Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-25, 15:20
  #1
Medlem
Den så kallade "nationella rörelsen" har länge (till viss del med rätta) utmålats som en samling lätt utvecklingsstörda, öl- och brännvinsbälgande blattehatande brölande skinheads. Den litteratur som presterats av denna falang har, förutsägbart nog, inte hållit någon vidare kvalitet. Nu verkar det dock ha blivit ändring på det. Den invandringskritiske författaren och frilansskribenten Henrik Johanssons novellsamling Vattnet under broarna har fått uppskattande recensioner från oväntat håll.

Bibliotekstjänst skriver så här om boken:

Citat:
Henrik Johansson, författare, frilansskribent, verksam på Nordiska Förbundet, debuterade 2005 med ultranationalistiska romanen Sista steget. Denna andra bok består av tio stycken genomarbetade noveller med följande innehåll; en mans hämndbegär när dottern blivit våldtagen; journalistens dödssmitta från Zimbabwe; en socialdemokratisk regering spränger byggnader för att kunna genomföra övervakningslagar; en tysk familj i Berlin under andra världskrigets slutskede; en trollsaga; internen på Kumlafängelset; vanliga ungdomar som väljer kriminalitet i hopp om samhällsstöd; kommunalrådet som döljer ett mord för karriärens skull; piloten som ska manövrera planet in i en amerikansk byggnad; polismannen som finner tre nedgrävda lik som begravts levande och väljer att gräva ned ett till. Samtliga noveller är variationer på ett tema som ytterst och endimensionellt utmålar araber och färgade som det stora problemet. Hatet, hämnden och våldet gestaltas med stark känslomässig tyngd. Det är en systemkritik som i sin iver att genomskåda samhället skapar osannolika strukturer, fantasifulla världar och skräckinjagande perspektiv.

Och här är ett stycke ur författaren Nikanor Teratologens recension i Tidningen Kulturen:

Citat:
Vattnet under broarna är en borrande, värkande, av dov sorg och vanmäktig vånda präglad samling berättelser. Den första novellen, "Ett samtal med psykologen", knyts på ett sinnrikt sätt samman med den sista, "Polisrapport 355". Cirkeln är sluten, fram tonar i obarmhärtigt pinande ljus medvetandet om ett mörkt, kallt, alienerat, socialt sönderfallande, nyliberalt empatilöst Sverige med allt mer oförsonliga och svårlösbara etniska motsättningar. ...

De två bästa novellerna är "Vad folk egentligen menar" och "Livstids fängelse". Den förstnämnda spinner vidare på folkets mörkaste misstankar om kontroll- och övervakningssamhällets djupaste drivkrafter och presenterar en på Thomas Bodströms gestalt kalkerad "förtroendeingivande" politiker som inte drar sig för någonting när det kommer till personlig vinning och foglighet gentemot inflytelserika uppdragsgivare. "Livstids fängelse" är en lysande konstruerad novell som utspelas på Kumlaanstalten.

http://tidningenkulturen.se/kritik-m...-under-broarna

Länkar till ett par andra recensioner av boken:

http://oskorei.motpol.nu/?p=3559
http://adacta.motpol.nu/?p=127
http://www.realisten.se/2010/09/13/v...rik-johansson/

Beskrivning av Vattnet under broarna hos förlaget som publicerat boken:

http://www.arktos.com/henrik-johanss...r-broarna.html

I tråden diskuterar vi Henrik Johanssons novellsamling Vattnet under broarna. Är boken bra eller dålig? Och är den ett tecken på att "högerextrema" åsikter börjar få genomslag även hos intellektuellt och konstnärligt begåvade personer?
__________________
Senast redigerad av Klompe 2011-01-25 kl. 15:30.
Citera
2011-01-25, 18:51
  #2
Medlem
Ledsen. Oavsett om Nikanor ger lovordande recensioner eller ej, så är Henrik Johanssons böcker något som kung Bajs-Midas åstadkommit. Förutsägbart skräp.
Citera
2011-01-25, 18:55
  #3
Avstängd
Straybullets avatar
Mycket roligt att Vattnet under broarna får så mycket uppmärksamhet..
Man kan ju säga vad man vill om Henrik Johanssons talanger som författare - men nog fan är hans grejer minst lika bra som mycket av de dussinvaror som släpps hela tiden och hamnar på diverse topplistor.
Själv gillar jag HJ något oerhört och kan bara glädjas åt hans framgångar.
Citera
2011-01-25, 21:15
  #4
Medlem
NoTruces avatar
Hade inte ens hört talas om killen, men BTJs beskrivning av boken gör mig väldigt sugen på att läsa den. Om författaren är "högerextrem" eller "invandrarkritisk", eller om berättelserna är det, är för mig mindre viktigt än att texterna är välskrivna. Återkommer med tankar när jag läst boken.
Citera
2011-01-25, 22:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Ledsen. Oavsett om Nikanor ger lovordande recensioner eller ej, så är Henrik Johanssons böcker något som kung Bajs-Midas åstadkommit. Förutsägbart skräp.

