• 1
  • 2
2011-02-02, 20:52
Medlem
Har bekymret att mitt sparande blivit en last... Det är inte så att jag låter bli att leva, men vid större inköp blir det stopp... Känner att en ny dator vore nice då min 7åriga Macbook emellanåt inte hänger med. Har under det senaste året spanat in en Macbook pro för 16.oookr men känner att det är en onödig utgift då min gamla Macbook fortfarande fungerar utan problem trots allt .

Saken är att jag har drygt 1.000.000 på sparkontot fördelat på fonder och aktier, har med andra ord lätt råd med en ny dator... Men herrejävlar vad det svider, jag älskar trots allt siffrorna jag ser när jag loggar in på internetbanken...

Det jag undrar är om ni andra som lyckats spara ihop en summa tycker det svider att använda pengarna? Grejen som får mig att fundera är att jag innan sparmanin, inte hade några somhelst problem att köpa nya prylar...

Det är först efter att sparkapitalet vuxit till sig "snålheten" tagit vid.
Citera
2011-02-02, 20:56
Medlem
vixxs avatar
Samma problem som gode herr Kamprad, klassisk ocd
Tänk vad pengar är till för, antingen spenderar du dem nu, eller så sparar du och spenderar senare, pengar ska spenderas. Du är lika död oavsett om du dör i en hög med pengar eller på en hög med elektroniska gadgets.
Citera
2011-02-02, 20:57
Medlem
skolmatsals avatar
Har du investerat väl så vet du värdet av att snåla. En macbook är inte att köpa kostnadseffektivt. Med det sagt så borde du dra in ca. 30k på avkastningen av dina investeringar. Du kan väl avvara 15k. till en dator som håller 7 år? Det blir ca 2k per år du har den.
Citera
2011-02-02, 20:58
Medlem
Ralgars avatar
Hehe jag vet exakt vad du menar.. Men helt ärligt, en ny dator är ju schysstare än ens morgonbad i pengabingen

/Joakim Von Anka
Citera
2011-02-02, 21:17
Medlem
toby79s avatar
Man måste unna sig lite ibland också. Jag sparar stenhårt själv, (är inte uppe i de där summorna ännu, men det kommer) är det så att jag vill ha något så köper jag det. Däremot köper jag inte grejer på impuls, utan tänker igenom det både en och två gånger.

Du kan med gott samvete gå och köpa dig en ny dator om du vill. Du verkar ha funderat över inköpet, så det är ju knappast någon risk att du gör ett "onödigt köp". Sen kan man ju ha åsikter om Mac så klart, men i diskussionen nu är ju inte det relevant. Det du skulle kunna göra är att köpa den där den är billigast. På så vis har du ju inte svävat ut mer än du måste.

Om du förfaras över att kontot kommer krympa så kan du ju ta en funderare på hur lång tid du behöver spara till den, alternativt hur lång tid det kommer ta att fylla upp hålet på kontot igen. Har du väntat 7 år kanske du kan vänta två månader till.
Se det som en semester i sparandet alltså.
Jag tror själv att det kan vara nyttigt att göra det. Sparar man så hårt som jag misstänker att du gör så tar det på krafterna på sitt sätt. Man tänker bara på hur mycket man ska öka tillgångarna och på vilket sätt.

Sen är det ju också en befrielse med en ny vassare dator. Nu vet jag inte så mycket om Mac, mer än att jag undviker allt som har med ipod, iphone och sånt att göra, men jag antar att även deras nya datorer är vassare och effektivare än någon gammal häck. Så är Mac bra för 14 loppor så tycker jag att du tar och slår till.

OT: Jag måste fråga vad du sparar till? Vad är ditt mål? Hur började resan och vilka metoder har du använt, erfarenheter under resan osv... Det låter onekligen lite intressant.
Senast redigerad av toby79 2011-02-02 kl. 21:19.
Citera
2011-02-02, 21:26
Medlem
dumboears avatar
Första steget är ju att man inser att det är ett problem.

