Citat:
Ursprungligen postat av toby79
OT: Jag måste fråga vad du sparar till? Vad är ditt mål? Hur började resan och vilka metoder har du använt, erfarenheter under resan osv... Det låter onekligen lite intressant.
Från början sparade jag till en ny bättre begagnad bil. Innan dess levde jag för dagen och ansåg mig kunna köpa det jag ville via krediter. Vad det var som fick mig att vilja köpa bilen (för ca: 35.000kr) kontant vet jag inte. Men iaf, när jag hade 70.000kr på kontot kände jag att en ny bättre begagnad båt vore vettigare än bil. Priset på båten jag ville ha låg på ca: 150.000kr och jag resonerade att om jag sparat 70.000kr kan jag lika gärna spara 80.000kr till. De 70.000kr sparade jag under ett år utan att snäla överdrivet.
Men, men... När jag väl hade 150.000kr kändes det piss att nolla kontot så jag avstod båten och i samma veva fick jag en ny bil från firman. Dock kändes det helt plötsligt menfullt att spara, då visionen om ekonomiskt oberoende och känslan av det hägrade. Såg även konkret vad jag tjänade på mitt sparande i form av räntor och avkastningar. Det märks lite tydligare vid större summor.
Det är väl nånstans där "snålheten" börjar... Och inköpen till 100% styrs av vad jag verkligen måste köpa till skillnad från vad jag vill köpa... T.ex. att jag inte köpte en ny tv förräns den gamla helt hade slutat fungera trots att jag var bra sugen att köpa nytt åratal innan... Vill ha en ny större tv nu med, men vägrar då min "gamla" 32" lcd fortfarande fungerar och levererar. Det är väl på ett ungefär samma sak med min dator även om jag det senaste året irriterat mig till förbannelse över buggeriet samt att batteriet är helslut. Datorhelvetet fungerar trots allt även om det känns riktigt irriterande att inte kunna köra nyare program samt att den överhettas ock slocknar gång på gång vid besök på t.ex. Youtube.
Dock inser efter att ha läst många inlägg i tråden att jag har min "snålhet" att tacka för att jag lyckats med mitt sparande. Vidare vill jag poängtera att absolut inte är snål mot medmänniskor, drar mig inte en sekund vad det gäller att räntefritt låna ut pengar till vänner och släktingar, ge bidrag till välgörenhet eller ge bort presenter. Det är enbart mot mig själv jag snålar...