Hur vet du det?
Citera
2011-01-26, 01:07
  #6
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Hur vet du det?
Han syftar förmodligen på HJ:s debutroman "Sista Steget" som kanske inte riktigt faller alla på läppen.
Själv gillade jag den något oerhört och vill nog hävda att det är så nära man kommer en svensk version av The Turner diaries.
Citera
2011-01-26, 01:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Han syftar förmodligen på HJ:s debutroman "Sista Steget" som kanske inte riktigt faller alla på läppen.
Själv gillade jag den något oerhört och vill nog hävda att det är så nära man kommer en svensk version av The Turner diaries.

I så fall borde han läsa den bok som tråden handlar om istället för att prata om Sista steget. Vattnet under broarna är otroligt mycket bättre än Sista steget.
Citera
2011-01-26, 13:31
  #8
Medlem
Jag antar att både de som höjer boken till skyarna och de som sågar den längs med fotknölarna gör det av ideologiska skäl. Den är säkert inte värre än en dussindeckare, med övertydliga politiska budskap. Ungefär som Stieg Larsson alltså, fast på den andra sidan av åsiktsskalan.
Citera
2011-01-26, 21:18
  #9
Medlem
Shalashaskas avatar
Nja, han verkade riktigt tråkig och suspekt i intervjun som lades upp på Oskorei.

Han sade bl.a. "Så egentligen är Poe och Lovecraft förebilder även fast jag inte har läst dom."
Att sedan Douglas Adams och Stephen King är favoritförfattarna gör mig än mer tveksam.

Tyvärr så visar det sig ibland att den nationella rörelsen har en alltför tvivelaktig smak.
Ungefär som när en Prussian Blue-skiva prisades i en recension i Nordisk Frihet.
Citera
2011-01-26, 22:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFabrizio
Jag antar att både de som höjer boken till skyarna och de som sågar den längs med fotknölarna gör det av ideologiska skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Tyvärr så visar det sig ibland att den nationella rörelsen har en alltför tvivelaktig smak.
Ungefär som när en Prussian Blue-skiva prisades i en recension i Nordisk Frihet.

Det stämmer säkert att man bör förhålla sig skeptisk till vad som skrivs i nationella publikationer. Men den poäng jag lyfter fram i trådstarten är ju att den här boken faktiskt har omnämnts i uppskattande ordalag av recensenter som inte har med den nationella rörelsen att göra.
Citera
2011-01-26, 22:37
  #11
Medlem
knuzlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Det stämmer säkert att man bör förhålla sig skeptisk till vad som skrivs i nationella publikationer. Men den poäng jag lyfter fram i trådstarten är ju att den här boken faktiskt har omnämnts i uppskattande ordalag av recensenter som inte har med den nationella rörelsen att göra.

Vilka recensenter syftar du på då?

Texten från bibliotekstjänt är enligt mig inte mycket att hänga i granen. Nikanor Teratologen är väl ändå nationalistisk, och han nämner för övrigt knappt något om bokens litterära kvaliteter.

Rent spontant tycker jag att den verkar vara olidligt banal, samtidigt är det förstås lite rörande med en författare som inte har läst Poe eller Lovecraft men betraktar de som förebilder eftersom han har hört att de är bra. Det uttalandet ger honom onekligen en smått debil framtoning men, som sagt, denna novellsamling är säkert inte sämre än all annan dynga som hyllas av folk.
__________________
Senast redigerad av knuzla 2011-01-26 kl. 22:40.
Citera
2011-01-27, 07:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knuzla
Nikanor Teratologen är väl ändå nationalistisk

Syftar du på något speciellt?

En annan invändning mot att ta det Teratologen skriver om boken på fullt allvar skulle väl vara att det kan vara ett utslag av en viss "JagVilllVaraFarlig"-faktor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback