2021-12-07, 22:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Och nästan som på beställning droppar det in ytterligare en lättpåverkad imbecill med det för typen så karakteristiska språket och trötta tjatet om "avundsjuka".

Men ok, vad tycker du karakteriserar en bra dokumentär? I mina ögon är det ingen speciellt bra dokumentär då det enbart var dom som vi fick se träffa Olof som ställde några som helst kritiska frågor etc. En av dom sakerna jag tycker utgör en bra dokumentär är att den lyckas fånga ett intresse hos någn som egentligen är totalt ointresserad av ämnet. Eller att den på något sätt förklarar skeenden, beteenden etc. och ibland t.o.m. väcker sympatier för något/någon som man redan hade en bestämd uppfattning om.

Den här s.k. dokumentären var bara som ett komprimerat avsnitt av den gamla godingen "Här är ditt liv" som någon annan dinosaur än mig kommer ihåg. Den förklarar eller ifrågasätter inte alls och håller inte ens vad den sades göra i beskrivningen och marknadsföringen.

/#LOUDmouth#
Det beror på vad dokumentären skall spegla givetvis.
I det här fallet handlar det om en omdiskuterad person som på olika sätt redan gjort avtryck i media Sverige - och vad som finns mer än bolagen och skriverierna om stämningarna .. dvs personen Olof K

I övrigt är dokumentärer väldigt ofta ett perspektiv från ena sidan - och inte ett projekt som syftar till att punktera de individer vars perspektiv de lyfter fram.

I dokumentären får du både se hur Olof är som person, privat, och från hans affärskontakter. Du får en bakgrund och förklaring, och man visar att Olof inte riktigt passar in i Sverige -- Sverige förstår inte avsaknaden av falsk blygsamhet.
Citera
2021-12-07, 22:46
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Nu när du skriver det så har du nog rätt. Han är nog för social för det. Men nåt är det som inte stämmer till 100 i alla fall. Men underhållande snubbe i alla fall.
Nä inte Asperger iaf, men narcissiscist, mytoman och ev. Borderline känns det som.

Mytomanbiten är svårast, för någonstans på något håll så har Olof pengar och han ser till att ha pengar för att ingen ska syna bluffen. Men det är ett luftslott, men det finns nog en gnutta substans i det (bilar/resor/shopping kostat ändå pengar) men några dollarmiljoner finns det nog inte (längre?).
Citera
2021-12-07, 22:52
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Nä inte Asperger iaf, men narcissiscist, mytoman och ev. Borderline känns det som.

Mytomanbiten är svårast, för någonstans på något håll så har Olof pengar och han ser till att ha pengar för att ingen ska syna bluffen. Men det är ett luftslott, men det finns nog en gnutta substans i det (bilar/resor/shopping kostat ändå pengar) men några dollarmiljoner finns det nog inte (längre?).

Han har nog inte så mycket pengar. Kolla på tuben. Han påstår att sosse muppen har tafsat Jan Emanuels röv. Snubben har ett rage utan dess like. Störtskön.
Citera
2021-12-07, 23:24
Medlem
Drozds avatar
Extrem känslokyla från Olof när han pratade med sin mor på telefon. Även pappan omnämner han uteslutande i nedlåtande och föraktfulla ordalag. Man behöver nog ingen psykologexamen för att se ett samband mellan hans pissiga föräldrarelation och hans buffliga stil och självhävdelsebehov
Citera
2021-12-07, 23:31
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Men ok, vad tycker du karakteriserar en bra dokumentär? I mina ögon är det ingen speciellt bra dokumentär då det enbart var dom som vi fick se träffa Olof som ställde några som helst kritiska frågor etc.
Du är ute efter något i stil med Michael Moores filmer, eller kanske Uppdrag granskning, inte dokumentärer. En dokumentär har inte någon wallraffande journalist som sitter och ställer folk mot väggen, eller interagerar på något sätt alls. Nu tyckte jag inte den här dokumentären var särskilt bra på något sätt, men det hade knappast blivit bättre om de lade sig i händelserna.
Citera
2021-12-07, 23:51
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det beror på vad dokumentären skall spegla givetvis.
I det här fallet handlar det om en omdiskuterad person som på olika sätt redan gjort avtryck i media Sverige - och vad som finns mer än bolagen och skriverierna om stämningarna .. dvs personen Olof K

I övrigt är dokumentärer väldigt ofta ett perspektiv från ena sidan - och inte ett projekt som syftar till att punktera de individer vars perspektiv de lyfter fram.

