2011-01-29, 10:10
Moderator
Gromguttens avatar
Off topic och en massa 1.06 raderat.

/mod
Citera
2011-01-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Förstår du skillnaden mellan att säga att man ska göra något och att ha gjort det?
Han får inga 100tals miljoner på att ha lön på 100'000 i månaden.

Det stämmer, men även om han skulle faila totalt med företagen, så har han fortfarande sin Handelsutbildning + juristutbildning och kan då dra in ca 100k per månad. Han säger inte att han ska bli miljardär på en månadslön om 100k, målet är att bli det genom att driva företag och kanske pumpa in lite av pengarna han tjänar.

Citat:
Ursprungligen postat av NKB
Det där är grymt gammalt, det togs upp i heluppslag i DN i höstas. Snubben ska köpa in simpsonstidningar och sälja på svenska men har inte fått ihop några "dealer" än. Han har inte gjort ett skit och ska ha sagt att han ska plugga juridik på su samtidigt som HHS. Han har tydligen inte ens betyg som är spektakulära. Knappt över 22. = Då kommer man inte in.

Vem har sagt att han har "knappt över 22"? Mig veterligen har han haft MVG i varenda kurs hittills och det finns inga tendenser till att det skulle upphöra plötsligt. Dessutom kör inte Handels med meritpoäng, max hos dem är 20.0

Citat:
Ursprungligen postat av Ryalnotch
Det är inte det, det är att han skryter om dem

Hade du fått toppbetyg på Kungsholmen hade du nog också varit jävligt stolt och "skrytit" om dem. Det handlar om perspektiv - får du toppbetyg på en toppskola väger det tyngre än toppbetyg på en vanlig skola. Nu nämner han visserligen sina betyg ganska ofta, men det är för att betona att han inte sumpar skolan bara för att driva företag.

Citat:
Ursprungligen postat av heahealol
Alltså... All heder åt grabben som försöker.
Men att skryta att han har öppnat företag, vafan?!
Det kan jag också göra vilken sekund som helst.

Att skryta utan att ha åstadkommit något är bara patetiskt. Och ja, alla bara klagar på honom osv, men detta är Sverige, det fungerar så här. I vissa länder är det okej att förtycka kvinnor, här är det inte okej att skryta. (jajajaja, lite väl överdriven koppling, men ni fattar poängen)

Han skryter inte om att ha startat företag. Det är själva faktumet att han driver företag samtidigt som han går ut gymnasiet (som är ett av Sveriges bästa) på två år och med toppbetyg. Det förtjänar creds iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av consultez

Han var tvungen att klämma in att han går på en väldigt bra skola

Faktumet att han går på en av Sveriges absolut bästa skolor spelar stor roll. Vem fan hade brytt sig om en slyngel på Tensta gymnasium (som har betydligt lägre krav än Kungsholmens gymnasium) hade tentat av ett år? Inte en jävel. Flertalet kan gå gymnasiet på två år med toppbetyg, men väldigt få klarar av att prestera samma gärning på Kungsholmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Det är väl bara att beställa hem en kopia av hans betyg.

Sånt är väl offentligt material, eller e jag ute o cyklar?

Ja, det är offentligt material. Men jag kan bespara dig mödan genom att tala om för dig att han gick ut med antingen 315p eller 320p från grundskolan. På gymnasiet har han (hittills) haft MVG i alla kurser han tagit, och det lutar starkt åt MVG i resterande kurser.

Citat:
Ursprungligen postat av PISTOLTV
För det första så har han inte läst klart gymnasiet på två år. Hans mål är att klara av det.( Vilket inte är så svårt då man endast kan få 2 extra lektioner per dag) Han håller förehandlingar med rektorn ang den lösningen.

Sedan att han har fyra företag, varav 3 går minus, är inte heller så svårt. Det svåra är att att klara av nollpunkten i volym på företagen under de första introducerings åren. Att han stoltserar om sin (tidning?) med 23 anställda bevisar ju ännu mer om idiotin, då de är kompisars-kompisar etc. Hur svårt är det att vara en god talare och anställa 16-17 åringar och lovorda att om några år kommer vi gå med vinst.;- Kolla bara på google.. Men som min Pappa kommentera när jag la upp min analys ang hans så kallad entreprenörskaps framgång. "Han agerar iallafall". Kanske han har rätt.

* Och ja, jag är 18 år.

Så här är det. Han har inte läst klart gymnasiet än (ett halvår kvar), men du ska ha klart för dig att det inte är någon frivillig "plan" som han kanske eller kanske inte ska följa. Det är i princip upplagt för honom, han behöver bara fullfölja resterande kurser så har han klarat av att gå ut på två år. Han håller inte förhandlingar med rektorn heller - det gjordes för relativt länge sedan.

Han stoltserar inte med sin tidning, det står ju att den inte drivs i vinstsyfte. Det han vill få fram är väl antagligen att han sköter den vid sidan om, för att balansera upp allt företagande. Mycket riktigt är det vissa skribenter som är kompisars kompisar, men det är grejen: den drivs som ett kompisprojekt, "vid sidan om".

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Kan ju vara för att undertecknad brukar besöka Alvglans, Comics Heaven, Serieboden, Seriegalleriet, Seriegrossisten, Serieslussen, SF-bokhandeln och Staffars Serier. Visst har de ett fint utbud, men jag ser inte att man skulle kunna bli dollarmiljardär på det.

Eller så är det så att grabben mycket väl vet att Euron har tagit Dollarns roll som internationell valuta och att han räknar med att om en 20 år så är den inte värd speciellt mycket.

Hmm...så som jag förstått det, har hans avsikter aldrig varit att bli miljardär på just serier. Anledningen till att de flesta företagen handlar om serier är för att det var hans hobby (kanske fortfarande är?). Nej, nej. Olof är tillräckligt smart för att inse att serier inte är den rätta vägen till miljarder - det är därför teknikföretaget ska startas upp, och säkerligen fler i framtiden.

Det var ett jävla bittert klimat i denna tråd Jag kommer fortsätta att svara på frågor, så att ni kan få den sanna bilden av Olof - på gott och ont.
Citera
2011-01-29, 10:19
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boozy
Hmm...så som jag förstått det, har hans avsikter aldrig varit att bli miljardär på just serier. Anledningen till att de flesta företagen handlar om serier är för att det var hans hobby (kanske fortfarande är?). Nej, nej. Olof är tillräckligt smart för att inse att serier inte är den rätta vägen till miljarder - det är därför teknikföretaget ska startas upp, och säkerligen fler i framtiden.
Men så folk tränar, så tävlar de. Och det vi hitintills sett är inte speciellt imponerande. Liksom sälja ickeexisterande varor på Tradera och påstå sig vara den förste som gett ut Simpsons på svenska...
Citat:
Det var ett jävla bittert klimat i denna tråd Jag kommer fortsätta att svara på frågor, så att ni kan få den sanna bilden av Olof - på gott och ont.
Bitter? Jag har det jättekul!
Citera
2011-01-29, 10:31
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Det stämmer, men även om han skulle faila totalt med företagen, så har han fortfarande sin Handelsutbildning + juristutbildning och kan då dra in ca 100k per månad. Han säger inte att han ska bli miljardär på en månadslön om 100k, målet är att bli det genom att driva företag och kanske pumpa in lite av pengarna han tjänar.
Nej, han har inte handels + juristutbildning, han har tydligen sagt att han ska läsa båda samtidigt. Det är lite skillnad.
Men handels är väl ett ganska säkert kort om man vill tjäna skapligt med pengar.
Citera
2011-01-29, 10:33
Medlem
truperts avatar
Citat:
massa text
Om han driver fyra företag, lägger ner 100h/vecka på att plugga för att få sina toppbetyg. Hur har han tid att träffa dig? Du försvarar han på alla sätt känns det som, samtidigt känns det som att du har lagt ner mer tid på den här tråden senaste dagarna än han någonsin lagt ner på dig, totalt i hela ditt liv. Om in

Citat:
får du toppbetyg på en toppskola väger det tyngre än toppbetyg på en vanlig skola
På vilket sätt? Samt, varför skulle "toppskolan" han/du/ni går på avvika från andra skolors kurslpaner?
Citera
2011-01-29, 10:43
Medlem
Dubbelpost. Flashback är lite cranky idag...
Senast redigerad av Boozy 2011-01-29 kl. 10:50.
Citera
2011-01-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Nej, han har inte handels + juristutbildning, han har tydligen sagt att han ska läsa båda samtidigt. Det är lite skillnad.
Men handels är väl ett ganska säkert kort om man vill tjäna skapligt med pengar.

Jag menade i en snar framtid. Då skulle han "ha sin Handels + juristutbildning"...

Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Om han driver fyra företag, lägger ner 100h/vecka på att plugga för att få sina toppbetyg. Hur har han tid att träffa dig? Du försvarar han på alla sätt känns det som, samtidigt känns det som att du har lagt ner mer tid på den här tråden senaste dagarna än han någonsin lagt ner på dig, totalt i hela ditt liv. Om in

På vilket sätt? Samt, varför skulle "toppskolan" han/du/ni går på avvika från andra skolors kurslpaner?

Vem sa att han lägger ner 100h/vecka på plugg? Det som gör att han konstant får toppbetyg är hans effektivitet - på samma tid som alla andra lägger ner på plugg varje vecka, lyckas han göra mer. Så ni som tror att han är en no-lifer som bara pluggar har fel. Det tar upp ganska mycket av hans tid, men han har fritid också.

Anledningen till att jag "försvarar" honom, är för att han varit schyst mot mig och jag känner att FB har fått fel bild av honom. Jag vill rätta till den bilden genom att låta er få veta sanningen. Hur vet du för övrigt hur mycket tid "vi lagt ner på varandra i hela vårt liv"?

Kungsholmen avviker inte från kursplanen, men kraven är hårdare (empirisk erfarenhet som talar här) än på andra skolor, så det är svårare men betydligt mer rättvisa betyg. Det var allmänt känt (iaf när jag gick i högstadiet) att Kungsholmen tillsammans med VRG Odenplan var de bästa skolorna.

EDIT: Om du tycker att jag är så partisk eller försvarar Olof för mycket, ställ en hård fråga. Jag kommer att göra mitt bästa för att svara på den!
Senast redigerad av Boozy 2011-01-29 kl. 10:46.
Citera
2011-01-29, 10:50
Citat:
Jag menade i en snar framtid. Då skulle han "ha sin Handels + juristutbildning"...

Håll hingsten, han skulle "ha" sina miljarder också. När han blivit miljardär det spelar ju inte utbildningen särskild stor roll längre.

Förr i tiden kallade vi det "*asg*".
Citera
2011-01-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Håll hingsten, han skulle "ha" sina miljarder också. När han blivit miljardär det spelar ju inte utbildningen särskild stor roll längre.

Förr i tiden kallade vi det "*asg*".

Hade du läst mitt förra inlägg eller så, hade du sett att jag skrev:

"...men även om han skulle faila totalt med företagen, så har han fortfarande sin Handelsutbildning + juristutbildning och kan då dra in ca 100k per månad. Han säger inte att han ska bli miljardär på en månadslön om 100k, målet är att bli det genom att driva företag och kanske pumpa in lite av pengarna han tjänar."
Citera
2011-01-29, 11:04
Citat:
Hade du läst mitt förra inlägg eller så, hade du sett att jag skrev:

"...men även om han skulle faila totalt med företagen, så har han fortfarande sin Handelsutbildning + juristutbildning och kan då dra in ca 100k per månad. Han säger inte att han ska bli miljardär på en månadslön om 100k, målet är att bli det genom att driva företag och kanske pumpa in lite av pengarna han tjänar."

Jo tack, jag läste. Jag tänkte låta bli ett bemötande på det, speciellt då ovan citation var ett svar på följande:

"Förstår du skillnaden mellan att säga att man ska göra något och att ha gjort det?"

Grabben har varken miljarder eller någon utbildning inom handels- och juridik. Han har alltså inte "fortfarande" sin utbildning att luta sig mot. Idag har han ingenting och det är ju just det folk hånar honom för: att han pratar mer än han borde. Förstår du? Han har ingenting förutom en oproportionerlig käft om fyra företag som inte finns.
Senast redigerad av kodapan 2011-01-29 kl. 11:06.
Citera
2011-01-29, 11:27
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Du kopplar inte? Han har inte gått två utbildningar. Om två år kan han sitta inspärrad på psyket och få en klapp på axeln när han lagt en fin pärlplatta.
Jag skulle hellre satsa mina pengar på honom än någon annan radom 17åring. Men killen säljer lite serietidningar på internet och knatar runt i kostym när han är 17 Han har visat lite initiativförmåga och att han har ambitioner, inte mer än så.
Citera
2011-01-29, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Åh, gud vilken dryg jävla människa.

Jag gick i samma klass med en liknande på gymnasiet. Tror han var den enda av oss som läste Matte F och han hade MVG i allt. Storslagna visioner.

Bränslet tog slut, och han slutade som knegare.

Behövs lite mer än läshuvud för att lyckas.
Haha, håller med!

Det är bra att det finns smarta och entusiastiska människor, men det krävs mer. Man ska ha en bra personlighet och inte bara vara ute efter pengar.

Vilken girig pojke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in