Mycket intressant tråd, då jag själv är precis likadan!
Jag är också onödigt snål, känns som att även jag har passerat gränsen för dumsnål för ett tag sen...
Är 26, har ingen miljon på banken men väl ca 200k i diverse sparformer, dessa har jag själv sparat ihop genom arbete dom senaste åren. Nettolönen ligger runt 23-24000 i månaden, alla mina utgifter ligger runt 12.500 kr / månad, då ingår bolånet med 2700 (amorterar 2000), pensionsspar på 1000 kr samt kapitalspar på 1000 kr.
Detta är mina regelbundna utgifter, resten av pengarna åker in på mitt buffertkonto, emellanåt amorterar jag lite extra på lånet eller sätter in på kapitalsparkontot, på mitt buffertkonto har jag alltid 3 månadslöner.
Jag lever rätt så snålt, liksom TS använder jag mina grejor tills dom är utslitna, t.ex. sålänge mina kläder är hela och rena så ser jag ingen anledning till att köpa nya, jag vistas inte på krogen, köper aldrig snabbmat osv, letar alltid rabatter när reklamen kommer på måndagen osv...
Tråkigt liv? ja skulle många säga, jag trivs med att lägga undan så mycket pengar som det bara går och sen spendera dom på saker jag verkligen vill ha. I höstas handlade jag mig en ny akustisk gitarr som jag funderat på i någon månad, provspelat flera gånger innan jag bestämde mig. 17000 gick det på, mycket pengar men inget jag ångrat.
I början av året var jag på Hifi-Klubben då jag länge velat köpa ny stereoanläggning, efter provlyssning så hade skulle kalaset landa på ca 30.000, 10.000 mer än vad jag tänkt mig från början...jag ville inte handla direkt, även om jag hade råd utan problem, då jag skulle hamnat under min "säkerhetsgräns" så jag valde att spara ihop pengarna och om en månad ska det handlas...
Vad jag vill ha sagt är att jag ser inget fel i att vara väldigt snål, finns väl ingen som kan vara missnöjd med att ha bra ekonomi? visst, jag har säkerligen gått miste om många upplevelser som många andra lägger mycket pengar på, men det är mitt val. Det är ju så oerhört skönt att veta att man har pengar ifall det kommer en oförutsedd utgift, t.ex. att bilen går sönder.
Ang. TS frågeställning så är det ju ingen fara på taket, dock hade jag ändå spara ihop pengarna utöver det sparande du redan har, så att du med gott samvete kan köpa datorn. Jag gillar också siffrorna jag ser på min internetbank