyra statusprylar. Elektronik. Senaste mobiltelefoner. Svindyra drinkar på "inneställen". Restaurangmat(hemlagat är billigare och godare) e.t.c.
Citera
2011-02-04, 23:11
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Det är ett sant nöje att se sina pengar växa. Det är nästan så att man får en personlig relation till dem. Och det är först när man verkligen sparar/gnetar ihop pengar som man inser hur oerhört svårt det är att få ihop kapital. Och det gör att man blir ännu "snålare".
Det är sant! Är så förbannat rädd för att inte våga använda dom till det jag börjat spara till. För min del är det inte något konsumtionsinriktat, utan något som ska ändra hela eller åtminstone delar min framtid. Redan nu kan jag känna ett band till dom. Jag kommer ihåg olika tidpunkter då jag passerat vissa summor och hur jag resonerade då. Halva tiden är kvar så det blir oerhört spännande att se vad som ska ske.
Citera
2011-02-04, 23:34
Medlem
Vill poängtera att jag absolut inte kan ses som snål, relativt... Jag lever trots allt ganska ordentligt. De flesta inläggen i tråden verkar förstå min frågeställning och jag måste säga att jag verkligen uppskattar att läsa det som skrivits.

Har suttit och räknat smått på pensionen och kommit fram till att jag med mitt nuvarande liv kommer tjäna mer som pensionär än som arbetande... Något som är skapligt absurt men knappast något att klaga över...
Citera
2011-02-04, 23:38
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Vill poängtera att jag absolut inte kan ses som snål, relativt... Jag lever trots allt ganska ordentligt. De flesta inläggen i tråden verkar förstå min frågeställning och jag måste säga att jag verkligen uppskattar att läsa det som skrivits.

Har suttit och räknat smått på pensionen och kommit fram till att jag med mitt nuvarande liv kommer tjäna mer som pensionär än som arbetande... Något som är skapligt absurt men knappast något att klaga över...

Tycker nog fortfarande att det är ganska dumsnålt att inte ersätta din 7 år gamla dator...

Jag ska dock erkänna att jag tror du och jag kan vara ganska lika, vara ganska generös och frikostig mot andra, men riktigt snål mot sig själv.
Citera
2011-02-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Tycker nog fortfarande att det är ganska dumsnålt att inte ersätta din 7 år gamla dator...

Jag ska dock erkänna att jag tror du och jag kan vara ganska lika, vara ganska generös och frikostig mot andra, men riktigt snål mot sig själv.

Om några minuter är det brytdatum för mitt kreditkort och därmed 60dagars räntefri kredit. Så kanske blir det en ny dator imorgon, bara för att... Fortfarande är det trots att så att jag klarar mig bra med min nuvarande, det var ett tag sedan jag var på youtube så jag har glömt hur buggig den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in