2011-01-27, 08:27
Medlem
knuzlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Syftar du på något speciellt?

En annan invändning mot att ta det Teratologen skriver om boken på fullt allvar skulle väl vara att det kan vara ett utslag av en viss "JagVilllVaraFarlig"-faktor.

Min allmäna uppfattning om Teratologens politiska ståndpunkter, grundad i läsningen av hans böcker samt lite annat smått och gott, är att han i regel anlägger ett så kallat "högerextremt" perspektiv när han uttrycker åsikter om de ämnen som dryftas här. Jag har ingen aning om huruvida han ingår i någon "rörelse" men det framkommer å andra sidan inte gällande Johansson heller.
Citera
2011-01-27, 09:21
Medlem
Gregsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knuzla
Vilka recensenter syftar du på då?

Texten från bibliotekstjänt är enligt mig inte mycket att hänga i granen. Nikanor Teratologen är väl ändå nationalistisk, och han nämner för övrigt knappt något om bokens litterära kvaliteter.

Rent spontant tycker jag att den verkar vara olidligt banal, samtidigt är det förstås lite rörande med en författare som inte har läst Poe eller Lovecraft men betraktar de som förebilder eftersom han har hört att de är bra. Det uttalandet ger honom onekligen en smått debil framtoning men, som sagt, denna novellsamling är säkert inte sämre än all annan dynga som hyllas av folk.

Banal, hur kan du säga något sådant? Jonas de Geer säger ju att "Johansson är den förste i sin generation att visa på hur skönlitteratur kan ha både konstnärlig pregnans och politisk relevans.".

Teratologen är som knuzla säger givetvis nationalist, men framför allt obstinat och hatisk till allt det liberala borgerliga samhället består av. En smula förblindad av sin ilska får man anta - om han kan hylla boken i fråga - som av intervjutexten ovan svårligen kan avvika särskilt mycket från sedvanlig nationell utgivning.

Boken verkar dessutom tröttsamt tidsbunden och politiserad.

"Jag skulle inte kunna leva mig in i en berättelse om en stark, feministisk kvinna som minsann hackar datorer och spöar upp mansgrisar (som givetvis är svenska)."

Övertydliga jämförelser... Men din bok är förstås bra, den berättar om Verkligheten och Sanningen. Suck, vilken jävla självinsikt.
Citera
2011-01-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knuzla
Vilka recensenter syftar du på då?

Texten från bibliotekstjänt är enligt mig inte mycket att hänga i granen. Nikanor Teratologen är väl ändå nationalistisk, och han nämner för övrigt knappt något om bokens litterära kvaliteter.

Bibliotekstjänst kallar novellerna för "genomarbetade" och skriver så här:

Citat:
Hatet, hämnden och våldet gestaltas med stark känslomässig tyngd. Det är en systemkritik som i sin iver att genomskåda samhället skapar osannolika strukturer, fantasifulla världar och skräckinjagande perspektiv.

Det är utan tvekan ett gott omdöme, i synnerhet för att komma från en recensent som förstås måste oroa sig för att stämplas som rasist om han framstår som överdrivet positiv. Man bör också ha i åtanke att BTJ:s lektörer sågar en mycket stor del av de böcker som recenseras.

Vad beträffar Teratologen kallar han en av novellerna för "lysande konstruerad". Tonläget i hans recension är utan tvekan uppskattande, även om han också har någon reservation.
Citera
2011-01-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
En annan invändning mot att ta det Teratologen skriver om boken på fullt allvar skulle väl vara att det kan vara ett utslag av en viss "JagVilllVaraFarlig"-faktor.

Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Teratologen är som knuzla säger givetvis nationalist, men framför allt obstinat och hatisk till allt det liberala borgerliga samhället består av. En smula förblindad av sin ilska får man anta - om han kan hylla boken i fråga - som av intervjutexten ovan svårligen kan avvika särskilt mycket från sedvanlig nationell utgivning.

Ett mer näraliggande alternativ till sådana här teorier om Teratologens dolda motiv kan ju vara att han helt enkelt tyckte att boken var bra?
Citera
2011-01-27, 16:31
Medlem
knuzlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Banal, hur kan du säga något sådant? Jonas de Geer säger ju att "Johansson är den förste i sin generation att visa på hur skönlitteratur kan ha både konstnärlig pregnans och politisk relevans.".

Mmm.

Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Ett mer näraliggande alternativ till sådana här teorier om Teratologens dolda motiv kan ju vara att han helt enkelt tyckte att boken var bra?

Det är väl inte helt omöjligt, även om jag inte direkt får det intrycket när jag läser recensionen. Hur som helst är det för mig svårt att betrakta Teratologen som en meningsmotsåndare.
Citera
2011-01-27, 17:08
Medlem
Gregsons avatar
Citat:

Bra för sin genre "illa dold politisk propaganda i skönlitterär form", förmodligen. För sin "politisk relevans" som de Geer skriver, som där betyder både att de Geer bor under en sten och att han och kanske också Teratologen tycker att det är uppfriskande med, vad de uppfattar eller inbillar sig som, ett försök att föra in Verkligheten på litterära topplistor. Pocketutgåva och topp tio-plats hos Pocket Shop? Min uppfattning är just den, att man drar stora växlar på vad man ser som den första seriösa skönlitteraturen från sitt läger på många år. Å andra sidan har jag inte hört om boken i fråga någon annanstans än här och planerar heller ej att läsa den... Alltså kanske lika bra att sluta spekulera för min del.
Citera
2011-01-27, 19:09
Medlem
Man kan säga att ett ett rimligt antagande utifrån det jag skrev är att jag har läst (läs: plågat mig igenom) såväl Sista steget som Vattnet under broarna, så vi kan säga att det är så.

Citat:
Hur vet du det?
Citera
2011-01-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Man kan säga att ett ett rimligt antagande utifrån det jag skrev är att jag har läst (läs: plågat mig igenom) såväl Sista steget som Vattnet under broarna, så vi kan säga att det är så.

Vadå "säga att det är så"? Har du läst Vattnet under broarna eller har du inte gjort det?
Citera
2011-02-15, 13:39
Medlem
Den är hyfsat välskriven, om än lite utdragen. Ibland är det riktigt bra, spännande och smärtsamt, ibland överdrivet. Gymnasielärare i svenska och samhäll borde ta sig tid, t ex till novellen om livstidsfången, som delvis rör en alldeles sann historia...

Men är den ett tecken på att fula hemska åsikter -som i toleransens namn borde krossas och förgöras- börjar få genomslag bland skrivkunniga? Svårt att säga. Marcus Birro sa väl något förfärligt nyligen om kriminalitet, men han är ju inte nazist.
Citera
2013-05-21, 03:53
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Ledsen. Oavsett om Nikanor ger lovordande recensioner eller ej, så är Henrik Johanssons böcker något som kung Bajs-Midas åstadkommit. Förutsägbart skräp.
Minns sedan tidigare att du sagt dig ha ett litet horn i sidan till Arktos. Är jag helt fel ute om jag gissar att du den här gången inte bara, som den gången med Spengler, har någonting emot förlaget, utan även författaren, eller i vilket fall hans åsikter? Kan hålla med om att texterna har sina svaga sidor, men att de skulle vara någonting kung Bajs-Midas rört vid - så långt är jag inte med!

Har bara läst två av texterna än. Först Hennes namn var inte Anne Frank, därefter Ett besök hos psykologen. Anne Frank utspelar sig under Berlins intagning och följer en ung flicka som bor med sin yngre bror och fabriksarbetande mor medan pappan är ute i krig. Berättelsen är något av en parafras på Anne Franks upplevelser i Amsterdam. Välskrivet, men det känns som om epilogen är ganska onödig och egentligen bara förstör helhetsintrycket.

Gillade Ett besök... med. Ser fram emot att läsa vidare!
Citera
2013-05-21, 09:05
Medlem
lampross avatar
Henrik Johansson är unik. Ingen annan svensk författare har hans mod. Det krävs nämligen mod för att skriva om det han skriver. Med iskall briljans avhandlar han tabubelagda ämnen som invandrare och mångkultur. Och att Bibliotekstjänst uppmärksammade "Vattnet under broarnas" förtjänster var oväntat, men konstnärligt sett fullt motiverat.