"Onödigt snål" är när man inte unnar sig själv saker, trots att man har råd.

Och när man börjar bli "dumsnål" har det gått för långt, och rent spontant känns det som att du kanske är där nu.

Exempel på att vara dumsnål är att ha kvar en gammal rishög till bil med låg krocksäkerhet, eller inte köpa nya flytvästar, osv.

Rent uppriktigt så är inte en 7 år gammal dator nåt att hanga sig kvar vid. Det är bara en tidsfråga innan den går sönder, och har du inte backup på den så kan det bli riktigt dyrt att ta tillbaka informationen om det är nåt som är viktigt.
Citera
2011-02-02, 21:46
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
Du är lika död oavsett om du dör i en hög med pengar eller på en hög med elektroniska gadgets.

..eller om man dör utan nån hög alls, men med ett stort leende.

Ont
Res, innan du växer fast!
Citera
2011-02-02, 22:54
Medlem
ligermans avatar
Stackars dig! Jag och många svältande barn i Afrika och andra U-länder lider med dig!
Fan va jobbigt att ha 1.000.000 och inte kunna köpa en dator för det svider lite när man tittar på siffrorna på internetbanken lagom till morgonkaffet.
Citera
2011-02-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Saken är att jag har drygt 1.000.000 på sparkontot fördelat på fonder och aktier, har med andra ord lätt råd med en ny dator... Men herrejävlar vad det svider, jag älskar trots allt siffrorna jag ser när jag loggar in på internetbanken...

Det jag undrar är om ni andra som lyckats spara ihop en summa tycker det svider att använda pengarna? Grejen som får mig att fundera är att jag innan sparmanin, inte hade några somhelst problem att köpa nya prylar...
Det du beskriver stämmer nog på många. Grejen är att man otroligt fort vänjer sig vid tanken på att man äger pengarna och att de skulle minska känns som en mardröm. Ännu värre blir det om man börjar med att räkna in framtida intäkter. Men om du inte är riktigt där än, kan du inte istället för att nalla på besparingarna bara avstå från att dega in något på sparkontot de närmaste ~två månaderna eller så och istället köpa din mac?
Citera
2011-02-03, 17:21
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag förstår precis vad du menar..
Nu har inte jag någrta sånna summor, lite mindre, dock har jag bara sparat ett halvår..
Men jag drar mig från att köpa sånt som jag lätt kunde köpa innan jag började spara.

Och jag tror det blir värre för varje år
Förr när jag fick tillbaka på skatten och fick bonus från jobbet. Så sprang jag direkt iväg och köpte nya fälgar till bilen..
Nu Tänker jag köpa Aktier och sätta in lite på sparkontot ist
Citera
2011-02-03, 17:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Jag förstår precis vad du menar..
Nu har inte jag någrta sånna summor, lite mindre, dock har jag bara sparat ett halvår..
Men jag drar mig från att köpa sånt som jag lätt kunde köpa innan jag började spara.

Och jag tror det blir värre för varje år
Förr när jag fick tillbaka på skatten och fick bonus från jobbet. Så sprang jag direkt iväg och köpte nya fälgar till bilen..
Nu Tänker jag köpa Aktier och sätta in lite på sparkontot ist

Balans i livet är nyckeln, spara eller snarare investera mycket och tag några "hundår". Slösa sedan bort utdelningar och avkastning när det ramlar in :-)

Jag har idag (efter ca 10 års aktivt aktieinvesterande) drygt 15% av min totala inkomst från avkastning respektive inkomst av kapital. Denna siffra kommer högst troligt öka med åren oavsett om jag "nallar" en del av avkastningen.
Citera
2011-02-03, 17:48
Medlem
Chopinowskis avatar
Jag känner likadant. 1 000 000:- känns mycket mer än 990 000:-, hade jag däremot haft en ojämn summa säg några tiotusen över en miljon så hade det inte känts lika jobbigt att köpa säg en dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in