2011-02-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligerman
Stackars dig! Jag och många svältande barn i Afrika och andra U-länder lider med dig!
Fan va jobbigt att ha 1.000.000 och inte kunna köpa en dator för det svider lite när man tittar på siffrorna på internetbanken lagom till morgonkaffet.

Jag kan avslöja att mina autogiromedgivanden till diverse organisationer är intakta. Tror ärligt att jag skänker bort betydligt mer än genomsnittet med min inkomst. Vidare har jag även testamenterat bort 50% av mina tillgångar till olika organisationer.

Jag är alltså inte snål mot andra, utan det är främst när det gäller egna inköp det börjar svida och jag funderar om och om igen om inköpen verkligen är rätt. Lite av grejen är just vetskapen om att så många andra har det betydligt sämre, varför i helvete skulle jag då "slösa" bort pengar på något jag egentligen inte behöver?
Citera
2011-02-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
OT: Jag måste fråga vad du sparar till? Vad är ditt mål? Hur började resan och vilka metoder har du använt, erfarenheter under resan osv... Det låter onekligen lite intressant.

Från början sparade jag till en ny bättre begagnad bil. Innan dess levde jag för dagen och ansåg mig kunna köpa det jag ville via krediter. Vad det var som fick mig att vilja köpa bilen (för ca: 35.000kr) kontant vet jag inte. Men iaf, när jag hade 70.000kr på kontot kände jag att en ny bättre begagnad båt vore vettigare än bil. Priset på båten jag ville ha låg på ca: 150.000kr och jag resonerade att om jag sparat 70.000kr kan jag lika gärna spara 80.000kr till. De 70.000kr sparade jag under ett år utan att snäla överdrivet.

Men, men... När jag väl hade 150.000kr kändes det piss att nolla kontot så jag avstod båten och i samma veva fick jag en ny bil från firman. Dock kändes det helt plötsligt menfullt att spara, då visionen om ekonomiskt oberoende och känslan av det hägrade. Såg även konkret vad jag tjänade på mitt sparande i form av räntor och avkastningar. Det märks lite tydligare vid större summor.

Det är väl nånstans där "snålheten" börjar... Och inköpen till 100% styrs av vad jag verkligen måste köpa till skillnad från vad jag vill köpa... T.ex. att jag inte köpte en ny tv förräns den gamla helt hade slutat fungera trots att jag var bra sugen att köpa nytt åratal innan... Vill ha en ny större tv nu med, men vägrar då min "gamla" 32" lcd fortfarande fungerar och levererar. Det är väl på ett ungefär samma sak med min dator även om jag det senaste året irriterat mig till förbannelse över buggeriet samt att batteriet är helslut. Datorhelvetet fungerar trots allt även om det känns riktigt irriterande att inte kunna köra nyare program samt att den överhettas ock slocknar gång på gång vid besök på t.ex. Youtube.

Dock inser efter att ha läst många inlägg i tråden att jag har min "snålhet" att tacka för att jag lyckats med mitt sparande. Vidare vill jag poängtera att absolut inte är snål mot medmänniskor, drar mig inte en sekund vad det gäller att räntefritt låna ut pengar till vänner och släktingar, ge bidrag till välgörenhet eller ge bort presenter. Det är enbart mot mig själv jag snålar...
Citera
2011-02-03, 19:02
Medlem
Hur mycket sätter du av i sparande varje månad? I stället för att nalla av miljonen kanske du kan strunta i att pytsa in mer pengar ett par månader. Spara till datorn som om miljonen inte fanns helt enkelt. Givetvis ska du unna dig en ny Mac! Ha inte för bråttom bara, en uppdaterad modell kommer snart.
Citera
2011-02-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Har bekymret att mitt sparande blivit en last... Det är inte så att jag låter bli att leva, men vid större inköp blir det stopp... Känner att en ny dator vore nice då min 7åriga Macbook emellanåt inte hänger med. Har under det senaste året spanat in en Macbook pro för 16.oookr men känner att det är en onödig utgift då min gamla Macbook fortfarande fungerar utan problem trots allt .

Saken är att jag har drygt 1.000.000 på sparkontot fördelat på fonder och aktier, har med andra ord lätt råd med en ny dator... Men herrejävlar vad det svider, jag älskar trots allt siffrorna jag ser när jag loggar in på internetbanken...

Det jag undrar är om ni andra som lyckats spara ihop en summa tycker det svider att använda pengarna? Grejen som får mig att fundera är att jag innan sparmanin, inte hade några somhelst problem att köpa nya prylar...

