2011-02-06, 17:49
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToCoolForYou
Att låna ett par hundra tusen för att köpa t.ex. en bil är bra mycket enklare (och dummare) än att ta samma summa från sina besparingar som har tagit X antal åt att spara ihop.
Självklart, så därför gör man som bla mig: dvs sparar till bil, och har man inte tillräckligt mkt så köper man en billigare bil eller fortsätter spara. Men inte av investeringspengarna.
Citera
2011-02-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Självklart, så därför gör man som bla mig: dvs sparar till bil, och har man inte tillräckligt mkt så köper man en billigare bil eller fortsätter spara. Men inte av investeringspengarna.
Om allt är investeringspengar då? Men det är väl det som är ditt smarta upplägg, att de inte försvinner lika lätt
Citera
2011-02-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Exakt! Jag har själv runt fem netto-årslöner i min kapitalförsäkring och det börjar bli dags att renovera köket i min bostadsrätt, och då jag inte planerar att sälja lägenheten inom de närmsta åren är det bara att börja spara.
Citera
2011-02-06, 18:05
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Om allt är investeringspengar då? Men det är väl det som är ditt smarta upplägg, att de inte försvinner lika lätt

Nja, jag skiljer på investeringspengarna och bilkonto, bokonto samt semesterkonto.

Investeringspengarna: är ju börsen + Teak/Panama + någon båt & husvagn samt lite likvida.

Om pengarna på bokonto eller bilkonto inte skulle räcka till så tar jag hellre av semesterkonto, eller lånar av investeringspengarna.
Citera
2011-02-09, 12:15
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det är nog ett problem som folk som inte har dessa pengar på kontot inte förstår. Jag själv hade aldrig köpt en dator för 16k är ju vansinne! dessutom så fungerar den gamla. Personligen hade jag väntat till den gamla sa upp sig och sen köpt en nästan ny. Eller en PC för 3500:-

Datorn klarar ju inte ens av att vara på youtube utan att krascha. Den är slut.

Och jag insisterar - har man råd så köper man saker man mår bra av att se omkring sig. Om man inte tycker att det är skillnad på PC och Mac så kan man så klart köpa en PC. Men tycker man att det är skillnad, så mår man dåligt varje dag man startar datorn, i många år, bara för att spara ett par tusenlappar man faktiskt har råd med.
Citera
2011-02-09, 13:03
Medlem
Känner igen mig sjukt mycket i din beskrivning. Själv är jag strax över 30, har väl egentligen alltid varit "ekonomisk" av mig och började frenetiskt spara för att till en början betala av mitt bostadslån (vilket vart avklarat förra året). Efter det har jag börjat rikta in mig fullt ut på börsinvesteringar, vilket förövrigt har gått "sådär" hittils.

Sparar en ganska redig slant varje månad och målet är att om 15 år gå i pension. Varje "onödig" utgift känns och syns, därför undviker man de flesta.

Men samtidigt är det ett personligt val man har gjort; och trivs man med det och ändå anser sig ha ett drägligt liv så varför ändra sig? Men något måste man ju naturligtvis unna sig ibland....
Citera
2011-02-09, 18:18
Medlem
Blocket.ses avatar
Man måste vara sparsam och lägga undan pengar, om man vill ha ett rikt liv senare livet..

Kollar man på detta diagram så kan man få sig en tankeställare. Börja spara så tidigt som möjligt..

1kr insatt i börsen 1945 var 2009 vard 2353kr
http://www.aktiespararna.se/upload/U...tiekurvan2.gif
Citera
2011-02-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Känner igen mig sjukt mycket i din beskrivning. Själv är jag strax över 30, har väl egentligen alltid varit "ekonomisk" av mig och började frenetiskt spara för att till en början betala av mitt bostadslån (vilket vart avklarat förra året). Efter det har jag börjat rikta in mig fullt ut på börsinvesteringar, vilket förövrigt har gått "sådär" hittils.

Sparar en ganska redig slant varje månad och målet är att om 15 år gå i pension. Varje "onödig" utgift känns och syns, därför undviker man de flesta.

Men samtidigt är det ett personligt val man har gjort; och trivs man med det och ändå anser sig ha ett drägligt liv så varför ändra sig? Men något måste man ju naturligtvis unna sig ibland....
Prediction: Du kommer vara alldeles för snål för att gå i pension redan om femton år.
Citera
2011-02-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Lösningen är ju enkel.

Köp en bärbar PC för runt 5000 kr, få likvärdig dator som en Macbook Pro. Installera eventuellt OS X ändå.

Vips sparade du 11.000, även om du nu spenderade 5.000, men summan kanske är acceptabel? =P

(Nej, du får ingen Core i5 eller vad det nu kan vara i en PC för 5000 och kanske lite sämre GPU, men du får väl en dual-core pentium eller något. Säg 8.000 eller något så kan du säkert få något som är bättre än macen ;D)

(Jag hjälper gärna till att jämföra om du behöver det om inte annat för att Apple inte skall få några pengar och ännu en kund ;D)

Vill inte paja tråden men snälla, hitta en dator som är exakt som en macbook pro till samma pris, då räknar jag design, batteritid, styrplattan inget med klickknappar utan ska vara multi-touch, ledskärm osv.
Citera
2011-02-15, 18:38
Medlem
För att gå lite offtopic kan jag avslöja att det blivit en ny dator samt att den gamla är såld till vrakpris. Ska jag gnälla över något skulle det vara att Stockmagasinet hade en skön artikel om "verkliga kostnader" eller rättare sagt kostnader vs inköp, typ vad man tjänar på att istället för att köpa investerar pengarna.

Deras exempel var en Macbook för 9000kr och slutsatsen var att om man låter bli köp har man vid 10% avkastning tjänat 407.300kr efter 40år. Vid 15% avkastning skulle summan vart uppe i 2.410.770kr...

Ok, nu hade jag inte för avsikt att spara pengar och använda min gamla dator i ytterligare 40år. Men satan vad man kan tjäna pengar genom att låta bli onödiga inköp. Är förövrigt grymt nöjd med mitt inköp trots allt.
Citera
2011-02-15, 19:33
Medlem
Grattis. Ett klokt beslut. Sved det till lite?
Det blir svårare att garantera 10% i 40 år.
Citera
2011-02-15, 19:46
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Grattis. Ett klokt beslut. Sved det till lite?
Det blir svårare att garantera 10% i 40 år.

Varför tror du det?
Börsen har snittat 8-12% år, sedan 40-talet har jag för mig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in