Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Du har fått det om bakfoten, att vara rik på riktigt innebär att man kan bo på 2 stjärniga hotell om man vill, det handlar om att balansera och maximera sitt liv och avnjuta alla sidor. Det finns en charm i att äta en trött carbonara hemma i sitt pojkrum för att sedan ta sin rolls till sitt privatjett. Det är oerhört skadligt att vara finansiellt rik men ha tappat sitt psyke i rikedomen, då är det bättre att vara fattig men glad.
Det har du helt rätt i. Jag har släktingar som är rejält förmögna och de är väldigt enkla människor som inte är beroende av lyx för att må bra. Man hade aldrig kunnat ana hur gott ställt de har det om man bara utgick ifrån deras kläder, bilar eller fritidsintressen t.ex. De har råd att vara som de är helt enkelt. Materialism och statushets hör mer medelklassen till.
Men i Olofs fall verkar det ju vara rätt viktigt för honom att framstå på ett visst sätt. Det är mycket flådiga bilar, klockor och andra nyrika statusmarkörer. Därför har jag svårt att tro att han egentligen skulle ha en Buffet/Kamprad-inställning till livet. Visst att lyxklockor kan ses som en investering osv, men Olof flexar ju extremt mycket och söker konflikt med andra flexare. Jag kan inte påstå att jag känner enormt många riktigt rika personer, men de jag känner beter sig verkligen inte så.
Det är därför jag inte kan få ihop det med farsans bil och lägenheten på Ekerö. Det lirar inte med hans personlighet.