Citat:
Ursprungligen postat av 219
Jag trodde vi redan hade gatt igenom det dar. Tror man med sakerhet kan saga att:
UU har ingen "fortur" till internationella praktikplatser. Om sa vore skulle det blivit en ganska stor skandal. Pa UUs hemsidor star att studenterna sjalva ansvarar for att soka sina praktikplatser! Givetvis far drivna kursare bra platser, precis som de far pa LU/SU/GU etc. Har du nagot belagg for det motsatta sa visa garna det.
(Daremot ges fortur till dem med kontakter, ofta de egna barnen. Det har blivit en del skandaler om det i svensk press sa kan anses klarlagt).
UU kan knappast kompensera for de egna egenskaperna, dvs sprak, kontakter, yrkesutbildning sasom lakare, jurist etc (som ocksa soks av int. orgs och int.forvaltning). Om sa vore skulle ju per definition det krylla av UU polmagare pa dessa insititutioner, vilket det inte gor. Jurister och ekonomer daremot...
Enda forturen jag kanner till ar tolkskolan och i viss man FHS (men da for YO/RO).
Javisst - Stig Brewitz, studievgledare vid statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala Universitet, var den man som personligen sg till att en svensk ambassad fr frsta gngen tog emot en praktikant. Det var 1992. Det gick bra, s UD tog de nrmaste ret in praktikanter p fler och fler ambassader och det var frst runt milleniumskiftet som det blev praxis och det var frst efter det som det var ppna anskningar, dvs att ven andra universitetet ens hade tilltelse att konkurrera om platserna. Han har personligen rest runt till i stort sett alla ambassader och sett till att de ska vilja ta emot hans studenter. Uppsala har efter dess haft ett rykte om att ha bra studenter vid praktikerna, och Uppsalastudenter har haft det betydligt lttare att f praktikplats. Och av naturliga skl har ju fler Uppsalaalumnis hamnat i rekryteringsnden av ambassaderna, och det har drfr uppsttt en viss nepotism mot andra Uppsalastudenter.
Stig gr ju i pension i februari, s i senaste numret av Polmagasinet (som tyvrr inte finns online n) intervjuas han om just detta och han sger svart p vitt att Uppsalastudenter fr de bsta praktikplatserna p grund av namnet p deras universitet.
Jag brjade ju sjlv min pol.kand-karrir vid Ume Universitet, d det r min hemstad. Jag sa till studievgledaren dr att jag ville bli diplomat, varav han sa att min enda mjlighet fr att lyckas var att byta universitet till Uppsala. Han visade mig sedan all statistik till vilket universitet vilken praktik gr till (det hr blev ett ganska hetsigt samtal, d jag tyckte det var tungt att hra att jag skulle vara chansls bara pga Ume). Sedan mnga, mnga r tillbaka har t.ex. praktikplatserna vid FN:s huvudkontor, svenska ambassaden i Washington samt NATO:s huvudkontor
bara gtt till Uppsalastudenter.
Duktiga Ume-studenter kan p sin hjd fixa praktikplats p mindre glamoursa ambassader (Jakarta, Tallin etc) och mitt r var det 3 personer som lyckades med det.