Boken utkom hösten 2010. Bland annat så här skrev bloggen Oskorei då det begav sig:

http://oskorei.motpol.nu/?p=3559
Citat:
Johansson [skildrar] verkligheter de flesta av hans kollegor undviker, verkligheter som stämplats som politiskt inkorrekta men som just därför borde intressera varje seriös samtidsbetraktare.

Med den nya novellsamlingen visar Henrik också sin bredd som berättare, och att han fortsatt utvecklats som författare. Den som uppskattade debutromanen Sista steget kommer känna igen sig i noveller som Smittan, Vad folk egentligen menar, och Livstids fängelse. Samtidigt är de mer mångdimensionella än Sista steget, och innehåller ofta inslag av den mörka humor och de plötsliga vändningar i handlingen som är Henriks signum. Med Vattnet under broarna visar Henrik att han även behärskar den närmast lovecraftianska genren, och utan problem skulle kunna skriva en genuint obehaglig skräckroman. Objudna gäster är skriven i den nordiska sagotraditionen, och även om paralleller finns till dagens verklighet är det också en njutbar liten saga om troll och magi. Två helt vanliga och normala människor är mer tydligt samhällskritisk, medan Pilotens sista uppdrag för tankarna till genrer som alternativ historia och gestalter som Harry Turtledove.

Som helhet är det alltså en imponerande samling noveller, som kommer uppskattas både av den som känner Henriks berättarkonst sedan tidigare och den för vilken han är en ny bekantskap. Han levererar i de flesta novellerna en nattsvart kritik av det politiskt korrekta samhället, men det är samtidigt verklig skönlitteratur, inte den rena propaganda man kanske kan frukta.
Disclaimer: jag stödjer inte allt Henrik Johansson påstår. Men man måste ju säga att det har ett stort värde med en skrivkunnig människa som gav sig in i förbjudna miljöer, och gjorde novellkonst av dem, medan alla andra teg.

"Vattnet under broarna" kommer att växa med tiden, var så säkra. Den har stort symboliskt värde -- som dissidentlitteratur, samizdat, kalla det vad ni vill. Men den är mer än så för den är vass. Den gestaltar ett samhälle vi alla känner till men som alla övriga författare tiger om.

Sverige av idag är ett samhälle präglat av rädsla. Det visar sig även i litteraturen. Rädda kritiker skriver rädda folk på näsan vad som får och inte får sägas. Och författarna noterar tyst det hela. Författarna är rädda. Alla, utom en sådan som Henrik Johansson.

Mångkulturen och dess tabun bjuder på en rik flora av novell- och romanuppslag. Och nu, när PK-diktaturen håller på att släppa, tycker jag fler författare borde skriva texter på detta tema. För ni är väl inte rädda?
Citera
2013-05-21, 12:34
Medlem
Nej, denna gången är det på grund av att det är blott och bart bajs [se där, en Arktos-referens på ett ungefär trots allt]. Helt och hållet avhängigt av kvalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Minns sedan tidigare att du sagt dig ha ett litet horn i sidan till Arktos. Är jag helt fel ute om jag gissar att du den här gången inte bara, som den gången med Spengler, har någonting emot förlaget, utan även författaren, eller i vilket fall hans åsikter? Kan hålla med om att texterna har sina svaga sidor, men att de skulle vara någonting kung Bajs-Midas rört vid - så långt är jag inte med!

Har bara läst två av texterna än. Först Hennes namn var inte Anne Frank, därefter Ett besök hos psykologen. Anne Frank utspelar sig under Berlins intagning och följer en ung flicka som bor med sin yngre bror och fabriksarbetande mor medan pappan är ute i krig. Berättelsen är något av en parafras på Anne Franks upplevelser i Amsterdam. Välskrivet, men det känns som om epilogen är ganska onödig och egentligen bara förstör helhetsintrycket.

Gillade Ett besök... med. Ser fram emot att läsa vidare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in