Det är först efter att sparkapitalet vuxit till sig "snålheten" tagit vid.

Ja, du behöver känna dig så ensam. Många stora sparare/investerare har varit extrema snåljåpar hela sitt liv. Warren Buffett, Aktiestinsen, Kamprad, Burk-Curt etc
Citera
2011-02-03, 19:50
Medlem
Hehe, jag förstår vad du menar. Har en liknande erfarenhet och det var inte ens i verkliga livet detta skedde.

Hade precis degat ihop strax över $1 000 000 i GTA 4 när jag var tvungen att gå till vapenshopen och införskaffa en ny bazooka med tillhörande ammo, och visst sved det som fan bara just av att beloppet trillade från 7-siffrigt till 6-siffrigt

Kommer väl dock känna lite av denna ångest i verkligheten när jag inom kort ska lägga hela mitt sparkapital (50 000) på en resa.
Men jag kommer nog inte ångra mig, är bara 19 så spara kan man göra senare
Citera
2011-02-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
Hur mycket sätter du av i sparande varje månad? I stället för att nalla av miljonen kanske du kan strunta i att pytsa in mer pengar ett par månader. Spara till datorn som om miljonen inte fanns helt enkelt. Givetvis ska du unna dig en ny Mac! Ha inte för bråttom bara, en uppdaterad modell kommer snart.

Det är faktiskt en variant jag funderat på, men som visat sig mindre gångbar...

Jag sparar 3.500kr varje månad plus pensionssparande på 1000kr. Sen sparar jag det som blir över vilket i snitt är ytterligare 3000kr.

Jag har råd att köpa en ny dator utan problem, problemet är att jag inte kan göra det då jag dels känner att jag "vill" utan att "behöva" samt att jag tror på nya uppdaterade modeller.

De pengar jag satt undan för "onödig" konsumtion råkade gå till aktier i Investor... Herrejävlar, vem kan låta bli då riktpriset är 180-190kr?

Mina bekymmer är mer djupgående och det är jag egentligen glad för, då det är min "snålhet" som skapat det jag har idag.

Tråden handlar egentligen inte om huruvida jag har råd eller om jag bör unna mig något. Snarare är jag nyfiken på hur andra som lyckats spara ihop ett kapital resonerar kring inköp...
Citera
2011-02-03, 20:17
Medlem
Messerschmitts avatar
Känner igen mig i TS! Ju mer pengar jag har på kontot desto snålare blir jag mot mig själv! Det är som om pengarna blir något slags självändamål. Jag inser att det är en smula sjukt...
Citera
2011-02-03, 21:17
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UmbilicalBrothers
Hehe, jag förstår vad du menar. Har en liknande erfarenhet och det var inte ens i verkliga livet detta skedde.

Hade precis degat ihop strax över $1 000 000 i GTA 4 när jag var tvungen att gå till vapenshopen och införskaffa en ny bazooka med tillhörande ammo, och visst sved det som fan bara just av att beloppet trillade från 7-siffrigt till 6-siffrigt

Kommer väl dock känna lite av denna ångest i verkligheten när jag inom kort ska lägga hela mitt sparkapital (50 000) på en resa.
Men jag kommer nog inte ångra mig, är bara 19 så spara kan man göra senare
haha När du bara kunde ta telefonen och slå in 486-555-0100 Men visst, även där blir det ju samma sak som i verkliga livet. Jag har själv funderat över det där hur det kommer bli när målet väl är uppfyllt. Kanske blir det som för Magban att jag fortsätter ett litet tag till. Jag har märkt att jag fungerar så i övriga fall, tex vid långpromenader, jag har bestämt mig för att bara gå till X, men när jag är där så känns det om att jag kan gå till Y istället eftersom det gick så bra att gå till X.
Citera
2011-02-03, 22:20
Medlem
Vekrusets avatar
Klart du ska köpa en ny dator, när den gamla är såpass trasig. Man kan vara sparsam, men har man råd så ska man lära sig att unna sig det man verkligen behöver och vill ha. Man vill inte plötsligt vakna och inse att man har förvandlats till Burk-Kurt.
Citera
2011-02-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
haha När du bara kunde ta telefonen och slå in 486-555-0100 Men visst, även där blir det ju samma sak som i verkliga livet. Jag har själv funderat över det där hur det kommer bli när målet väl är uppfyllt. Kanske blir det som för Magban att jag fortsätter ett litet tag till. Jag har märkt att jag fungerar så i övriga fall, tex vid långpromenader, jag har bestämt mig för att bara gå till X, men när jag är där så känns det om att jag kan gå till Y istället eftersom det gick så bra att gå till X.
Vissa spelar utan fusk
Men vore schyst om telenumret funkade i verkligheten dock.