I dokumentären får du både se hur Olof är som person, privat, och från hans affärskontakter. Du får en bakgrund och förklaring, och man visar att Olof inte riktigt passar in i Sverige -- Sverige förstår inte avsaknaden av falsk blygsamhet.

Dom två fetstilade meningarna går inte riktigt ihop. Jag håller delvis med dig om det första MEN en bra dokumentär kännetecknas av åtminstone en känsla av objektivitet och sanning. Sen behöver det nödvändigtvis inte vara någon objektiv sanning man blir serverad. Något som många gånger visat sig i efterhand att dokumentären var kraftigt scriptad och manusdriven. T.ex. den hyllade Searching for Sugarman som i efterhand visade sig avvika en hel del från sanningen. Men den var ändå så skickligt gjord att man i.a.f. fick en känsla av den var objektiv och "sann". Däremot tycker jag trots det goda hantverket att just Sugarman som helhet är ganska överskattad.

Men som sagt, det du säger i den första fetstilade meningen lirar inte riktigt med den den andra då absolut ingenting i denna dokumentär ens andas något annat än Olofs tonårsobstinata "revansch". Var någonstans får vi se hur han är som affärsman? Det är Olof som berättar om vad han gjort tidigare. Och Olof som uppenbart skådespelat poserar med statussymboler. För att veta hur någon är i en roll behöver man förstå hur och varför han gjort/gör men vi får som sagt bara veta ytligt vad han gjort. Lite som ett CV eller knappt ens det, snarare en meritförteckning.

Och nej, vi får inte veta hur Olof är privat heller. Det vi får är den bilden som Olof vill förmedla av sig själv. Under en hel timme är det ingen annan, ingen vän, ingen affärsbekant som säger något om eller ger en bild av Olof. Den enda ansatsen till en objektiv bild av Olof är den där gymnasie-Casper som verkar måttligt imponerad eller intresserad av att ens vara med. Och han var ju uppenbart inte ens bekant till Olof och kunde i princip bara bidra med hur Olof klädde sig som tonåring, något vi redan visste.

Detta är regisserat av Olof från början till slut, en tydlig indikation på det är att ingen som känner eller är bekant med honom deltar förutom frugan. En fruga som inte heller ger oss någon bild av hur Olof är.

Om du på allvar menar att du i dokumentären får se "hur Olof är både som person, privat, och från hans affärskontakter" så måste du vara synsk och/eller extremt lättpåverkad.

Pallar inte diskutera kvaliteten på produktionen mer men avslutningsvis tror jag aldrig att podd-herrarna blir speciellt framgångsrika som dokumentärfilmare om detta är är representativt för deras kvalifikationer.

/#LOUDmouth#
Citera
2021-12-08, 00:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Du är ute efter något i stil med Michael Moores filmer, eller kanske Uppdrag granskning, inte dokumentärer. En dokumentär har inte någon wallraffande journalist som sitter och ställer folk mot väggen, eller interagerar på något sätt alls. Nu tyckte jag inte den här dokumentären var särskilt bra på något sätt, men det hade knappast blivit bättre om de lade sig i händelserna.

Det mest anmärkningsvärda i dokumentären var att det snurrade runt en tub tandkräm eller salva inuti tvättmaskinen i lägenheten på Ekerö. Varför visade de det?
Citera
2021-12-08, 00:11
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag skulle vilja peka på er som fyller den här tråden med inlägg.
Är inte ert enorma intresse av Olof intressant i sig?

Det har du ju faktiskt delvis rätt i. Även om jag kanske inte skulle kalla mitt intresse för Olof enormt. Jag tycker däremot att hela cirkusen är intressant. Speciellt hur jävla lättlurade och immuna mot allt vad kritiskt tänkande många verkar vara.

Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA

Dokumentär är väldigt vitt begrepp och jag är inte ute efter något alls. Men även om jag hade förväntat mig eller jämfört detta med Michael Moores grejer så inte ens i den genren har Olof INC några kvaliteter. Se svar nyss apropå det.

Hade inte förväntat mig något, inte något wallraffande eller någon grävande journalistik. Men framförallt hade jag inte förväntat mig en totalt könlös monolog utan ens något intresse att förmedla någon annans bild av Olof än just Olofs. Förvisso är Olof sannolikt väldigt ensam så det kanske inte hade varit helt lätt men ..... Inte ens frugan, päronen, tidigare kompanjoner, kort och gott ingen annan är faktiskt med på riktigt i filmen annat än som statister och pjäser. Mamman har han ju uppenbarligen tillräckligt bra förhållande till för att släpa med på det senaste Trump-eventet men han verkar mest vilja ha uppmärksamhet och flexa med statussymboler i filmen. Eller så skäms han innerst inne för sin familj etc. Som jag skrev i det andra inlägget så ..... tonårsobstinat revanschdriven meritförteckning sammanfattar jag filmen.

