2011-01-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Ja, jag r glad att jag insg redan efter en termin p pol mag att en lantis som jag utan frldrar med kontakter frmodligen inte skulle ta mig s lngt och att det var bttre att satsa p ngot annat

Smart.
Kraver viss insikt som de flesta saknar.
Citera
2011-01-27, 17:38
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuXL
fr att ppna upp trdens diskussion lite.

Vad tror ni om betyg, enligt den nya betygskala ang. statsvetenskap och dyl.

Jag har ftt intrycket av att elever p C, D och E-niv p betygsskalan r skrmmande okunniga om saker de borde lrt sig.

Vad tror ni om svenska visavi utlndska arbetsgivares syn arbetsskande med A till E-snitt i betyg?

Jag tror inte svenska arbetsgivare riktigt vant sig n men nr personer som sjlva bedmts efter den nya betygsskalan blivit arbetsgivare s kommer den kanske att f allt mer betydelse. Kanske?

I utlndska sammanhang tror jag att den redan r relativt avgrande.

Betygen du nmner i inlgget r "askassa" fr att vara statsvetenskap. Fr att n en "utredarroll" p FK dr man brkar med gamla alkisar, stackars handikappade osv rcker dessa. Precis som signaturen "219" skriver bedms en nordbo just som en nordbo internationellt. Dvs lojal mot arbetsgivaren. Detta kan mjligen kompensera smre betyg. Utbildningssystemen som i Europa skiljer sig t, vilket innebr att en nyexad "bokstavstroende" 21-ring frn Belgien ocks kan ha svrt ven med bra betyg.

Avseende betygen inom statsvetenskap reflekterar de inte i ngon strre utstrckning en god kunskap eller intelligens. Ett besk p valfri institution, SU, Lund osv, snarare bekrftar detta n dementerar det samma. Det r dock den enda mtbara jmfrande faktorn som utbildningsvsendet idag kan leverera.
Citera
2011-01-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Precis som signaturen "219" skriver bedms en nordbo just som en nordbo internationellt. Dvs lojal mot arbetsgivaren. Detta kan mjligen kompensera smre betyg. Utbildningssystemen som i Europa skiljer sig t, vilket innebr att en nyexad "bokstavstroende" 21-ring frn Belgien ocks kan ha svrt ven med bra betyg.
Intressant om detta stmmer!
Citera
2011-01-28, 00:02
Medlem
Jag har vatt inne lite p denna utbildning! Har velat i flera r om vad jag skulle vilja lsa eller orkar lsa. Statsvetenskap och nationalekonomi r absolut ngot jag hade orkat pljja igenom p universitetet. Jag tycker det r vldigt intressanta mnen. Dock r jag, med rtta, tveksam till vad det skulle kunna ge mig fr intressant jobb. Vilket tyvrr r synd.

Mitt andra alternativ som jag har r att lsa ingenjr i datateknik. Dr jag absolut ser mjligheter till intressanta arbeten. Men dremot ser jag inte framemot att pljja igenom matematiken dr. Vet inte ens om jag klarar av den.

Det r ett jvla gissel det dr med att hitta rtt!
Citera
2011-01-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Det r ett jvla gissel det dr med att hitta rtt!

Du kommer valja fel! Det gor nastan alla, undertecknad ocksa. Men det brukar losa sig pa ett eller annat satt, aven om resan kanske slutar i Halmstad snarare an Tokyo (vilket inte nodvandigtvis ar samre).

Men se till att putsa pa de personliga egenskaperna och erfarenheterna, de ar ju avgorande bade for karriar och glatt levene.
Citera
2011-01-28, 01:13
Medlem
Garneringsmannens avatar
Jag str mig lite p att det i en trd med akademiker inte hnvisas till ngot annat n personliga minnen och anekdoter.

Finns faktiskt fakta som menar p att det faktiskt gr att f jobb efter examen:

http://www.hsv.se/download/18.4afd65...etsmarknad.pdf

Sammanfattningsvis: 3 av 4 med examen fr relevanta och kvalificerade anstllningar. Runt 80 % av de som fr examen i statsvetenskap r etablerade p arbetsmarknaden 2 r efter examen. Sedan r det skillnad frn person till person ocks, men nd.....

Sjlv r jag precis klar med kandidatprogrammet frn frvaltningshgsskolan i Gteborg. Ska ta master ocks. Kommer vara 27 r nr jag r klar, och kommer d frmst ska jobb som handlggare/utredare i kommuner. Om 30 r kanske man r kommunchef d.....

TS; Brja redan nu tnka p var du vill vara efter utbildningen. Blir nog enklare om du stller upp ett ml fr dig sjlv. Nr du visualiserat det fr du brja jobba p det. Var vill du sluta? Ingen annan kan bertta vad du vill....
Senast redigerad av Garneringsmannen 2011-01-28 kl. 01:15.
Citera
2011-01-28, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Sammanfattningsvis: 3 av 4 med examen fr relevanta och kvalificerade anstllningar. Runt 80 % av de som fr examen i statsvetenskap r etablerade p arbetsmarknaden 2 r efter examen. Sedan r det skillnad frn person till person ocks, men nd.....

Sjlv r jag precis klar med kandidatprogrammet frn frvaltningshgsskolan i Gteborg. Ska ta master ocks. Kommer vara 27 r nr jag r klar, och kommer d frmst ska jobb som handlggare/utredare i kommuner. Om 30 r kanske man r kommunchef d.....

Ingen har val ifragasatt om pol.kandare far jobb eller inte. Manga far bra jobb da har lashuvud, sociala, samhallsintresserade, talar flera sprak etc. Egna egenskaper alltsa. Men mervardet av sjalva utbildningen ar nog inte topp nar det galler de glorifierade jobb som institutionerna sjalva och vissa kursare verkar vilja ge sken av att studenterna vanligen kommer att fa efterat.

Om de istallet stoltserade med det du skrev om den egna planerade livsresan skulle nog verkligheten stamma battre. Att sedan vissa gor klart samre ifran sig medan andra har en raketkarriar hor till forvantad spannvidd, men det ar inte normen.
Citera
2011-01-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
r du sker p att du vill bli nationalekonom s ska du hoppa av och brja lsa till ekonomie kand i nationalekonomi ist.

pol.kand r av tradition en statsvetarutbildning. Det finns en orsak till varfr pol programmet ligger under de statsvetenskapliga institutionerna runt om i landet. De andra mnena har av tradition bara varit kompletterande utbildningar fr att statsvetarna ska f breddutbildning.

Detta beror p att pol programmet r den plats dr statsvetare samlas. Det finns en tendens att pol.kand nationalekonomer ses som andra klassens ekonomer och pol.kand rttsvetare ses som andra klassens jurister.

Tja, vad r det fr skillnad i ekonomie kand i nationalekonomi och pol kand? Kan man inte i pol kand lsa upp till 90hp nationalekonomi? Antar att det ingr andra kurser ssom statistik osv istllet fr statsvetenskap, eller?
Tack
Citera
2011-01-28, 21:27
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introuble
Tja, vad r det fr skillnad i ekonomie kand i nationalekonomi och pol kand? Kan man inte i pol kand lsa upp till 90hp nationalekonomi? Antar att det ingr andra kurser ssom statistik osv istllet fr statsvetenskap, eller?
Tack

Ek kand innehller fretagsekonomi ocks.

en pol kand i nek r 30 stats, 15 juridik, 15 statistik, 90 nek samt 30 valfria.
Citera
2011-01-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Ek kand innehller fretagsekonomi ocks.

en pol kand i nek r 30 stats, 15 juridik, 15 statistik, 90 nek samt 30 valfria.

Okej, lter ju inte s illa imo. tminstone om man lst 30p fretagsekonomi tidigare/senare/under tiden.
Jag lser fr nuvarande civilekonom, pbrjade precis utbildningen. Tycker det r rtt trist men pol kand med statsvetenskap lt mer skoj, blev dock lite mrkrdd av den hr trden hehe =)
Citera
2011-01-28, 21:37
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Okej, lter ju inte s illa imo. tminstone om man lst 30p fretagsekonomi tidigare/senare/under tiden.
Jag lser fr nuvarande civilekonom, pbrjade precis utbildningen. Tycker det r rtt trist men pol kand med statsvetenskap lt mer skoj, blev dock lite mrkrdd av den hr trden hehe =)

Dina 30 hp Fek A kan du ju tillgodorkna som din valbara termin och drmed bli klar en termin tidigare. Oroa dig inte s mycket, det r en bra, stabil utbildning som leder till jobb. Speciellt om du lser den i Uppsala, mjligtvis Lund.
Citera
2011-01-28, 23:47
Medlem
Citat:

Utbildningen ar helt ok, men kom ihag att ocksa skaffa andra erfarenheter under studierna. Precis som du antagligen redan uppmanas att gora pa civ.ek alltsa! Sa varfor inte lasa klart och ta nagon kurs i statskunskap vid sidan om? - en win-win.

Medan vissa pa traden verkar blint pusha sin egen skola, sa skulle jag hellre paminna om att billigt boende (hemma/kompisar etc), tillgang till praktikplats pa foretag eller myndighet (egna kontakter/narhet till naringsliv och lokala centra) eller liknande overvager skolval.

Att havda UU eller GU slar LU, SU o.dyl. ar mer studenters onsketankande an realitet. Sverige har trots allt inte nagot ENA, KSG eller OU liknande som plantskola for en statsvetar- eller policykarriar. (Det har vi ungdomspartier for, tyvarr med klart lagre mentala krav men nog aningen OT...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in