OnT. Det bästa förslaget håller jag med om är att skippa sparandet några månader, det blir antagligen inte lika mentalt jobbigt att låta bli att sätta in pengar som att ta ut pengar från kontot.
Citera
2011-02-04, 05:07
Medlem
lnsomnias avatar
Du är ju uppenbarligen smart och kan tänka vettigt för att kunna spara ihop så mycket pengar, då borde du kunna tänka lite vettigt åt spenderar-hållet också.

Visst, man ska inte börja leta ursäkter för att kunna handla onödiga saker, men om du har 1 miljon och vill ha en dator för 16 000, eftersom du haft den gamla datorn i 7 år tycker jag du lugnt kan unna dig en ny dator!

Sen är väl bara frågan hur mycket du använder den, hur mycket det ger dig att använda en mac för 16k istället för en bra PC för 9k. Inte för att det spelar nån större roll ekonomiskt för dig, men nåt som bör kännas in och som bara du vet svaret på.

Om du har ett viktigt mål med ditt sparande, t ex köpa hus vid 1.5 miljoner eller liknande är det väl mer vettigt att tänka som du gör, även om du kanske är extrem i detta fallet - vore skillnad om du ville köpa en svensson-bil för 270k för att åka till jobbet och ICA, då skulle jag tycka du var onödig även med 1 miljon.

Vad är ditt mål med ditt sparande och dina pengar? Hur ser din livsstil och krav på saker som kostar pengar ut i förhållande till din inkomst?
Om du lever ett "normalt liv" och har en "normal inkomst" och inte sparar till nåt stort och viktigt tycker jag du kan lugna ner dig lite med sparandet och börja njuta lite istället utan att gå över gränsen.
Jag tycker i så fall helt enkelt att du har så mycket pengar att ditt sparande gör mindre skillnad, och din snålhet gör mer skada än nytta jämfört med när du hade några hundra tusen.

Så länge du har kontroll på hur mycket du spenderar och inte överdriver gör det väl inget om du får t ex 965 000 ett tag? Om 4.5 månader har du 1 miljon igen!
Efter att ha unnat dig att spendera pengar på vad du vill ha något/några år kanske du har uppgraderat allt du behöver för ett tag framöver, och känner dig motiverad till att spara upp till 1,1 miljon? Efter det kanske du ligger på 1,1 några år innan du tar 1,2?

Så här ser jag på detta ämne rent allmänt:
Det viktigaste för att få en bra ekonomi är att först tänka sig en summa man vill komma till, sen fundera över hur snabbt man realistiskt vill och kan komma dit, och vad man är beredd att offra på vägen. Alla är inte lagda åt sparande-hållet, då är det nog inte värt det (jag menar "överdrivet sparande" utan nåt egentligt viktigt mål). Om man har ett materialistiskt mål får man känna hur mycket som är värt att offra för det målet och inte för pengarna även om dom är verktyget.

Det ultimata är ju om det man gör i livet är både ens passion och verktyg för att generera pengar, då växer sparkontot ofta snabbt samtidigt som det är lättare att låta bli att slösa då man får ut mycket positivt från t ex jobbet istället, och nöjer sig med att "bara vara" när man är ledig.

Men det viktigaste är att ha en välskött ekonomi, räkna procent istället för summor. Det spelar ingen roll om du tjänar 20 000 eller 50 000 per månad, rätta dig efter dina förhållanden eller förändra din situation, kan du inte förändra - gör det bästa av situationen.
Spara minst 35-50% av inkomsten per person om du inte har barn eller andra större omständigheter i ditt liv. Sen betalar du dom nödvändiga räkningarna, och gör vad f-n du vill med resten bara det gör dig glad, om det betyder elektronikprylar, mat, finare bil, eller boende spelar ingen roll så länge du håller dig inom gränserna!
Citera
2011-02-04, 11:48
Medlem
skolmatsals avatar
Gör som jag, för varje inköp av sällanvaror som tvspel etc. så åker samma summa in på aktiekontot.
Det resulterar i två saker.
Antingen så köper jag den dyra grejjen men blir fattig ett tag men rik på sikt, eller så snålar jag och har lite mer pengar på fickan men får inte in lika mycket på aktiekontot.
Vilket alternativ det än blir så kan man göra sitt köp med gott samvete, och unna sitt nutidssjälv och sitt framtidssjälv. Den ene med prylar, den andre med ekonomisk trygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in