Som sagt, ett rent beställningsjobb och inget för podd-herrarna att bygga någon filmarkarriär på.

/#LOUDmouth#
Citera
2021-12-08, 00:12
Medlem
Vet att jag träffat eller sett denna man någonstans men jag kan inte placera honom.
Citera
2021-12-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremeNirtyDigger
Gillar hur olof verkligen går tillbaka till sina kontroversiella, antisvenska rötter i och med utspelet som publicerades idag.

https://www.youtube.com/watch?v=cNof-adpKlg
Svenska ___ är de största hororna?

Det här är content, det är exakt det här vi vill se, fortsätt.
Passa upp till svennar som vill skendränka oss med återfallsförbrytande, gängkriminella massinvandringsblattenegrer i överflöd? Nej tack.

En halviranier, Sveriges främsta, underjordiska kulturelit som Olof och hans vackra, ryska fru får helt klart mitt godkännande att stanna.

Men denna Olof verkar ju själv vara en småkriminell och halvdan skojare?
Citera
2021-12-08, 00:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Dom två fetstilade meningarna går inte riktigt ihop. Jag håller delvis med dig om det första MEN en bra dokumentär kännetecknas av åtminstone en känsla av objektivitet och sanning. Sen behöver det nödvändigtvis inte vara någon objektiv sanning man blir serverad. Något som många gånger visat sig i efterhand att dokumentären var kraftigt scriptad och manusdriven. T.ex. den hyllade Searching for Sugarman som i efterhand visade sig avvika en hel del från sanningen. Men den var ändå så skickligt gjord att man i.a.f. fick en känsla av den var objektiv och "sann". Däremot tycker jag trots det goda hantverket att just Sugarman som helhet är ganska överskattad.
Det är din uppfattning. Det är inte villkoret för en dokumentär.

Citat:
Men som sagt, det du säger i den första fetstilade meningen lirar inte riktigt med den den andra då absolut ingenting i denna dokumentär ens andas något annat än Olofs tonårsobstinata "revansch". Var någonstans får vi se hur han är som affärsman? Det är Olof som berättar om vad han gjort tidigare. Och Olof som uppenbart skådespelat poserar med statussymboler. För att veta hur någon är i en roll behöver man förstå hur och varför han gjort/gör men vi får som sagt bara veta ytligt vad han gjort. Lite som ett CV eller knappt ens det, snarare en meritförteckning.
Nej, se om dokumentären föreslår jag. Det är inte enbart Olof som hörs.

Citat:
Och nej, vi får inte veta hur Olof är privat heller. Det vi får är den bilden som Olof vill förmedla av sig själv. Under en hel timme är det ingen annan, ingen vän, ingen affärsbekant som säger något om eller ger en bild av Olof. Den enda ansatsen till en objektiv bild av Olof är den där gymnasie-Casper som verkar måttligt imponerad eller intresserad av att ens vara med. Och han var ju uppenbart inte ens bekant till Olof och kunde i princip bara bidra med hur Olof klädde sig som tonåring, något vi redan visste.

Detta är regisserat av Olof från början till slut, en tydlig indikation på det är att ingen som känner eller är bekant med honom deltar förutom frugan. En fruga som inte heller ger oss någon bild av hur Olof är.

Om du på allvar menar att du i dokumentären får se "hur Olof är både som person, privat, och från hans affärskontakter" så måste du vara synsk och/eller extremt lättpåverkad.

Pallar inte diskutera kvaliteten på produktionen mer men avslutningsvis tror jag aldrig att podd-herrarna blir speciellt framgångsrika som dokumentärfilmare om detta är är representativt för deras kvalifikationer.

/#LOUDmouth#

Jag delar inte din uppfattning helt enkelt.
Citera
2021-12-08, 00:33
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Det har du ju faktiskt delvis rätt i. Även om jag kanske inte skulle kalla mitt intresse för Olof enormt. Jag tycker däremot att hela cirkusen är intressant. Speciellt hur jävla lättlurade och immuna mot allt vad kritiskt tänkande många verkar vara.
Jag tror att förklaringen till fenomenet Olof Gustavsson är den att folk behöver pajasen i cirkusen.
Vi älskar att beskåda det patetiska, att tillsammans få skratta och fascineras av hans fånigheter och konster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in